ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پایان شوآف با دوران دورکاری: شرکت‌های بزرگ فناوری نیروها را به دفاتر برمی‌گردانند

بیشتر از یک سال پیش و زمانی که ویروس کرونا به آمریکا رسید شرکت‌های بزرگ فناوری به سرعت یک تصمیم مهم برای آغاز دورکاری گرفتند. شرکت‌هایی که خودشان مرزهای دیجیتالی را ایجاد کرده بودند حالا ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۷

بیشتر از یک سال پیش و زمانی که ویروس کرونا به آمریکا رسید شرکت‌های بزرگ فناوری به سرعت یک تصمیم مهم برای آغاز دورکاری گرفتند. شرکت‌هایی که خودشان مرزهای دیجیتالی را ایجاد کرده بودند حالا باید پرسنل‌شان را به خانه می‌فرستادند و با دیجیتالی کردن ادامه کار، راهبر یک تغییر بزرگ در دنیای کسب‌وکار می‌شدند. حال اما ظاهرا دوران شوآف با دورکاری به پایان رسیده و شرکت‌هایی که همه بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند کم کم در حال فرا‌خواندن پرسنل به دفاتر خود هستند.

برای مدتی، همه چیز عالی به نظر می‌رسید و بسیاری از صنایع نیز دنباله‌روی شرکت‌های فناوری محور شدند. یک ماه پس از آغاز پاندمی کرونا رقابتی تنگاتنگ بین انتشار بیانیه‌های خبری درباره دورکاری میان شرکت‌ها شکل گرفته بود. برای مثال سه شرکت فیسبوک، توییتر و اسکوئر رسماً اعلام کردند که کارکنان آن‌ها می‌توانند تا همیشه و هر وقت که بخواهند، از منزل کار کنند.

از طرفی گوگل از همان ابتدا یکی از طولانی‌ترین چارچوب‌های زمانی برای برگشت به دفاتر را اعلام کرد. اما حالا، یک سال پس از آغاز همه‌گیری کرونا و البته پس از آغاز واکسیناسیون در آمریکا، به نظر می‌رسد رویکردها درباره دورکاری در حال تغییر است.

گوگل هفته گذشته اعلام کرد که در ماه جاری روند بازگشایی دفاتر خود را سرعت می‌دهد تا افرادی که می‌خواهند قبل از اول سپتامبر (زمان تعیین شده قبلی) به محل کار برگردند، بتوانند اینکار را انجام دهند.

گوگل که یک سال پیش در بیانیه‌ی خبری پرسروصدای خود با استفاده از لغاتی مانند «برنامه هفته کاری هیبریدی» برای کار از منزل و محل کار در دوران پس از کرونا شوآف می‌کرد، حالا گفته پرسنلی که می‌خواهند در سال بیش از ۱۴ روز دورکار باشند باید رسما درخواست دهند و صرفاً با درخواست‌هایی جهت دورکاری در تمام سال موافقت می‌شود که شرایط بسیار استثنایی داشته باشند.

از سوی دیگر آمازون، یکی دیگر از غول‌های فناوری آمریکایی، هفته گذشته اعلام کرد که هدفش داشتن «فرهنگ کاری به تمرکز بر دفتر کار» است و می‌خواهد از ابتدای تابستان کارکنان ستادی خود را به محل کار برگرداند. این شرکت همچنین اعلام کرد که بیشتر کارکنان ستادی‌اش تا ابتدای پاییز به محل کار خود برگشته‌اند.

از سوی دیگر مایکروسافت هم به دنبال آن است تا پرسنلش را در اواخر تابستان و البته در چند مرحله به محل کار برگرداند. این در حالیست که مایکروسافت هم‌اکنون نیز برگرداندن نیروها به دفاتر را آغاز کرده و در ماه مارس، ۲۰ درصد از نیروهای مایکروسافت در ۲۱ کشور به محل کار خود برگشته‌اند.

مایکروسافت در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بود برنامه‌اش این است که کار از خانه را برای ۵۰ درصد هفته و برای بسیاری از موقعیت‌های شغلی عملیاتی کند.

تصمیم این شرکت‌ها برای برگرداندن نیروها به دفاتر اتفاق عجیبی نیست. هر کدام از آن‌ها در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا املاک و زمین‌های بسیاری را خریداری کنند تا دفاتر بیشتری داشته باشند. برای مثال آمازون در سال ۲۰۲۰ قرارداد اجاره یک برج با چند میلیون متر مربع زیربنا را در بلویوی واشینگتن امضا کرده است. چند ماه پیش نیز این شرکت تصاویر جدید و خیره‌کننده‌ای از دومین پردیس کاری و دفتر مرکزی‌اش را به نمایش گذاشت؛ ساختمانی مارپیچ که قرار است تا سال ۲۰۲۵ در ویرجینیا ساخته شود. این در حالیست که گوگل هم در ماه مارس اعلام کرد که ۷ میلیارد دلار در افزایش فضای دفاتر کاری و دیتاسنترهای سراسر آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کند که فقط یک میلیارد دلار آن در کالیفرنیا خواهد بود.

معمولا انتظار می‌رود که شرکت‌های حوزه فناوری و استارتاپ‌ها، تغییرپذیرترین شرکت‌ها باشند و حتی تغییر را در بعضی موارد رهبری کنند. ابتدای دوران کرونا نیز همین اتفاق رخ داد و این شرکت‌های تکنولوژی محور بودند که دورکاری را آغاز کردند و به سایر صنایع سرایت دادند. اما حالا، پس از انتشار بیانیه‌های پرشور درباره دورکاری، همین شرکت‌ها در حال برگرداندن نیروها به محل کار و حتی سرمایه‌گذاری بیشتر در گسترش فضای کاری‌شان هستند. هرچند شرکت‌هایی مانند توییتر گفته‌اند پرسنل می‌توانند تا هر زمان که بخواهند دورکار باشند، اما غول‌های اصلی بعید است چنین اجازه‌ای به نیروی کار‌شان بدهند.

عدم همراهی شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، آمازون و مایکروسافت به معنای آن است که دورکاری همیشگی هیچ‌زمان تبدیل به یک ترند نرمال نمی‌شود و بسیاری از شرکت‌های فناوری محور آمریکایی حالا رسماً به دوران پایان شوآف با دورکاری رسیده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Farshad Sadri
    Farshad Sadri | ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

    فکر کنم شما از دورکاری دل پری دارین! 😂 😉

مطالب پیشنهادی