ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فروش نامه دست نویس «آلبرت اینشتین» در مزایده‌ای با قیمت بیش از ۱.۲ میلیون دلار

دفتر مرکزی حراجی RR مستقر در بوستون اعلام کرد نامه‌ای که توسط «آلبرت اینشتین» نوشته شده و در آن به معادله معروف «هم‌ارزی جرم و انرژی» یعنی E = mc2 اشاره شده، با مبلغ بیش ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۵

دفتر مرکزی حراجی RR مستقر در بوستون اعلام کرد نامه‌ای که توسط «آلبرت اینشتین» نوشته شده و در آن به معادله معروف «هم‌ارزی جرم و انرژی» یعنی E = mc2 اشاره شده، با مبلغ بیش از ۱.۲ میلیون دلار (حدود سه برابر بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت) در یک مزایده فروخته شده است.

به گفته متصدی اسناد و پرونده‌های «پروژه مقالات اینشتین» در موسسه فناوری کالیفرنیا، تنها سه نمونه شناخته شده دیگر از این دانشمند بزرگ وجود دارد که در آن‌ها معادلات تغییر جهانی نوشته شده است.

نمونه چهارم از نامه‌های دست نوشته اینشتین، اخیرا به صورت عمومی رونمایی شده بود دفتر حراجی RR انتظار داشت آن را با قیمت ۴۰۰ هزار دلار به فروش برساند. «بابی لیوینگستون»، معاون اجرایی این دفتر حراجی با بیان اینکه معادله هم‌ارزی جرم و انرژی معروف‌ترین معادله جهان است، گفت: «از دیدگاه هولوگرافی و فیزیک این نامه بسیار مهم محسوب می‌شود.»

آلبرت اینشتین

معادله هم‌ارزی جرم و انرژی آلبرت اینشتین با مشخص کردن این موضوع که زمان مطلق نیست و جرم و انرژی معادل هستند، علم فیزیک را دگرگون کرد. این نامه دست‌نویس یک صفحه‌ای به تاریخ ۲۶ اکتبر ۱۹۴۶ (۷ آبان ۱۳۲۵) برمی‌گردد و به زبان آلمانی خطاب به «لودویک سیلبرستین»، فیزیکدان آمریکایی لهستانی نوشته شده است. سیلبرستین یک از منتقدان و چالشگران شناخته شده برخی نظریه‌های اینشتین بوده است.

طبق ترجمه ارائه شده از سوی حراجی RR، اینشتین در این نامه که سربرگ «دانشگاه پرینستون» روی آن دیده می‌شود، نوشته است: «سوال شما از طریق فرمول E = mc2، بدون هیچ‌گونه فضل و دانشی قابل پاسخ است.» این نامه بخشی از بایگانی شخصی سیلبرستین بوده که توسط فرزندان او به فروش رسیده است.

به گفته RR تنها خریدار این نامه یک جمع کننده اسناد ناشناس بوده است و نادر بودن نامه به نوعی جنگ مناقصه‌ای به همراه داشته است. در ابتدا پنج حزب مختلف پیشنهادات خود را ارائه کردند و زمانی که قیمت حداقل به حدود ۷۰۰ هزار دلار رسید، این رقابت دو طرفه شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱ خرداد ۱۴۰۰

    نامه انیشتن فقط اونی که به رییس جمهور اعلام کرد بمب رو ساختیم زنید ۲۰۰ هزار نفر رو جزغاله کنید

    • علی
      علی | ۲ خرداد ۱۴۰۰

      خوبی ؟

مطالب پیشنهادی