ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راکت استارشیپ اسپیس ایکس برای چهارمین بار هنگام فرود منفجر شد

ساعاتی پیش پروتوتایپ دیگری از راکت استارشیپ در حین تلاش برای فرود در پایگاه فضایی اسپیس ایکس در تگزاس منفجر شد. این چهارمین باری بود که اسپیس ایکس از ماه دسامبر توانست راکت خود را ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

ساعاتی پیش پروتوتایپ دیگری از راکت استارشیپ در حین تلاش برای فرود در پایگاه فضایی اسپیس ایکس در تگزاس منفجر شد. این چهارمین باری بود که اسپیس ایکس از ماه دسامبر توانست راکت خود را با موفقیت به ارتفاع بالا برساند و مانورهای پروازی مدنظرش را انجام دهد.

راکت SN11 در شرایط جوی مه‌آلود از پایگاه «بوکا چیکا» در ایالت تگزاس از زمین بلند شد و تا ارتفاع ۹.۹ کیلومتری بالا رفت تا سه موتور «رپتور» خود را آزمایش کند. با رسیدن راکت به حداکثر ارتفاع موتورهای استارشیپ خاموش شدند تا فرآیند فرود آغاز شود و SN11 به آرامی روی زمین فرود بیاید. ولی این عملیات موفقیت‌آمیز نبود.

ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس به‌فاصله کوتاهی پس از انفجار SN11 در توییتی نوشت: «پس از آغاز فرآیند فرود خیلی زود اتفاق مهمی افتاد. به محض این که بتوانیم اجزای باقی مانده از راکت را بررسی کنیم، باید ببینیم این اتفاق چه بوده است.»

تصاویر زنده دوربین بالای SN11 لحظاتی قبل از فرود قطع شد. ولی پخش زنده وب‌سایت ناسا از محل فرود نشان داد که تکه مخروبه‌هایی در حال سقوط روی مرکز بوکا چیکا بوده است. با این وجود، به خاطر مه غلیظ امکان مشاهده دقیق فرآیند فرود وجود نداشت. البته رادار هواشناسی «سرویس آب‌وهوایی ملی براونزویل، تگزاس» حجم بالایی از گاز را شناسایی کرده که نشان‌گر انفجار استارشیپ در آسمان است.

«اداره هوانوردی فدرال» که ناظر تحقیقات اسپیس ایکس پیرامون علت انفجار SN11 است، ساعتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا این لحظه گزارشی از صدمات انسانی یا آسیب به املاک عمومی به دست آن‌ها نرسیده است. ناظران زمینی که در فاصله ۸ کیلومتر از محل فرود قرار داشتند می‌گویند سقوط تکه مخروبه‌های حاصل از انفجار SN11 را مشاهده کرده‌اند.

استارشیپ نسل جدید سیستم راکتی اسپیس ایکس است که قابلیت استفاده مجدد را دارد و طراحی شده تا انسان‌ها و حداکثر ۱۰۰ تن بار را به ماه و مریخ ببرد. پروتوتایپی که اسپیس ایکس فعلا آن را آزمایش می‌کند و دارای ارتفاعی به اندازه یک ساختمان ۱۶ طبقه است، فقط نیمه بالایی استارشیپ محسوب می‌شود. نیمه پایینی این فضاپیما یک بوستر فوق سنگین خواهد بود که استارشیپ را از زمین خارج می‌کند و خودش دوباره فرود می‌آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰

    حق با آقای علیرضا است فقط یک تفاوت اساسی وجود داره اینکه وقتی راکت آمریکایی میترکه بدون هیچ سانسوری اطلاع‌رسانی میشه و مورد نقد آزاد قرار میگیره. اما اینجا اول میگن نترکیده، اصن امکان نداره! بعد ک فیلم و عکساش لو می‌ره میگن شایعات دشمنه، بعد ک تابلو میشه میگن عه! حالا بررسی میکنیم مام شنبه خبردار شدیم! بعد یکسال طول می‌کشه میگن اجازه نمیدیم هیچکس ورود کنه، آخرشم میگن تقصیر سرباز وظیفه بوده!
    بعدم از کیسه بیت المال همه چی رو حل و فصل میکنن. آره داداش، مشکل ترکیدن نیست, مشکل جای دیگس

    • Patrick
      Patrick | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰

      چی چی حق با آقای علیرضا آخه فش فشه هایی صدسال پیش اینارو که هرکشوری میتونه بفرسته توش شکست میخورن رو با پروژه ای که تمام دنیا منتظر نتیجه گرفتن و استفاده اش کردن ازش هستن مقایسه میکنی

      • Alireza?
        Alireza? | ۱۳ فروردین ۱۴۰۰

        اگه همین فشفشه ها رو هر کشوری میتونه بفرسته فضا پس امارات و برزیل و آرژانتین و اوکراین و کانادا و ایتالیا و عربستان و ... همه‌شون احمقند که ده ها میلیون دلار پول میدن که ماهواره (ای که واسه چندتا از این کشورها ساخت خودشون هم نیس)توی یک کشور دیگه و با فشفشه یک کشور دیگه به فضا پرتاب بشه؟

      • Alireza?
        Alireza? | ۱۳ فروردین ۱۴۰۰

        در ضمن مگه فقط فشفشه های ایران توی پرتاب شکست میخورن؟😐یادم نرفته حدودا یک سال پیش وقتی ناسا میخواست موشک‌اش رو پرتاب کنه قبل از اینکه راکت روشن بشه منفجر شد(خبرش هم بعد چندین روز منتشر شد!)چهارماه اون راکت رو پرتاب نکردن که مثلا تحقیق کنن و بفهمن چرا منفجر شده؛که البته آخرش هم نفهمیدن😂چهارماه بعد که خواستن راکت رو روشن کنن اصن روشن نشد🤣

    • Alireza?
      Alireza? | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰

      شما یه مثال از این موردی که گفتی بزن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی