ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گزارش ویدیویی: معرفی قوی‌ترین کامپیوترهای تاریخ

قوی ترین کامپیوترهای تاریخ

تکنولوژی مسیر طولانیی را طی کرده تا به جایگاه امروزش برسد. از سال‌ها پیش انسان‌‌ها در تلاش بودند تا با وارد کردن کامپیوترها به دنیای محاسبات پروسه انجام کارها را سریع‌تر کنند. قوی ترین کامپیوترهای تاریخ به منظور انجام کارهای تحقیقاتی یا حتی برای رمزگشایی پیام‌های سری طی جنگ جهانی ساخته شدند. رقابت کمپانی‌های بزرگ برای ساخت ابررایانه‌هایی که در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانند محاسبات پیچیده‌ای که انجام دادنشان به صورت ذهنی سالیان سال زمان می‌برد همچنان ادامه دارد. درواقع به همین منظور است که اکثر مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های جهان دنبال خرید قوی ترین کامپیوترهای تاریخ هستند. برخی از محاسبات علمی فوق‌العاده زمان‌بر هستند و تنها بدین شکل است که انسان‌های می‌توانند به نتیجه مورد نظرشان برسند. 

تماشای ویدیو از آپارات:

تماشای ویدیو از یوتیوب:

این روزها شاهد ساخت ابررایانه‌هایی هستیم که کارهایی مانند شکستن یک رمز هشت رقمی را در کمتر از یک ثانیه انجام می‌دهند. این ابرکامپیوترها ممکن است یک چیپست کوچک باشند یا دستگاهی به بزرگی یک طبقه از ساختمان. درواقع بهتر است این دیدگاه را کنار بگذاریم که هر ابررایانه قرار است تا این اندازه بزرگ باشد. بهترین مثال نقض برای این طرز تفکر ریزپردازنده اینتل Core Pentium 3 است که در سال ۱۹۹۹ ساخته شد. این ریزپردازنده فوق‌العاده قدرتمند به کاربران اجازه می‌داد انواع و اقسام بازی‌های ویدیویی یا برنامه‌های سنگین کامپیوتری را اجرا کنند.

این ریزپردازنده می‌تواند یک رمز هشت رقمی را طی ۵۹ روز بشکند. کاری که مغز انسان به ۴۱۸ میلیون سال طول می‌کشد تا انجام دهد! البته این نقطه اوج تکنولوژی نیست و پس از اینتل Core Pentium 3 ابرکامپیوترها یا ریزپردازنده‌های دیگری نیز وارد بازار شدند که بتوانند سریع‌تر این کار را انجام دهند. برای مثال قدرتمند‌ترین ابررایانه حال حاضر جهان یعنی Summit برای شکستن این رمز هشت رقمی تنها به ۵۰ میلی‌ثانیه زمان نیاز دارد! به عبارتی کمتر از یک بار پلک زدن.

در این ویدیو همراهمان باشید تا سراغ قوی ترین کامپیوترهای تاریخ برویم و پیشنهادات و نظراتتان را حتما با ما به اشتراک بگذارید. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱ اسفند ۱۳۹۹

    مثل همیشه IBM

دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.