ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یک کوه یخی با ابعاد شهر لندن از قطب جنوب جدا شد

یک کوه یخ، که اندازه آن تقریباً با ابعاد شهر لندن برابری می‌کند، از سکوی یخی عظیم Brunt Ice Shelf در جنوبگان (قاره‌ای در قطب جنوب) جدا شد. این کوه یخی ۱۲۷۰ کیلومتر مربع مساحت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

یک کوه یخ، که اندازه آن تقریباً با ابعاد شهر لندن برابری می‌کند، از سکوی یخی عظیم Brunt Ice Shelf در جنوبگان (قاره‌ای در قطب جنوب) جدا شد. این کوه یخی ۱۲۷۰ کیلومتر مربع مساحت و ۱۵۰ متر ضخامت داشته و تنها چند کیلومتر با ایستگاه پژوهشی «هالی» فاصله دارد.

جدا شدن این کوه یخی، اتفاقی مهم اما پیش‌بینی شده بود. سال هاست سکوی یخی Brunt Ice Shelf در حال ترک خوردن است، ولی حرکت کردن یخ‌ها پیچیده و در اغلب اوقات غیر قابل پیش‌بینی است، به همین دلیل محققانِ ایستگاه پژوهشی هالی، ترک های این منطقه را با دقت زیر نظر گرفته و منتظر چنین اتفاقی بودند.

در طول یک دهه گذشته، دو ترک جدید به نام‌های Chasm 1 و Halloween Crack روی Brunt Ice Shelf ظاهر شده‌اند. یخ‌زدایی جدید محققان را نگران کرده بود چون نوامبر سال ۲۰۲۰ ترک دیگری به نام North Rift ظاهر شد. این ترک ژانویه امسال با نرخ بیش از ۳ هزار فوت (۹۱۴ متر) در روز، یخ را جدا و در عرض چند ساعت شکافی چند صد متری ایجاد کرد. سرانجام در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۲۱، کوه یخی از صفحه بزرگ‌تر جدا شد. همانطور که در تصویر مشخص است، ترک‌ها در نزدیکی ایستگاه تحقیقاتی هالی هستند، به همین دلیل محققان برای جلوگیری از بروز فاجعه آمادگی کامل داشتند.

ایستگاه هالی به شکل ماژولار ساخته شده و پایه‌های تلسکوپی مجهز به اسکی دارد. سال ۲۰۱۶، این ایستگاه به خاطر ظاهر شدن ترکی دیگر، بوسیله خودرو به مکان امن‌تری انتقال داده شد. علاوه بر این، تصمیم گرفته شد تا در طول فصل زمستان که انجام عملیات امداد و نجات به خاطر تاریکی بیش از حد هوا یا طوفان‌ها مشکل‌تر است، محققان ایستگاه را ترک کنند. از این رو چند هفته قبل پرسنل با هلیکوپتر از منطقه خارج شدند.

ایستگاه تحقیقاتی هالی

محققان با استفاده از شبکه‌ای از تجهیزات مجهز به GPS و همچنین تصاویر ماهواره‌ایی، دفرمه شدن و حرکات این یخ را اندازه گیری کرده و از سال‌ها قبل آماده جدا شدن آن از Brunt Ice Shelf بودند. به گفته محققان این کوه یخی در هفته‌ها یا ماه‌های آتی ممکن است  از صفحه بزرگتر فاصله گرفته و یا سر جای خود بماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • shahab
    shahab | ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

    ای وای بر این موجود دوپا.چه به سر کره زمین اوردیم.

مطالب پیشنهادی