ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۱۰۰ سال بعد را تصور کن؛ پویش ایران ۱۵۰۰ با همکاری سازمان فناوری اطلاعات برگزار می‌شود

آی قصه به همراه سازمان فناوری اطلاعات ایران، کمپین «ایران ۱۵۰۰» را راه‌اندازی کرده است، کمپینی که شرکت‌کنندگان در آن می‌توانند تخیلات خود درباره سال ۱۵۰۰ را در قالب پادکست، داستان، کاریکاتور و کارتون و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۵

آی قصه به همراه سازمان فناوری اطلاعات ایران، کمپین «ایران ۱۵۰۰» را راه‌اندازی کرده است، کمپینی که شرکت‌کنندگان در آن می‌توانند تخیلات خود درباره سال ۱۵۰۰ را در قالب پادکست، داستان، کاریکاتور و کارتون و یا ویدیوی کوتاه ارائه کنند.

نشست خبری پویش ۱۵۰۰ صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. «امیر ناظمی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ورود به سال ۱۴۰۰ می‌گوید هیجان‌انگیزتر از صحبت کردن درباره ۱۴۰۰، تخیل کردن درباره سال ۱۵۰۰ است: «می‌خواهیم وسعت فکری را یک قرن افزایش دهیم و در مورد ایران ۱۵۰۰ صحبت کنیم. اکثر کسانی که در این رویداد شرکت می‌کنند سال ۱۵۰۰ را به چشم نخواهند دید و نگاه‌های آنها به سال ۱۵۰۰ به عنوان یک آینده پژوهی ثبت خواهد شد و آیندگان نیز نسبت به این آثار کنجکاو خواهند بود.»

ناظمی با اشاره به اقدامی مشابه که در بین بسیاری از شرکت‌های جهان طی صد سال گذشته برای حدس زدن درباره آینده رخ داده می‌گوید همانطور که هم‌اکنون نقاشی‌ها و ایده‌های گذشتگان برای ما جذاب است، ایده‌ها و نظریات بشریت در دوران حاضر نیز برای آیندگان جذاب خواهد بود. او خود باور دارد که جهان آینده فراتر از سیم و کابل خواهد بود و در آن اینترنت ماهواره‌ای اتصال تمامی اشیا به اینترنت یکی از عادی‌ترین وسایل است: «اینترنت فعلی در آن زمان معنادار نیست و سیاست‌گذاران نیازمند تدوین سیاست‌هایی هستند که بر اساس آگاهی بخشی است و دنیای سیاست و جامعه کاملا با امروز متفاوت است.»

ناظمی در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر چرایی شرکت سازمان فناوری اطلاعات در این پویش با اشاره به دوره «عصر دیجیتالی» نامیدن دوران حاضر تاکید دارد که از همین رو سازمان فناوری اطلاعات به عنوان حامی رویداد در کنار استارتاپ آی قصه حضور دارد:

«اگر به سیر تحولات تاریخی جهان نگاه کنیم، می‌بینیم هر عصری با ویژگی‌های خودش نامگذاری شده، مثلا زمانی که می‌گوییم دوران عصر کشاورزی فرا رسیده، مساله فراتر از شغل کشاورزی است بلکه نظام سیاسی و اقتصادی نیز بر پایه کشاورزی بنا نهاده شده است. عصر دیجیتالی نیز به همین منوال است و بحث فقط کارهای فناورانه نیست بلکه زندگی بشریت از همه نظر به فناوری گره خورده است و سازمان فناوری اطلاعات به عنوان بازیگر این مقوله، نقش حمایتی را در پویشی دارد که دنیای آینده متاثر از فناوری را به تصویر می‌کشد.»

او به دیجیاتو می‌گوید هیچ گونه محدودیت سنی و محدودیت آثاری برای شرکت در مسابقه وجود ندارد: «ما دوست داریم هرچه بیشتر شرکت کننده در رویداد باشند و اگر بتوانیم با جذب اسپانسر بیشتر، جوایز را نیز چه از نظر ریالی و چه تعدادی بیشتر کنیم. هیچ سقف سنی و دیگر محدودیت‌های برای ارسال آثار در نظر گرفتیم. در واقع افراد می‌توانند حتی در این مسابقه با کارهای خلاقانه خود شرکت کنند، مثلا یک قطعه موسیقی که تداعی کننده آن دوران اینده از ذهنشان باشد.»

ناظمی تاکید دارد که پویش ایران ۱۵۰۰ صرفا یک رویداد فناورانه نیست و باید نگاه ویژه‌تری به آن داشت، نگاهی که از تخیل و علوم انسانی سرچشمه دارد و باید آن را جدی‌تر گرفت. به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات، داوری‌ها در این مسابقه به دست داوران متخصص حوزه انجام خواهد شد: «سعی کردیم همه بخش‌های مسابقه را به اجزای کوچک‌تری تقسیم کنیم تا داوری‌ها آسان‌تر شود و به دست افراد حاذق حوزه سپرده شود.»

شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را در قالب پست در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر کنند و هشتگ مسابقه را در پست‌هایشان بگذارند. این هشتگ #iran1500 نام دارد. همچنین افراد می‌توانند آثار خود را پست کنند که برای این کار روی جلد پاکت نامه کافیست که بنویسند گیرنده: #ایران۱۵۰۰. در نهایت اینکه مخاطبان می‌توانند آثار خود را در سایت مختص این جشنواره نیز بارگذاری کنند.

گفتنیست پویش ایران ۱۵۰۰ بخشی مختص به کودکان نیز دارد که در آن نقاشی کودک و یا فایل صوتی کودک مورد پذیرش داوران قرار می‌گیرد.

این جشنواره از هم اکنون شروع شده و مهلت شرکت در آن تا ۳۰ فروردین سال ۱۴۰۰ خواهد بود و همچنین زمان داوری آثار نیمه اول اردیبهشت ماه اعلام شده است. آنطور که برگزارکنندگان این رویداد می‌گویند، قرار است پرونده پویش ایران۱۵۰۰ در همین اردیبهشت ماه بسته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    مگه صد سال دیگه هستید ? ?

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۹ اسفند ۱۳۹۹

    ناموسا اگه ۱۰۰ سال دیگه هنوزم این پرچممون باشه خوشحالم که خیلی قبل تر از اون از دنیا رفتم

مطالب پیشنهادی