ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پیام‌های مخفی در چتر نجات مریخ‌نورد استقامت ناسا برملا شدند

چند روز پیش مریخ‌نورد استقامت توانست روی سطح این سیاره سرخ فرود بیاید و ویدیوی فرودش هم منتشر شد. یک چتر نجات در این فرایند به کاوشگر کمک کرد که ناسا درون آن دو پیام ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

چند روز پیش مریخ‌نورد استقامت توانست روی سطح این سیاره سرخ فرود بیاید و ویدیوی فرودش هم منتشر شد. یک چتر نجات در این فرایند به کاوشگر کمک کرد که ناسا درون آن دو پیام مخفی قرار داده بود که حالا این پیام‌ها مشخص شده‌اند.

در ویدیوی مربوط به فرود استقامت، یک دوربین به سمت بالا قرار دارد که باز شدن چتر نجات را نشان می‌دهد. در ابتدا تصور می‌شد که تنها با یک چتر نجات ساده قرمز و سفید رنگ روبه‌رو هستیم، اما موضوع به همین سادگی نبود.

یکی از مهندسین ناسا و مسئول ورود، کاهش ارتفاع و فرود این مریخ‌نورد به نام «آلن چن»، اعلام کرده بود که در الگوی این چتر نجات یک پیام مخفی شده و طرفداران ماموریت‌های فضایی را با پیدا کردن این پیام، به چالش کشید.

مریخ‌نورد استقامت

چن در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده بود که دانشمندان همیشه می‌خواهند الهام‌بخش دیگران برای ورود به حوزه فضایی باشند:

«ما برای این هدف، برخی مواقع در کارهایمان پیام‌های مخفی قرار می‌دهیم. بنابراین از تمام شما دعوت می‌کنیم که در این زمینه تلاش کنید و کارتان را به نمایش بگذارید.»

مدت کوتاهی پس از اعلام این موضوع، علاقه‌مندان به ماموریت‌های فضایی و فضانوردی شروع به انتشار پاسخ‌های خود به صورت آنلاین کردند و در نهایت این پیام مخفی برملا شد. این پیام که به صورت کد باینری کامپیوتر و با یک الگو روی چتر نجات قرار داشته، «جرات کارهای بزرگ را داشته باش» (Dare mighty Things) ترجمه می‌شود.

مدیر ارشد این ماموریت در توییتی با انتشار یک تصویر، چنین پیامی را تایید کرد. بد نیست بدانید که عبارت جرات کارهای بزرگ را داشته باش یکی از عبارت‌های مورد استفاده بیست و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا یعنی «تئودور روزولت» محسوب می‌شود.

طبق تصویر منتشر شده از سوی مهندس ناسا، این چتر نجات علاوه بر یک پیام پنهان، چندین عدد هم دارد که مختصات GPS است و مربوط به مختصات «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» ناسا در کالیفرنیا می‌شود. مریخ‌نورد استقامت در این مرکز ساخته شده و همچنین این مرکز پروژه را مدیریت کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۷ اسفند ۱۳۹۹

    کاش توضیح دقیق‌تری می‌گذاشت ک کدینک پیام مبتنی بر چه سیستمی بوده؟ باینری بوده آیا با هفت بیت؟ استاندارد رایج ۸ بیتی هست حداقل.

    • Hitchhiker
      Hitchhiker | ۸ اسفند ۱۳۹۹

      در سیستم ذخیره سازی اسکی 8 بیتی در مورد حروف و اعداد همیشه بیت اول صفر بنابراین گذاشتن و نذاشتنش فرقی نداره

  • molavy
    molavy | ۶ اسفند ۱۳۹۹

    یکیشون از اونور چالش می‌زاره جواب رو‌میدن به اون یکی که از آنطرف بگه یافتم یافتم

    • Chapdast
      Chapdast | ۶ اسفند ۱۳۹۹

      همه مثل تو نیستن

مطالب پیشنهادی