ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نیکون از یک سنسور تصویری جدید 4K با نوردهی تطبیقی پرده برداشت

دوربین‌های نیکون سال‌هاست که از جمله قدرتمندترین دوربین‌های بازار محسوب می‌شوند چون سونی سنسورهای آن‌ها را می‌سازد. ولی سنسور جدید این شرکت با قابلیت سوپر اسلوموشن، دامنه پویای بالا و نوردهی تطبیقی در طول تصویر ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۵

دوربین‌های نیکون سال‌هاست که از جمله قدرتمندترین دوربین‌های بازار محسوب می‌شوند چون سونی سنسورهای آن‌ها را می‌سازد. ولی سنسور جدید این شرکت با قابلیت سوپر اسلوموشن، دامنه پویای بالا و نوردهی تطبیقی در طول تصویر می‌تواند شرایط را به کلی تغییر دهد.

سنسور CMOS جدید نیکون که در «کنفرانس بین‌المللی مدارهای حالت جامد» در سن فرانسیسکو معرفی شد، دارای رزولوشن تقریبی ۱۷.۸۴ میلیون پیکسلی و شکلی مربعی با قطر ۱ اینچی است. سرعت بالای این سنسور در خواندن اطلاعات امکان فیلم‌برداری 4K با حداکثر ۱۰۰۰ فریم بر ثانیه را فراهم می‌کند و آن را به رقیب غول‌هایی مثل Phantom Flex 4K بدل می‌سازد. سنسور جدید نیکون حتی با نرخ ۱۰۰۰ فریم بر ثانیه دامنه پویای عریض ۱۱۰ دسیبلی را ارائه می‌کند، اما اگر نرخ فریم آن را تا ۶۰ پایین بیاورید، این عدد به ۱۳۴ دسیبل می‌رسد.

سنسور تصویری این شرکت از فرآیندهای جذابی برای مقابله با مشکل نوردهی خیلی زیاد یا خیلی کم در نقاط مختلف تصویر بهره می‌برد. این سنسور در واقع دو سنسور تصویری را به‌صورت روی هم ارائه می‌کند. پیکسل‌های سنسور بالایی در بلوک‌های ۱۶ در ۱۶ گروه‌بندی شده‌اند که آرایه ابرپیکسلی ۲۵۶ در ۲۵۶ تایی می‌سازند. با عبور نور از سنسور بالایی به پایینی، هر ابرپیکسل در سنسور بالایی روش اندازه‌گیری نوری خاص خودش را انجام می‌دهد و از نتیجه‌ی آن برای کنترل زمان نوردهی گروه پیکسل‌های ۲۵۶ تایی زیر خود استفاده می‌کند.

با این روش به قسمت‌هایی از تصویر که نیازمند نور است نور بیشتری می‌رسد و به قسمت‌هایی که درخشندگی زیادی دارد نور کمتری خواهد رسد. این ایده روی کاغذ فوق‌العاده جذاب است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم در عمل چگونه کار می‌کند. باید ببینیم نوردهی‌های مربوط به ابرپیکسل‌ها در تصویر قابل مشاهده هستند یا نه. به علاوه، باید دید که تا چه اندازه می‌توان پس از عکاسی تصاویر را دستکاری کرد.

سنسور جدید نیکون نوردهی را در سرتاسر تصویر تنظیم می‌کند تا نور کم‌تری به نقاط پرنور و نور بیشتری به نقاط کم‌نور برسد
سنسور جدید نیکون نوردهی را در سرتاسر تصویر تنظیم می‌کند تا نور کم‌تری به نقاط پرنور و نور بیشتری به نقاط کم‌نور برسد

هنوز گفته نشده که چه دوربینی با این سنسور به بازار می‌آید یا چه زمانی اطلاعات بیشتری در این باره منتشر خواهد شد، اما تا همین جا به نظر می‌رسد که نیکون به دستاورد بزرگی رسیده و مشتاقیم تا ببینیم در آینده چه اخباری پیرامون سنسور جدید آن‌ها منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad Bahreyni
    Mohammad Bahreyni | ۶ اسفند ۱۳۹۹

    منظور از دامنه پویا نمایی ۱۱۰ دسیبلی چیه؟

  • FARDIN
    FARDIN | ۶ اسفند ۱۳۹۹

    خیلی نیازم شد امروز تکنولوژی خوبیە ایزو چند منظورە میشە

مطالب پیشنهادی