ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شرکت فایرفلای اسپیس ایکس را برای پرتاب فرودگر ماه خود انتخاب کرد

شرکت «فایرفلای» در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسپیس ایکس را برای پرتاب اولین فرودگر ماه خود انتخاب کرده است. ماموریت این شرکت برای ناسا انجام می‌شود و مثل بسیاری از ماموریت‌های اخیر قرارداد آن با ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

شرکت «فایرفلای» در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسپیس ایکس را برای پرتاب اولین فرودگر ماه خود انتخاب کرده است. ماموریت این شرکت برای ناسا انجام می‌شود و مثل بسیاری از ماموریت‌های اخیر قرارداد آن با اسپیس ایکس بسته شده است.

فایرفلای می‌گوید فالکون ۹ اسپیس ایکس فرودگر «بلو گوست» (Blue Ghost) را در سال ۲۰۲۳ در منطقه‌ای موسوم به «دریای بحران‌ها» در سمت پیدای ماه فرود می‌آورد. این فرودگر حامل ۱۰ محموله از برنامه CLPS ناسا خواهد بود که فایرفلای قرارداد آن را در ماه فوریه به دست آورد.

این شرکت فعلا مشغول توسعه فضاپیمای «آلفا» است که احتمالا ظرف هفته‌های آینده معرفی خواهد شد. با این حال، «آلفا» آن قدر قوی نیست که بتواند «بلو گوست» را به ماه ببرد. در نتیجه این شرکت از کمک اسپیس ایکس استفاده خواهد کرد.

«شی فرینگ»، معاون ارشد فضاپیماهای فایرفلای می‌گوید: «عملکرد درخشان موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس انتقال بلو گوست به ماه را با کمترین منابع پیشرانش ممکن می‌کند. در نتیجه، فرودگر می‌تواند بیش از ۱۵۰ کیلوگرم بار با خود به سطح ماه ببرد.»

فالکون ۹

فرودگر «بلو گوست» بخشی از برنامه فایرفلای برای توسعه سیستم جامع‌تری برای حمل و نقل فضایی است. «تام مارکیوزیک»، مدیرعامل فایرفلای اظهار می‌کند: «این فرودگر صرفا اولین قراردادی است که به پارادایم حمل و نقل فضایی مدنظر ما در فایرفلای اعتبار می‌بخشد.»

اسپیس ایکس با این قرارداد حالا حامل پنج ماموریت از شش ماموریت CLPS ناسا خواهد بود. شرکت Intuitive Machines دو فرودگر ماه خود را با فالکون ۹ پرتاب خواهد کرد که اولین آن‌ها در اوایل سال ۲۰۲۲ فرستاده می‌شود. Masten Space Systems هم اسپیس ایکس را به عنوان فرستنده فرودگر خود در اواخر سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده. در انتها، فالکون هوی قرار است حامل فرودگر «گریفین» و کاوشگر «وایپر» ناسا باشد.

تنها استثنا در میان این ۶ ماموریت، به فرودگر شرکت «استروباتیک» مربوط است که توسط موشک «وولکان» ساخته شرکت ULA پرتاب خواهد شد. این ماموریت برای اواخر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی