ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عملکرد نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD بیش از ۲ برابر افزایش می‌یابد

اگرچه دنیا با کمبود تراشه دست و پنجه نرم می‌کند، اما شرکت‌ها همچنان به توسعه قطعات جدید ادامه می‌دهند. حالا طبق اطلاعات جدید، نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD تا بیش از ‌۲ برابر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

اگرچه دنیا با کمبود تراشه دست و پنجه نرم می‌کند، اما شرکت‌ها همچنان به توسعه قطعات جدید ادامه می‌دهند. حالا طبق اطلاعات جدید، نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD تا بیش از ‌۲ برابر سریعتر از نسل کنونی خواهند بود.

یکی از منابع موثق حوزه فناوری با حساب توییتری «Kopite7kimi» اخیرا اطلاعاتی درباره نسل آینده GPUهای انویدیا و AMD منتشر کرده. اگرچه این منبع عملکرد خوبی در افشای اطلاعات دارد، اما همچنان نمی‌توان به گفته‌های اخیرش بطور کامل اطمینان کرد چرا که بیش از یکسال تا معرفی نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD فاصله داریم و شاید گزارش‌ها تغییر کنند.

با وجود چنین موضوعی، این منبع برخی مشخصات و همچنین عملکرد این GPUها را اعلام کرده. این پردازشگرهای گرافیکی با لیتوگرافی ۵ نانومتری و توسط سامسونگ یا TSMC ساخته می‌شوند. برای انویدیا با معماری ایدا لاولیس (AD102)‌ و هاپر (GH202) و برای AMD با RDNA 3 یا Navi 3X روبه‌رو هستیم.

کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD

اگرچه ایدا لاولیس یک پیشرفت نه چندان قابل توجه نسبت به معماری کنونی یعنی Ampere خواهد بود، اما با بهبود چشمگیر عملکرد GPUهای انویدیا مواجه می‌شویم. با این حال، هاپر معماری انقلابی است که این شرکت می‌خواهد با آن جایگاهش را در بازار مستحکم‌تر کند. این معماری در کنار عملکرد بالا، مصرف انرژی پایین‌تری هم در مقایسه با گذشته خواهد داشت.

به سراغ عملکرد می‌رویم. به گفته این منبع، نسل آینده کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD تنها با یک کارت قدرتی برابر ۱۰۰ ترافلاپس در محاسبات FP32 خواهند داشت که کمی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد، با این حال با توجه به اینکه GPUهای به مدل‌های محاسباتی سریعتر و کارآمدتری تکیه می‌کنند، قدرت ۱۰۰ ترافلاپس چندان دور از انتظار نیست.

با توجه به چنین گفته‌هایی، عملکرد GPUهای ایدا لاولیس نسبت به معماری Ampere GA102 افزایش ۲.۲ برابری خواهند داشت. کارت‌های گرافیک مبتنی بر RDNA 3 هم تا ۲.۵ برابر عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد. اما بالاترین بهبود مربوط به هاپر می‌شود که نسبت به Ampere تا ۳ برابر سریعتر خواهد بود.

یکی از مشکلاتی که انویدیا و AMD برای نسل آینده GPUها با آن دست به گریبان خواهند شد، پهنای باند حافظه است. GDDR6X برای کارت‌های گرافیک آینده مناسب نیستند، بنابرانی این کمپانی‌ها باید دوباره به سراغ حافظه HBM بروند یا از استاندارد حافظه GDDR جدیدی استفاده کنند. بنابراین همچنان باید منتظر انتشار اطلاعات جدیدی درباره این کارت‌های گرافیک باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی