ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

این ۴ نکته مهم را قبل از قطع همکاری و شروع کار جدید به خاطر بسپارید

مدیریت پروسه قطع همکاری و ترک کردن محل کار قدیم به قصد حضور در محیطی جدید، هنرمندی خاصی نیاز دارد که شاید هر کسی آن را بلد نباشد. اما ۴ نکته مهم و کلیدی را ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

مدیریت پروسه قطع همکاری و ترک کردن محل کار قدیم به قصد حضور در محیطی جدید، هنرمندی خاصی نیاز دارد که شاید هر کسی آن را بلد نباشد. اما ۴ نکته مهم و کلیدی را در حین چنین جابه‌جایی‌هایی در نظر بگیرید و فراموش نکنید.

اگر قصد دارید با مجموعه‌‌ای که در حال حاضر در آن مشغول فعالیت هستید، خداحافظی کنید و در شرکت یا سازمان دیگری مشغول فعالیت شوید،‌ لازم است یادتان باشد هیچ وقت، همه پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید.

گاهی اوقات پرسنل مجموعه‌های کاری به دلایل مختلف مجبور به ترک محل کار فعلی و فعالیت در محیط جدیدی می‌شوند. گاهی اوقات موقعیت شغلی بهتر، درآمد بالاتر یا تغییر شغل و تخصص باعث چنین جابه‌جایی‌هایی می‌شود. گاهی اوقات نیز قضیه شکل دیگری پیدا می‌کند و چالش‌های محیط کار فعلی و نارضایتی‌های موجود، فرد را مجبور می‌کنند آن موقعیت شغلی را ترک کند یا حتی مدیر مجموعه تصمیم به قطع همکاری می‌گیرد.

برخی کارمندان، موقتی و گذرا هستند و در نهایت چند ماه مهمان شرکت‌ها می‌شوند. در عوض برخی دیگر سالیان سال با مجموعه‌های کاری به فعالیت ادامه می‌دهند. در نهایت آمدن و رفتن بخشی از کار است که همیشه وجود داشته و بعد از این نیز وجود خواهد داشت.

تصمیم گیری در مورد ماندن یا رفتن، گاهی کار سختی می‌شود. اما اگر تصمیم گرفتید به مجموعه جدیدی بپیوندید، یا اگر در نقش مدیر مجموعه قصد تعدیل نیرو داشتید‌، باید سناریو این جایه‌جایی را با دقت و هنرمندی تنظیم کنید و با سبک و سیاقی پیش بروید که همه پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید.

اگر تصمیم به جدایی و قطع همکاری گرفته شده است، این جدایی می‌تواند به زیباترین شکل ممکن اتفاق بیفتد. هم کارفرمایان و هم کارمندان مجموعه‌ها باید بتوانند موضوع را به شکلی مدیریت کنند که روابط انسانی و اخلاقی خدشه‌دار نشده و با رضایت و آرامش خاطر همه چیز پیش برود.

موقع ترک کار، قطع همکاری و جابه‌جایی این جمله را در همیشه در خاطر داشته باشید که قرار نیست همه پل‌های پشت سر خودم را خراب کنم. به چهار دلیل باید این جمله را در ذهن خود حک کنید:

افراد بسیاری موقعیت شغلی شما را ندارند، پس بابت فرصتی که دارید سپاسگزار باشید

اگر تصور می‌کنید زمان جدایی فرا رسیده،‌ این نکته را در خاطر داشته باشید که افراد بسیاری با توانمندی‌های نسبی شبیه شما هستند که موقعیت شغلی شما را ندارند. برای فرصتی که در اختیار دارید، سپاسگزار باشید. این سپاسگزاری را در زمان ترک کار و قطع همکاری به زبان بیاورید.

شما در محل کار فعلی زمان، انرژی و عمر خود را صرف کرده‌اید. بابت آنچه به صورت مادی یا غیر مادی کسب کرده‌اید نیز می‌توانید سپاسگزار باشید. حتی اگر آن شغل، موقعیت رویایی شما نبوده است، ولی زمانی شما را مشغول کرده و حتی باعث شده متوجه شوید که شغل رویایی شما نیست. حتی از این زاویه هم به موضوع نگاه کنید،‌ می‌توانید بابت زمانی که باعث شده درس‌های زیادی یاد بگیرید، سپاسگزار باشید.

بی‌شک شما به عنوان عضوی از یک مجموعه،‌ تجربه‌هایی کسب کرده‌اید،‌ آموزش‌هایی دیده‌اید و مدیران مجموعه برای شما وقت صرف کرده‌اند،‌ پس می‌توانید برای همان تجارب سپاسگزار باشید.

از طریق ایمیل درخواست قطع همکاری ندهید

بعد از شیوع کرونا و دورکاری،‌ بسیاری از مراودات به صورت غیر حضوری انجام می‌شوند. اما برای قطع همکاری همه چیز را به یادداشت‌های رسمی و ارسال ایمیل ختم نکنید. به راحتی می‌توانید در جلسه‌ای آنلاین و حتی تماس تصویری موضوع را با مدیریت مطرح کنید.

کارها را منظم‌تر از روزی که وارد همکاری شدید،‌ واگذار کنید

برخی افراد فقط به قطع همکاری فکر می‌کنند و دیگر برایشان مهم نیست آن مجموعه بعد از رفتن آن فرد، با چه بحران‌هایی روبرو خواهد شد. همه چیز را بهتر از زمانی که کار را شروع کردید، ترک کنید.

با اقتدار و با همراهی کامل محل کار خود را ترک کنید. اقتدار یعنی اگر لازم است اطلاعات و تجربه‌های خود را در اختیار نفر بعدی قرار دهید، از این کار روی گردان نباشید.

با برنامه‌ریزی پیش بروید و پذیرای نظرات مخالف باشید

ممکن است مدیر شرکت فعلی آمادگی لازم را نسبت به قطع همکاری شما نداشته باشد. قبل از شروع کار جدید، باید با کارفرمای فعلی صحبت کرده باشید و با برنامه‌ریزی دقیق و روشنی جابه‌جا شوید. ممکن است کارفرمای فعلی پیشنهادهای خوبی برای ماندن و ترک نکردن به شما بدهد. همه موقعیت‌ها را بسنجید و اگر مخالفتی با تصمیم شما مطرح شد، صبور باشید و دلایل خود را با حوصله مطرح کنید.

همیشه جای بحث و گفتگو را باز بگذارید. طبیعی است که اگر وسط پروژه بخواهید کار را ترک کنید با مخالفت روبرو خواهید شد. اما با گفتگو و همراهی می‌توانید به ایده‌ها و گزینه‌های خوبی برسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی