ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات: مسدودسازی سایت‌ها خلاف قانون اساسی است

وزیر ارتباطات تاکید کرده مسدود سازی سایت‌ها خلاف اصل ۲۵ قانون اساسی است. او می‌گوید قانون به قاضی یا کارگروه تعیین مصادیق (کارگروه فیلترینگ) صرفا اجازه پالایش محتوای مجرمانه داده است و نباید سایت‌ها به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵

وزیر ارتباطات تاکید کرده مسدود سازی سایت‌ها خلاف اصل ۲۵ قانون اساسی است. او می‌گوید قانون به قاضی یا کارگروه تعیین مصادیق (کارگروه فیلترینگ) صرفا اجازه پالایش محتوای مجرمانه داده است و نباید سایت‌ها به دستور آنها مسدود شوند.

«محمدجواد آذری جهرمی» در گفتگویی تفصیلی با روزنامه اعتماد با اشاره به احضارش به دادسرای فرهنگ و رسانه اعلام کرده که دلیل اولیه احضار او به دادسرا بحث عدم اجرای دستور قضایی مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام بوده که از نظر او «ذاتا ایراد دارد». او در این رابطه توضیح داده: «اشکال حقوقی بر آن وارد است و قابل اجرا نیست، چون بنا بر اصل 25 قانون اساسی، سانسور ممنوع است مگر با حکم قانون. قانون بر کلمه پالایش مصادیق مجرمانه به جای انسداد تاکید دارد.»

به گفته وی بسیاری از وب‌سایت‌هایی که در ایران مسدود شده‌اند؛ به صورت غیرقانونی فیلتر هستند: «مسدودسازی وب‌سایت‌ها نه در اختیار قاضی است و نه در شأن کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و جزو حقوق عامه است.»

جهرمی در اینباره بیشتر توضیح داده است: «در همان مقطع ابتدایی که حکم دادیار استان فارس اعلام شد به آن اعتراض کردیم، چون کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به این نتیجه رسیده که به جای انسداد کامل به دنبال پالایش هوشمند باشد. این اتفاق هم افتاده. درخواست دادستانی این بوده که چون این مصداق مجرمانه از بین رفته همان حکم انسداد اجرا شود. پاسخ ما هم روشن بوده. انسداد در شوونات این قاضی نبوده و بنابراین اجرا نشده است. حالا آقایان می‌گویند که از دستورات قضایی سرپیچی صورت گرفته است.»

اینستاگرام فیلتر نمی‌شود

در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری، تلگرام مهم‌ترین و اصلی‌ترین پلتفرم تبلیغات انتخاباتی بوده است. آیا در فاصله سه ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، این‌بار اینستاگرام قرار است بار شبکه‌های اجتماعی را به دوش بکشد و به همین دلیل جریان‌هایی به دنبال فیلتر این شبکه اجتماعی هستند؟  جهرمی در پاسخ به این سوال می‌گوید:

«همواره این موضوع مطرح است که قبل از انتخابات حرکاتی برای محدودسازی شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. در اسفند 91 کمیسیون امنیت مرکز ملی فضای مجازی مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که طی آن تمام فیلترشکن‌ها باید مسدود می‌شدند. در انتخابات 94 مباحثی پیرامون وایبر صورت گرفت. در سال 96 فشار زیادی برای فیلترینگ تلگرام صورت گرفت که موفق نبود. در انتخابات 98 نسخه‌های فارسی تلگرام مسدود شدند و فشار به شبکه‌های اجتماعی بی‌ربط به انتخابات نیست. فقط اینستاگرام هم نیست. تمام شبکه‌های اجتماعی در معرض دیدگاه‌های مبارزه‌جویانه‌ای قرار می‌گیرد. برخی گروه‌های سیاسی، دستگاه‌هایی که در حوزه امنیت مسئولیت دارند، اعتقاد دارند که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند موجب بحران شوند و چون مدیریت بحران را مشکل می‌دانند راهکار مسدود‌سازی را پیشنهاد می‌دهند.»

جهرمی در صحبت‌های خود به اعتماد می‌گوید اینستاگرام فیلتر نمی‌شود: «البته من مسئول فیلترینگ نیستم؛ اما تا جایی که می‌دانم با توجه به شرایط اقتصادی اینستاگرام فیلتر نمی‌شود.»

نمی‌دانم چرا برخوردی با فروشندگان VPN نمی‌شود

قطع تمامی VPNها

او در پاسخ به این سوال که چرا وی‌پی‌ان‌ها مسدود نمی‌شوند و چه کسانی پشت آن هستند؟ می‌گوید: « نمی‌شود VPNها را مسدود کنیم، چون کاربردهای مشروعی هم دارد. امروز بسیاری از خدمات اینترنتی برای ip‌های ایرانی بسته شده و چاره‌ای جز استفاده از VPN برای ایرانیان باقی نمانده‌است. VPNها ابزاری برای خنثی‌یسازی تحریم‌ها هستند. بنابراین نمی‌شود اینها را به کلی بست.»

او درباره اینکه چه کسی پشت فروش VPNهاست نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده است: «کسی که VPN می‌فروشد و حساب بانکی روشنی دارد و با گردش مالی چند صد میلیاردی در حال فعالیت است هیچ‌گاه با برخوردی مواجه نمی‌شود؟ من هم نمی‌دانم چرا برخورد نمی‌شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Hitchhiker
    Hitchhiker | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

    مشکل اینه که کسی برای فیلتر کردن یه سایت تنبیه نمیشه ولی برای فیلتر نکردنش تا پای میز محاکمه میره

  • dr x dr xx
    dr x dr xx | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

    ایشون دارند رای جمع میکنند برای انتخابات ۱۴۰۰

  • فراز
    فراز | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

    آقای وزیر پرپکانی لطفاً ارتباطتون رو در داستان مسعود مولوی هم مشخص کنید که ما بیشتر با چهره زیر نقابتون آشنا بشیم

  • عزراییل
    عزراییل | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

    پروژه قهرمان سازیتون با شکست مواجه میشه.هر کاری بکنید دیگه اعتماد از دست رفته رو نمی تونید برگردونید از بس که دروغ گفتید

مطالب پیشنهادی