ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

هرگز این ۸ اصطلاح را در مصاحبه شغلی به زبان نیاورید

برای آنکه در مصاحبه شغلی به موفقیت مورد نظر خود دست پیدا کنید، نیاز به برگه تقلب ندارید. دانستن برخی نکات بهترین راهکار است. به زبان آوردن ۸ اصطلاح ساده می‌تواند کار دستتان بدهد و ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵

برای آنکه در مصاحبه شغلی به موفقیت مورد نظر خود دست پیدا کنید، نیاز به برگه تقلب ندارید. دانستن برخی نکات بهترین راهکار است. به زبان آوردن ۸ اصطلاح ساده می‌تواند کار دستتان بدهد و باعث شود موقعیت شغلی را از دست بدهید. در این مطلب با این ۸ اصطلاحی که شبیه خطوط قرمز در مصاحبه هستند، آشنا می‌شوید.

مهارت‌های ارتباطی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌تواند به موفقیت در زندگی شخصی و شغلی کمک کند. در مصاحبه شغلی باید بتوانید ارتباطی موثر و مناسب با فرد مصاحبه‌کننده برقرار کنید.

گاهی اوقات پیش می‌آید که در حین مصاحبه شغلی از کلمات به شکل درستی استفاده نمی‌کنیم و همین مساله باعث می‌شود در تله سوالات مصاحبه افتاده و نتوانیم موفقیت مورد نظر را به دست آوریم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از مصاحبه شغلی به خودتان گفته باشید: «خراب کردم و موقعیت را از دست دادم.»

اما دیده می‌شود در مصاحبه بعدی هم در همان تله مصاحبه قبلی گیر می‌افتیم و نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم. برای آنکه کار را سخت و پیچیده نکنیم، چند نکته مهم را مرور می‌کنیم. مهم‌ترین نکته در حین مصاحبه یا حتی گفتگوهای کاری آن است که قبل از پاسخ دادن مکث کنید و با فکری باز به سوالات پاسخ دهید.

مصاحبه شغلی

دفعه بعدی که خواستید در مصاحبه شغلی شرکت کنید، این ۸ اصطلاح را بر زبان نیاورید:

۱- «اوم،‌ اوه و عبارت‌های مشابه»

برخی افراد از روی عادت در پاسخ به هر سوالی از کلمات و صداهایی مانند اوم،‌ اوه، آه و مکث طولانی استفاده می‌کنند. این کلمات و صداها که اصطلاحا به آن‌ها «مِن مِن کردن» می‌گوییم، نشان‌دهنده تردید است. ترک چنین عادتی کار ساده‌ای نیست ولی اگر به موفقیت خود در مصاحبه شغلی فکر می‌کنید، باید این عادت را برای همیشه ترک کنید.

۲-«خب»

یکی دیگر از اصطلاحات اشتباه در مصاحبه گفتن کلمه «خب» است. این عبارت نشان می‌دهد شما تردید دارید و نسبت به پاسخی که می‌دهید، مطمئن نیستید. اگر پاسخ شما به موضوعی بله است، خیلی شفاف و با اعتماد به نفس نظر خود را بگویید.

۳- «بگذارید فکر کنم»

برخی افراد اعتماد به نفس کافی برای پاسخ دادن به برخی سوالات ندارند و در پاسخ می‌گویند: «آه بگذارید فکر می‌کنم، بله پاسخ این است .... » وقتی می‌خواهید پاسخ درست را بگویید، گفتن عبارت اضافی «بگذارید فکر کنم» ابتدای پاسخ شما واقعا بیهوده است. پاسخ را بدون ذکر چنین کلمات اضافی با اقتدار و اعتماد به نفس بگویید و نترسید.

۴- «می‌دانید» یا «همان طور که می‌دانید»

در ابتدای پاسخ‌های خود از اصطلاحاتی مانند «شما می‌دانید...» یا «همان‌طور که می‌دانید ...» استفاده نکنید که نشان‌دهنده ضعف شماست. اگر سوال کننده پاسخ را می‌دانست، از شما نمی‌پرسید پس این بازی با کلمات را تمام کنید. می‌توانید خیلی راحت بگویید:«با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارم ....»

۵- «این سوالی خوبی است»

گاهی افراد در پاسخ برخی سوالات می‌گویند: «این سوال خوبی است» شما در جلسه مصاحبه حضور پیدا نکرده‌اید که سوالات را ارزیابی کنید، بلکه باید سوالات را به درستی پاسخ دهید. قضاوت شما در مورد سوالات اصلا مهم نیست و نوعی اتلاف وقت است. پس چنین کلمات اضافی را به زبان نیاورید و تعارف‌های بیهوده را کنار بگذارید.

۶- «کار سختی است»

با گفتن این کار سخت است،‌ نمی‌توانم،‌ از عهده من برنمی‌آید و ... موقعیت کاری را عملا از دست می‌دهید. گفتن این جملات خطرناک است. اگر کاری که از شما خواسته شده چالش برانگیز است،‌  می‌توانید پاسخ دیگری بدهید

۷- «این سوال را بارها پاسخ داده‌ام»

ممکن است در مصاحبه با سوالی تکراری روبرو شوید. گفتن این جمله که این سوال بارها از من پرسیده شده،‌ کار درستی نیست.

گفتن چنین جمله‌ای نوعی توهین کردن به مصاحبه‌کننده است و نشان می‌دهد از سوالات خسته شده‌اید و ظرفیت‌تان پایین است. حتی از روی شوخ طبعی هم این جمله را به زبان نیاورید.

۸- «نگاه کنید» یا «ببینید»

در حین پاسخ دادن به سوالات از عباراتی مانند «نگاه کنید» یا «ببینید» و جملاتی از این دست استفاده نکنید. طرح چنین جملاتی حالت تهاجمی به شما می‌دهد و نشان می‌دهد می‌خواهید موضوعی را ثابت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی