ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جلیلی: دولت، سران قوا و مرکز ملی فضای مجازی بابت «ول بودن» فضای مجازی عذرخواهی کنند

نخستین نشست هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک در سال ۱۴۰۰ به موضوع «رهاشدگی فضای مجازی» اختصاص یافت و عضو مرکز ملی فضای مجازی در آن خواستار عذرخواهی رییس جمهور، دیگر اعضای دولت، مرکز ملی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۱

نخستین نشست هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک در سال ۱۴۰۰ به موضوع «رهاشدگی فضای مجازی» اختصاص یافت و عضو مرکز ملی فضای مجازی در آن خواستار عذرخواهی رییس جمهور، دیگر اعضای دولت، مرکز ملی فضای مجازی و دیگر سران قول بابت ول بودن فضای مجازی شد.

«رسول جلیلی» عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در این نشست اعلام کرد که پس از انتقادهای رهبری به مدیریت فضای مجازی در کشور دولت به دفاع از اقدامات خود در زمینه دولت الکترونیکی پرداخته است؛ موضوعی که از دیدگاه جلیلی یک قیاس مع‌الفارغ به شمار می‌آید: «در مدل مفهومی فضای مجازی جمهوری اسلامی ۵ لایه زیرساخت ارتباطی، زیرساخت اطلاعاتی، خدمات پایه، خدمات عمومی و محتوا دیده شده که دولت الکترونیکی در بخش خدمات عمومی قرار دارد. به این جهت قیاس مع الفارق است که فضای مجازی را دولت الکترونیکی بدانیم و اگر در مورد «ول بودن» فضای مجازی صحبت می‌شود بگوییم ما بخشی از دولت الکترونیکی را اجرا کردیم.»

جلیلی باور دارد که در ایران فضای مجازی بر اساس یک نقشه مدون توسعه نیافته و همین موضوع باعث شده که ایران نتواند در آن اعمال حاکمیت کند: «رهاشدگی فضای مجازی افتخار ندارد و این فضا باید بر اساس شعار بنیادین استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی توسعه پیدا کند.

او باور دارد دولت «ژست مخالف با فیلترینگ» گرفته و از اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی سرباز زده است. او با اشاره به فعالیت در بسترهای غیرقانونی دولتمردان می‌گوید که دولت ذلت تقویت در رسانه‌های خارجی را به عزت حضور در رسانه‌های داخلی ترجیح دادند. احتمالا منظور جلیلی فعالیت وزیر ارتباطات در توییتر و تلگرام و دیگر بسترهای جهانی است که انتقادات زیادی از سوی برخی مسئولان حاکمیت داشته است.

جلیلی اعلام کرده که فضای مجازی ایران یک «قاسم سلیمانی» می‌خواهد و ابراز امیدواری کرده که این موضوع در سال ۱۴۰۰ محقق شود:

«ما قاسم سلیمانی فضای مجازی می‌خواهیم که فضای مجازی ما را فرماندهی کند، فضای مجازی کشور را فتح کند و این اشغال شدگی ما، پایان بپذیرد. ساخت فضای مجازی قابل افتخار، نیازمند یک مثلث همگرای خوب است که ۳ رأس آن در راستای فضای مجازی انقلاب اسلامی شکل گیرد. در این مثلث رئیس شورای عالی فضای مجازی، دبیر شورا و وزیر ارتباطات باید در یک جهت عمل کنند. امیدواریم که این مثلت را در انتخابات سال ۱۴۰۰ به دست بیاوریم و دیگر این دغدغه‌ها را نداشته باشیم.»

او با انتقاد از اینکه مرکز ملی فضای مجازی پس از اینکه ۹ سال از تاسیسش می‌گذرد هنوز جدی گرفته نشده اعلام کرد که به جز دولت روسای دیگر قوا نیز می‌توانستند منجی فضای مجازی باشند و شورای عالی فضای مجازی تشکیل دهند اما کوتاهی کردند: «آنها هم باید عذرخواهی کنند.» جلیلی عذرخواهی‌ها را تنها به رییس جمهور و دیگر اعضای دولت و دیگر سران قوای کشور محدود نکرد و اعلام کرد که دیگر اعضای شورای ملی فضای مجازی که هیچ مصاحبه‌ای انجام ندادند و هیچ اقدامی نکردند نیز باید عذرخواهی کنند. او درباره اقداماتی که خودش طی این سالها انجام داده صحبتی نکرد و در پایان صحبت‌های خود در این جلسه از مردم به نوبه خود عذرخواهی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    منظور آقای جلیلی و بزرگتر از آقای جلیلی در مورد " عدم ول شدگی فضای مجازی" اینه که ما نگران تبادل اندیشه و آگاهی مردم هستیم و پایگاه قدرتمون رو در خطر میبینیم و باید فیلتر کنیم. ما (حکومت) تشخیص میدیم که چی برای شما مردم خوبه و چی بده و شما این قدرت تشخیص را ندارید. ما (حکومت) به شما فضایی میدهیم که در آن ایدیولوژی های خودمان را تبلیغ کنیم و هر که مخالف بود را سریع شناسایی کنیم و پدرش را دربیاوریم. فضای جهانی اینترنت به درد ما نمیخورد. ما اینترااانت میخواهیم (همان چیزی که از مجلس قبلی پایه ریزیش کردن و دولت رو مجبور به تخصیص بودجه و اجرا کردن و همون موقع گفتن که هدفمون اینتراانت نیست و جلوی اینترنت را نمیگیریم). امروز میبینیم که یکی از بندهای قرارداد 25 ساله با چین همین کنترل فضای مجازی و شناسایی افرادی است که با نظر حاکمیت موافق نیستند.

  • AmirHossein
    AmirHossein | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    اتفاقا اگه عذر خواهی نیاز باشه شماها باید از مردن عذر خواهی کنید بابت فیلترینگ، بابت هدر دادن حجم بسته هامون به خاطر استفاده از فیلترشکن، به خاطر رواج دادن فیلترشکن بین جوون و پیر، به خاطر بستن درهای میلیاردها فرصت در سطح جهانی که همشون تبدیل به حسرت شده برامون... بازم بگم؟

  • عزراییل
    عزراییل | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    هیچی نمیشه گفت جز اینکه به شماها لعنت فرستاد که هشتاد میلیون آدمو خفه کردید

  • mahdi
    mahdi | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    فقط تیتره؟؟؟

مطالب پیشنهادی