ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مصرف روزانه ۲۵ گرم گوشت فرآوری‌شده ریسک زوال عقل را ۴۴ درصد افزایش می‌دهد

محققان دانشگاه لیدز با بررسی داده‌های نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر دریافتند مصرف روزانه ۲۵ گرم گوشت فرآوری شده (Processed meat)، ریسک ابتلا به زوال عقل یا دمانس (Dementia) را ۴۴ درصد افزایش می‌دهد. یافته‌های ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

محققان دانشگاه لیدز با بررسی داده‌های نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر دریافتند مصرف روزانه ۲۵ گرم گوشت فرآوری شده (Processed meat)، ریسک ابتلا به زوال عقل یا دمانس (Dementia) را ۴۴ درصد افزایش می‌دهد.

یافته‌های این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که مصرف ۵۰ گرم گوشت قرمز فرآوری نشده در روز، مثل گوشت گاو، خوک یا گوساله، ریسک ابتلا به دمانس را ۱۹ درصد کاهش می‌دهد. پژوهشگران در این تحقیق به دنبال یافتن رابطه احتمالی میان مصرف انواع گوشت و ابتلا به زوال عقل بودند. این اختلال ۵ تا ۸ درصد افراد بالای ۶۰ سال در جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محققان برای یافتن رابطه‌ای میان مصرف انواع گوشت با ریسک ابتلا به زوال عقل، از داده‌های بانک اطلاعاتی UK Biobank استفاده کردند که شامل داده‌های ژنتیکی و سلامت ۴۹۳ هزار و ۸۸۸ شهروند انگلیسی بین ۴۰ تا ۶۹ سال می‌شود. این تحقیق تاثیر رژیم غذایی وگان یا وجترین بر دمانس را بررسی نکرد، اما داده‌های افرادی که اعلام کرده بودند گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند را لحاظ نمود.

به طور میانگین هشت سال پس از بررسی‌های بعدی، ۲ هزار و ۸۹۶ مورد ابتلا به زوال عقل در بین شرکت کنندگان شناسایی شد. افراد مبتلا عمدتاً سالخورده، با وضعیت اقتصادی و تحصیلی نامناسب، احتمالاً سیگاری، با فعالیت فیزیکی کم، دارای سابقه سکته یا ابتلا به دمانس در خانواده و حامل ژن مربوط به زوال عقل بودند. تعداد مردانی که به این اختلال مبتلا شده بودند بیشتر از زنان بود.

احتمال ابتلا به زوال عقل در برخی از شرکت کنندگان به خاطر عوامل ژنتیکی سه تا شش برابر بیشتر بود، اما یافته‌های تحقیق نشان داد که ریسک‌های مربوط به مصرف گوشت فرآوری شده فارغ از دخیل بودن عوامل ژنتیکی می‌تواند روی ابتلا به اختلال یاد شده تاثیر بگذارد.

افرادی که مقدار بیشتری گوشت فرآوری شده مصرف می‌کردند، احتمالاً مرد، با سطح سواد پایین، سیگاری، دارای اضافه وزن یا چاق بوده و از رژیم غذایی با سبزی و میوه کم و سطح بالایی از انرژی، پروتئین و چربی (از جمله چربی اشباع شده) بودند.

مطالعات قبلی، مصرف گوشت را به ریسک زوال عقل ربط داده‌اند، اما محققان می‌گویند تحقیق آن‌ها اولین مطالعه مقیاس بزرگی است که داوطلبان را در یک بازه زمانی خاص به منظور اطلاع از وجود رابطه میان مصرف گوشت‌ها و میزان آن‌ها با خطر دچار شدن به دمانس بررسی می‌کند.

حدوداً ۵۰ میلیون مورد ابتلا به زوال عقل در دنیا وجود داشته و سالانه تقریباً ۱۰ میلیون مورد جدید اضافه می‌شود. از این آمار ۵۰ الی ۷۰ درصد مربوط به آلزایمر و حدود ۲۵ درصد مربوط به دمانس عروقی (Vascular dementia) است. دانشمندان عوامل ژنتیکی و محیطی از جمله رژیم غذایی و سبک زندگی را در پیشرفت این بیماری دخیل می‌دانند.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • طاووس
    طاووس | ۵ فروردین ۱۴۰۰

    هشت سال و پونصد هزار نفر_همه میدونن طبیعیش بهتره_تحلیل فاندا نَ نوشابه فانتا_من الان میخوام تحقیق کنم وقتی مُردم دنیای دیگه ای هست یا نه!

مطالب پیشنهادی