ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

طرح دانشمندان برای ذخیره ژن 6.7 میلیون گونه جانوری و گیاهی در کره ماه

داستان کشتی نوح بار دیگر به شکلی متفاوت در کره ماه محقق می‌شود. دانشمندان به منظور حفاظت از اطلاعات ژنتیکی گونه‌های جانوری و گیاهی، طرحی را برای ذخیره اطلاعات ژنتیک 6.7 میلیون گونه شامل اسپرم ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

داستان کشتی نوح بار دیگر به شکلی متفاوت در کره ماه محقق می‌شود. دانشمندان به منظور حفاظت از اطلاعات ژنتیکی گونه‌های جانوری و گیاهی، طرحی را برای ذخیره اطلاعات ژنتیک 6.7 میلیون گونه شامل اسپرم انسانی و جانوری در کنار تخم و دانه گیاهان روی کره زمین پیشنهاد کرده‌اند.

این بانک ژنی در تونل‌ها و غارهایی که بیش از 3 میلیارد سال قبل در کره ماه ایجاد شده‌اند،‌ نگهداری خواهند شد. انرژی مورد نیاز برای یخچال‌هایی که قرار است ژن‌ها در آن نگهداری شوند از طریق پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود. به گفته محققان، برای انتقال این بانک ژنتیکی غنی به ماه حداقل 250 پرواز فضاپیما لازم است تا ژن‌ها در شرایط مناسب به کره ماه منتقل شوند.

یکی از دغدغه‌های دانشمندان حفظ بقای گونه‌های گیاهی و جانوری کره زمین است. این تلاش می‌تواند از حیات سیاره زمین در برابر وقایع مختلف اعم از بروز جنگ‌های هسته‌ای، بلایای طبیعی و  سایر موارد این چنینی محافظت کند و به بقای ژن‌ها کمک می‌کند.

«جکا تانگا» مدیر آزمایشگاه فضایی و تحقیقات رباتیک زمینی (SpaceTREx) در دانشگاه آریزونا می‌گوید:

«ارتباط قوی بین ما و طبیعت وجود دارد. لذا وظیفه داریم برنامه‌ای برای حفاظت از گونه‌های مختلف زیستی داشته باشیم.»

وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد که هنوز همه فناوری‌های مورد نیاز برای محقق ساختن این پروژه بلند پروازانه در دست نیست،‌ اما محققان در تلاش هستند این رویای بزرگ را طی 30 سال آینده به واقعیت تبدیل کنند.

تانگا می‌گوید کره زمین در معرض خطرات بسیاری قرار دارد. فوران‌های آتشفشان‌ها، برخورد سیارک‌ها،  تغییرات آب و هوایی، طوفان‌های خورشیدی، خشکسالی و جنگ‌های هسته‌ای می‌تواند خطی جدی برای گونه‌های گیاهی و جانوری محسوب شود.

اگر به هر دلیلی کره زمین نابود شود، ذخیره ژن‌هایی از گونه‌های جانوری و گیاهی باعث می‌شود همه چیز از بین نرود. این پروژه کاری شبیه به پشتیبان گیری از ژن‌های مختلف است. باید دید پروژه به چه شکل پیش خواهد رفت و آیا عملی خواهد شد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی