ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان با کمک نور خورشید به روش جدیدی برای پایان دادن به بحران آب دست یافتند

محققان موسسه «یونیسا» به راهکار مقرون به صرفه‌ و جدیدی دست یافته‌اند که می‌تواند با استفاده از فناوری‌ ارزان‌قیمت، پایدار و نور خورشید آب آشامیدنی موردنیاز میلیون‌ها نفر را که از بحران آب رنج می‌برند‌، ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۵

محققان موسسه «یونیسا» به راهکار مقرون به صرفه‌ و جدیدی دست یافته‌اند که می‌تواند با استفاده از فناوری‌ ارزان‌قیمت، پایدار و نور خورشید آب آشامیدنی موردنیاز میلیون‌ها نفر را که از بحران آب رنج می‌برند‌، تامین کند.

محققان استرالیایی یونیسا فرآیند جدید و امیدوارکننده‌ای را توسعه داده‌اند که می‌تواند مشکل کمبود آب آشامیدنی میلیون‌ها نفر را روی کره زمین برطرف کند. در این فرآیند از روش تبخیر خورشیدی بسیار کارآمد، آب شیرین و قابل شرب از آب دریا، آب شور یا آب آلوده استخراج می‌شود. طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به استفاده از روش تبخیر خورشیدی برای تولید آب آشامیدنی شده است، اما روش‌های قبلی اکثرا ناکارآمد بوده‌اند. با این وجود، فناوری توسعه یافته توسط این موسسه توانسته بر مشکلات قبلی فایق آید و با هزینه پایین بتواند این فرآیند را اجرایی کند.

در قلب سیستم توسعه یافته، ساختار فوتوترمال بسیار کارآمدی قرار دارد که روی سطح آب قرار می‌گیرد و نور خورشید را به گرما تبدیل می‌کند. سپس این انرژی را دقیقا روی سطح متمرکز می‌کند تا بالاترین سطح مایع به سرعت تبخیر شود.

در مطالعات قبلی، معمولا مشکلاتی همچون هدر رفتن انرژی، عبور گرما از آب منبع و پراکنده شدن آن در هوا وجود داشت که در فرآیند جدید این مشکلات به حداقل رسیده‌اند.

بحران کمبود آب در جهان موضوع بسیار مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان و در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف از بحران کم آبی و کمبود آب آشامیدنی رنج می‌برند. کمتر از سه درصد آب جهان، قابل شرب است و تغییرات آب و هوایی، آلودگی و تغییر الگوی جمعیت در بسیاری از مناطق کره زمین باعث شده مردم اکثر نقاط جهان با کمبود آب آشامیدنی مواجه باشند.

در حال حاضر ۱.۴۲ میلیارد نفر، از جمله ۴۵۰ میلیون کودک در مناطق آسیب‌پذیر با کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند و انتظار می‌رود این رقم طی دهه‌های آینده افزایش پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی