ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتشار آمار فصل سوم سال ۹۹ رگولاتوری: اینترنت ثابت همچنان بازنده است

آخرین گزارش رگولاتوری از وضعیت اینترنت کشور به نفوذ ۱۰۴ درصدی اینترنت در جامعه حکایت دارد. در این آمار سهم ۹۲.۴۷ درصدی به کاربران اینترنت موبایل رسیده و نفوذ اینترنت ثابت خانگی همچنان ۱۱ درصد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵

آخرین گزارش رگولاتوری از وضعیت اینترنت کشور به نفوذ ۱۰۴ درصدی اینترنت در جامعه حکایت دارد. در این آمار سهم ۹۲.۴۷ درصدی به کاربران اینترنت موبایل رسیده و نفوذ اینترنت ثابت خانگی همچنان ۱۱ درصد است.

گزارش رگولاتوری که سه ماهه سوم سال (تا پایان آذر ۹۹) را در برمی‌گیرد نشان دهنده اینست که پروژه توسعه اینترنت ثابت به کمک فناوری‌هایی چون VDSL که در ابتدای سال وعده‌های مختلفی درباره آن داده شد، نتوانسته به ثمر برسد و نفوذ اینترنت ثابت در کشور ۱۱.۶۴ درصد است. پیش از این استدلال‌ها دال بر این بود که با پیش آمدن شرایطی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده و نیاز مردم (چه برای دانش آموزان و دانشجویان که افراد دورکار) بیشتر بشود اما به نظر می‌رسد که این اتفاق رخ نداده و بیشتر کاربران از اینترنت سیار استفاده می‌کنند.

اینترنت ثابت در برابر سیار

برآوردهای رگولاتوری نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در کشور ۱۱.۵۷ درصد است و این آمار نسبت به ۳ ماهه قبل از این، تغییر محسوسی نداشته است. هم اکنون ۹ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۴۳۹ نفر در کشور از فناوری‌های اینترنت ثابت استفاده می‌کنند و نسبت به ۳ ماهه دوم امسال تنها حدود ۳۰۰ هزار نفر به این آمار اضافه شده است.

گفتنیست بیشترین آمار مشترکین اینترنت ثابت بعد از مشترکین مخابرات به شاتل و سپس آسیاتک می‌رسد. شرکت‌های نداگستر صبا (صبانت) و فن‌آوا نیز رتبه‌های بعدی را دارند.

از آنسو تنها ظرف سه ماه گذشته یک میلیون کاربر به شبکه اینترنت سیار اضافه شده‌اند و هم اکنون ضریب نفوذ اینترنت موبایل در کشور ۹۲.۴۹ درصد است. باید گفت حالا در پایان ۳ ماهه سوم سال ۹۹ بیش از ۷۷ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۸۸۵ نفر مشترک اینترنت موبایل در کشور هستند و آمار ۳ ماهه دوم امسال نیز خبر از ضریب ۹۱ درصدی می‌داد.

به طور کلی باید گفت سال گذشته تعداد مشترکین اینترنت موبایل ۶۸ میلیون نفر اعلام شده و حالا این تعداد به بیش از ۷۷ میلیون نفر رسیده و احتمالا با انتشار آمار سه ماهه پایانی سال بیشتر هم بشود. این در حالیست که نفوذ اینترنت ثابت از سال گذشته تا به امروز نهایتا به یک درصد رسیده است.

ارزیابی رگولاتوری بر مبنای فناوری‌هایی مانند XDSL ، FTTX ، وای فای و TDLTE در حوزه پهن باند ثابت و نیز فناوری نسل سوم و چهارم اینترنت سیار منتشر شده است. این آمار نشان می‌دهد که در مجموع، ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۱۰۴.۰۶ درصد است و ۸۷ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۳۲۴ نفر مشترک اینترنت پهن باند هستند.

بر اساس آماری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات اعلام کرده است ۸۸.۸۸ درصد مردم از اینترنت نسل سه و چهار موبایل استفاده می‌کنند و سهم اینترنت خانگی ADSL نیز حدود ۹ درصد است.

ناگفته نماند بیش از یک درصد مردم نیز مشترک اینترنت TD-LTE هستند؛ آماری که بنا به نظر عده‌ای از فعالین شرکت‌ّای ارائّ دهنده اینترنت قابل توجه نیست و بهتر است که با جمع آوری پهنای باند اختصاص یافته به این سرویس، به فناوری 5G و توسعه آن کمک شود.

باید خاطرنشان شد که چندی پیش مبین تا از اینترنت ثابت 5G خود رونمایی کرد و خبر عرضه عمومی آن در خرداد ۱۴۰۰ را داد. وزارت ارتباطات قصد دارد حالا که نتوانسته VDSL را آنطور که باید در کشور توسعه ببخشد، به سمت رشد و ایجاد 5G ثابت با کمک سایر FCPها برود.

ضریب نفوذ تلفن همراه

در آمار رگولاتوری ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور با یک جمعیت ۱۲۷ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۹۵۱ نفری، ۱۵۱.۸ درصد اعلام شده و مانند قبل بیشترین کاربران اپراتورها به ترتیب به همراه اول و ایرانسل و رایتل تعلق دارد. همراه اول در حال حاضر به طور کلی ۶۸ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۶۵۶ خط فعال دارد و این آمار در ایرانسل به ۵۵ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۶۱۸ مورد می‌رسد. رایتل نیز با داشتن ۴ میلیون و ۱۵ هزار و ۶۷۷ خط فعال در این بازار فعالیت دارد.از نظر پوشش دهی همراه اول ۹۶.۹ درصد جمعیتی کشور را در برمی‌؛یرد و ایرانسل نیز ۸۷.۲۱ درصد. رایتل نیز توانسته ۵۸ درصد جمعیتی کشور را پوشش دهد.

باید گفت تنها در بخش مشترکین 4G است که همراه اول رتبه دوم را دارد. در این بخش همراه اول بیش از ۲۷ میلیون مشترک 4G دارد و ایرانسل با کمی اختلاف بیشتر، نزدیک به ۲۸ میلیون مشترک 4G در اختیار دارد.

گزارش کامل رگولاتوری از این لینک قابل دریافت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • soroush shamsi
    soroush shamsi | ۲۳ اسفند ۱۳۹۹

    اینکه مشخصه از نظر نفوذ موبایل تو صدره قبول
    از نظر سرعت چی آیا بازندست
    از نظر ارزانی و مقرون ب صرفه چی آیا بازندست
    از نظر پهنای باند چی آیا بازندست
    فقط از نظر نفوذ کمتره خب مشخصه دست همه ی انسان های دنیا ابنترنت سیار(موبایل )

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی