ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طراحی جدید گوگل می‌تواند نشانگر جایگزینی احتمالی اندروید با فیوشا باشد

گوگل چند وقتی است که وجود سیستم عامل فیوشا (Fuchsia OS) را تایید کرده، اما هنوز کسی نمی‌داند که کاربرد این سیستم عامل مرموز چیست و چه زمانی می‌توانیم منتظر انتشار آن باشیم. وب‌سایت Chrome ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۵

گوگل چند وقتی است که وجود سیستم عامل فیوشا (Fuchsia OS) را تایید کرده، اما هنوز کسی نمی‌داند که کاربرد این سیستم عامل مرموز چیست و چه زمانی می‌توانیم منتظر انتشار آن باشیم. وب‌سایت Chrome Unboxed اخیرا پیغام خوش‌آمدی برای دستگاه‌های مجهز به Chrome OS را در یک گزارش باگ کرومیومی پیدا کرده که به این سیستم عامل اشاره می‌کند، اشاره‌ای که ممکن است متضمن جایگزینی فیوشا با اندروید در آینده نه چندان دور باشد.

تصویری که در ادامه می‌بینید احتمالا مربوط به فرآیند پیکربندی ابتدایی کروم است که کاربران با آن مواجه می‌شوند. این تصویر در نگاه اول نکته خاصی ندارد، هرچند طراحی‌های آن بزرگ‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد اما چون Chrome OS برای لپ‌تاپ‌ها هم استفاده می‌شود، این اتفاق منطقی است. شعار روی صفحه هم از «سرعت. امنیت. سادگی» به «سریع. ایمن. بی‌تکلف» تبدیل شده که تغییری جزئی اما حائز اهمیت است.

ولی با نگاه دقیق‌تر به این تصویر چند نکته غیرعادی را می‌بینیم. اولی مربوط به خود پیام خوش‌آمدگویی است که به جای Welcome to your Chromebook یا Welcome to your Chrome OS device به معنای «به کروم‌بوک خود خوش آمدید» یا «به دستگاه Chrome OS خود خوش آمدید»، می‌گوید Welcome to Chrome Device یعنی «به دستگاه کرومی خود خوش آمدید.» فراموش نکنید که کروم مرورگر گوگل و Chrome OS سیستم عامل لپ‌تاپ‌های این شرکت است. اما در وهله بعدی، اگر به افراد حاضر در این تصویر توجه کنید، موارد عجیب‌تری را می‌بینید.

از میان سه نفری که در این طرح حضور دارند، ظاهرا فقط یک نفر با یک لپ‌تاپ Chrome OS کار می‌کند. دو نفر دیگر دستگاه‌های قابل حملی را در دست دارند که با هدف قبلی گوگل از ارائه تجربه Chrome OS متفاوت است. Chrome OS روی تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها کار نمی‌کند، چون گوگل برای این محصولات اندروید را دارد. پس چرا چنین صفحه‌ای حتی به صورت آزمایشی توسط این شرکت آماده شده است؟ چرا جزئیاتی دیده می‌شود که از احتمال کارکرد Chrome OS روی محصولاتی متفاوت از آن‌چه قبلا دیده‌ایم حکایت می‌کند؟

گوگل قبلا هم از این شیوه طراحی برای هدف متفاوتی استفاده کرده بود. این شرکت زمانی که وب‌سایت ChromeOS.dev را راه انداخت از انیمیشنی استفاده کرد که نشان می‌داد کاربران می‌توانند یک اپلیکیشن را روی هر دستگاهی، خواه موبایل عادی باشد یا موبایل تاشو یا تبلت یا لپ‌تاپ Chrome OS، اجرا کنند. هنوز می‌توانید این انیمیشن را در وب‌سایت مربوطه ببینید. ولی آن ماجرا مربوط به اپلیکیشن‌های اندرویدی بود که قادرند روی تمامی این دستگاه‌ها به کار گرفته شوند.

طراحی جدید گوگل می‌تواند نشانگر حرکت به سمت آینده‌ای باشد که در آن یک سیستم عامل می‌تواند روی تمامی دستگاه‌ها اجرا شود، و این سیستم عامل لازم نیست Chrome OS باشد. گوگل مدت‌هاست که روی فیوشا کار می‌کند و هرکسی که پیگیر اطلاعات این سیستم عامل باشد به راحتی می‌تواند سرنخ‌های موجود را به یکدیگر وصل کند و نتیجه مشابهی بگیرد.

فیوشا سیستم عاملی است که می‌تواند صرف‌نظر از اندازه یا نوع نمایشگر روی هر دستگاهی اجرا شود و حتی روی دستگاه‌های بی‌نمایشگر هم کار کند. این سیستم عامل مثل iOS و macOS به‌صورت آنی به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کند و امنیت و حریم خصوصی بهتری دارد. فیوشا می‌تواند اپلیکیشن‌های فعلی اندروید را هم اجرا کند، بنابراین مهاجرت از اندروید (و Chrome OS) به این سیستم عامل کار سختی نخواهد بود.

در حال حاضر مشخص نیست که چقدر طول می‌کشد تا فیوشا به محصولات مصرفی برسد. همچنین، نمی‌دانیم که این پیغام خوش‌آمدگویی چه زمانی داخل Chrome OS استفاده خواهد شد. اما در آن گزارش باگ کرومیومی مثال‌های گوناگونی از این طرح گرافیکی دیده می‌شود که می‌تواند نشان‌دهنده پشتیبانی از رزولوشن‌های مختلف باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • bnnoor
    bnnoor | ۳ اسفند ۱۳۹۹

    تیتر رو اشتباه نوشتید فکر کنم !

مطالب پیشنهادی