ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل بایا: ظرف سه سال، ۳ درصد به تجارت الکترونیکی ایران اضافه می‌کنیم

«بایا» به عنوان پلتفرم عرضه کالا و خدمات با سرمایه‌‌ای بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. این پلتفرم توسط شرکت دانش پارسیان راه‌اندازی شده و قصد دارد سهم تجارت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

«بایا» به عنوان پلتفرم عرضه کالا و خدمات با سرمایه‌‌ای بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. این پلتفرم توسط شرکت دانش پارسیان راه‌اندازی شده و قصد دارد سهم تجارت الکترونیکی ایران را تا سه سال آینده ۳ درصد افزایش دهد.

نشست خبری بایا امروز با حضور اهالی رسانه برگزار شد. «ابراهیم ابراهیم بای» مدیرعامل بایا با ذکر این نکته که شرکت در سال ۸۲ و با سرمایه شخصی راه‌اندازی شده اعلام کرد که در ابتدای راه در زمینه تولید نرم افزار در مقیاس کلان فعالیت داشتند. او اعلام کرد شرکت آنها چندین پروژه دولتی را بر عهده داشته که مواردی چون «طرح تکفا» و «سامانه سنجش آزمون‌های پیام نور» و «سامانه مشاغل ایران» و «سیب» وزارت بهداشت برخی از این موارد بوده است.

ابراهیم بای با ذکر این نکته که آنها چهار پنج سالی می‌شود که قرارداد جدیدی با نهادهای دولتی نبستند اعلام کرد که برای رشد و توسعه شرکت‌شان مجبور شدند تا از فعالیت B2G به B2B و B2C بیایند. به گفته ابراهیم بای، کار بایا از سال ۹۴ آغاز شده و در سال ۹۹ به سرانجام رسید: «۱۵ آبان ثبت نام اولیه شروع شد و حالا هم دو سه روزی است که فروش آزمایشی در بایا آغاز شده و تا دو هفته ادامه دارد و پس از آن فعالیت بایا به طور رسمی از فاز آزمایشی خارج خواهد شد.»

بایا رقیب دیجی کالا یا فروشگا‌ه‌های اینترنتی دیگر نیست

برخلاف تصور اولیه بسیاری از افراد که بایا را رقیبی برای دیجی کالا می‌دانستند و تصور داشتند که این پلتفرم قرار است یک فروشگاه اینترنتی بزرگ باشد، ابراهیم بای اعلام کرد که بایا فراتر از یک فروشگاه اینترنتی عمل می‌کند و در واقع بستری دوگانه است که در آن هم خدمات آنلاین صورت می‌گیرد و هم اجناس به فروش می‌رسد.

او در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که آیا دیجی کالا یا سایر فروشگاه‌های اینترنتی را رقیب خود می‌داند یا نه می‌گوید که بازار تجارت الکترونیکی در ایران آنقدر جا دارد که هنوز هیچ کس تبدیل به رقیب دیگری نشود: «اول باید سهم تجارت الکترونیکی مناسبی در کشور شکل بگیرد تا بعد رقابت در آن ایجاد شود. درصد فعلی واقعا رقمی نیست که کسی با کسی رقابت کند. ما در کنار سایت‌ها و پلتفرم‌های فروش آنلاین هستیم و رقیب خودمان را بازار آفلاین کشور می‌دانیم که باید سهمی از آن بگیریم، هرچند قصد حذف بازیگران فیزیکی را نداریم بلکه قصد تسهیل‌گری در فروش آنها را داریم.»

ابراهیم بای به دیجیاتو می‌گوید آنها تمرکزی خاص روی بیزینس‌های محلی دارند و از این حیث بخش فروشگاهی‌شان کاملا متمایز با مارکت‌پلیس‌های موجود در کشور است.

به گفته مدیرعامل بایا جمله حذف واسطه‌ها توسط پلتفرم‌های آنلاین عبارت غلطی است: «نباید واسطه‌ها حذف شوند بلکه واسطه زائد باید از میان برود. اگر یک واسطه بتواند ارزش افزوده به زنجیره اضافه کند، نه تنها حذف نباید بشود بلکه باید در کارش تسهیل گری ایجاد شود که بایا قصد دارد این کار را انجام دهد.»

او در پاسخ به دیگر سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه قصد دارند چه سهمی را در بازار تجارت الکترونیکی به دست بیاورند می‌گوید که برنامه‌ریزی دقیقی برای این کار دارند: «ما قصد داریم طی سه سال، ۳ درصد به سهم تجارت الکترونیکی ایران اضافه کنیم.»

به گفته ابراهیم بای مالک بایا، شرکت دانش پارسیان است و این شرکت ۲ سهامدار دارد که یکی از آنها خود ابراهیم بای است و دیگری یکی دیگر از اعضای هیات مدیره است. او می‌گوید تا به امروز برای بایا رقمی معادل ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که همه آن سرمایه‌گذاری شخصی بوده است.

آمارهای بایا

او تعداد تقاضاها برای ثبت به عنوان تامین کننده کالا در این پلتفرم را در بیش از یک میلیون تامین‌کننده عنوان کرد و افزود: «بیش از هزار و ۲۰۰ تامین کننده به صورت روزانه درخواست تامین کنندگی خود را در بایا ثبت کرده‌اند.» او کارمزد ارائه کالا در بایا را نیم تا ۳ درصد عنوان کرد و گفت این میزان در مقایسه با پلتفرم‌های دیگر بسیار اندک است.

به گفته ابراهیم بای حق اشتراک ماهیانه و ارائه خدمات ویژه به مشتریان از جریان‌های درآمدی این پلتفرم خواهد بود: «بسیاری از خدمات قابل قیمت‌گذاری نیستند، به طور مثال نمی‌توان به صورت قطعی قید کرد که هزینه شستشوی یک مبل چقدر است. از همین رو برای ارائه‌کنندگان خدمات در این بستر دریافت حق اشتراک ماهیانه را جایگزین کمیسیون کرده‌ایم.»

لجستیک در بایا

به گفته بایا آنها در زمینه لجستیک نیز سعی کرده‌اند تا اقدامی در خور مشتریان خود انجام دهند. او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه نحوه ارسال کالاها چگونه است می‌گوید که این کار را برون سپاری کرده‌اند و به تیم بادپا سپرده‌اند:

«می‌خواستیم سریع‌ترین و بهترین ارسال را برای مشتریان داشته باشیم و به همین منظور با پیک بادپا به تفاهمی رسیدیم و توصیه کردیم از دیگر پلتفرم‌های موجود لجستیک نیز استفاده کنند. ما موقعیت مکانی و زمانی مشتری را در نظر می‌گیریم و بر این اساس خدمات و یا محصولات را به دست او می‌رسانیم. جالب است بدانید اولین خرید در بایا در روستایی صد نفره در بانه بوده که یک نفر یک سه راهی از سوپر مارکت سر کوچه خود خریده است، می‌خواهیم کسب و کارهای محلی در بایا رشد کنند.»

گستردگی خدمات در بایا

او معتقد است پلتفرمی ر ایران وجود ندارد که شمولیت کلی داشته باشد و بتواند همه نیازها را برطرف کند. ابراهیم بای با تاکید بر اینکه به انحصار هیچ اعتقادی ندارد تاکید دارد که از همه شرکت‌ها و تیم‌هایی که بتوانند به راه بایا و اهداف آن کمک کنند دعوت می‌کند تا به توسعه این محصول کمک کنند:

«در بایا یک سری خدمات به طور تماما آنلاین ارائه می‌شود، مانند عرضه برنامه رژیم غذایی یا ارائه بانک سوالات. برخی خدمات نیز مانند ویزیت آنلاین و تدریس آنلاین و نوبت دهی و... نیز وجود دارد. ارائه سرویس‌هایی همچون اعزام خدمتکار و کارواش و پزشک و... نیز در بایا به عنوان محصول وجود دارد و در نهایت فروش و ارسال کالا نیز در کنار این موارد قرار گرفته است.»

او با اشاره به گستردگی خدمات وکالاهایی که بایا ارائه می‌دهد گفت: «برای اینکه بتوانیم برای کاربران خود امکان دسترسی بهتر به تمامی خدمات و نیازهایشان را فراهم کنیم موتور جستجوی کاملا داخلی طراحی و پیاده‌سازی کردیم و کاربران ما می‌توانند از طریق این موتور جستجو به تمامی نیازهای خود دست پیدا کنند.»

آنطور که ابراهیم بای می‌گوید، بایا بازار بین‌المللی را نیز هدف گرفته است و نسخه‌های انگلیسی و عربی ان نیز آماده است و به زودی رونمایی خواهند شد.

به گفته ابراهیم بای قرار است به زودی اپلیکیشن بایا نیز رونمایی شود و آنها مشغول بررسی باگ‌های این اپلیکیشن هستند. سایت بایا در حال حاضر فعالیت خود را آغاز کرده است

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • یوسف
    یوسف | ۳ اسفند ۱۳۹۹

    بله ، حرف زیاده و در عمل ، هیچ !

مطالب پیشنهادی