ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ARM از معماری Cortex-X2 و A710 به همراه GPU جدید Mali-G710 رونمایی کرد

مدت‌هاست که معماری ARMv8 در بازار حضور دارد و اولین نسخه ۶۴ بیتی معماری آرم محسوب می‌شود. حالا زمان آن رسیده که این شرکت به سمت معماری ARMv9 برود. این معماری که نزدیک به دو ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

مدت‌هاست که معماری ARMv8 در بازار حضور دارد و اولین نسخه ۶۴ بیتی معماری آرم محسوب می‌شود. حالا زمان آن رسیده که این شرکت به سمت معماری ARMv9 برود. این معماری که نزدیک به دو ماه پیش معرفی شد، پایانی برای پردازنده‌های ۳۲ بیتی محسوب می‌شود و از سال ۲۰۲۳ چنین شاهد موضوعی خواهیم بود. حالا ARM از جدیدترین CPUها و GPUهای خود مبتنی بر معماری ARMv9 رونمایی کرده که در نسل آینده چیپست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هسته‌های پردازشی Cortex-X2 و A710

Cortex-X2 نسل دوم هسته پرقدرت آرم به حساب می‌آید که در مقایسه با Cortex-X1 با نود و فرکانس یکسان تا ۱۶ درصد سریع‌تر است. با این وجود، انتظار می‌رود این هسته وارد پردازنده‌های سال آینده میلادی شود، بنابراین با نود پیشرفته‌تری تولید می‌شوند و با عملکرد بالاتری روبه‌رو خواهیم شد.

آرم حداکثر عملکرد X2 را افزایش داده و عملکرد یادگیری ماشینی آن را دو برابر کرده است. به گفته آرم، حداکثر عملکرد تک رشته‌ای این هسته در مقایسه با پردازنده ۱۵ واتی لپ‌تاپ‌ اینتل Core i5-1135G7 تا ۴۰ درصد بالاتر است.

DSU-110 جدید امکان استفاده از ۸ هسته Cortex-X2 در طراحی‌های پرقدرت را فراهم می‌کند که البته بیشتر در لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها بجای گوشی‌های هوشمند کاربرد دارد. کش L3 این هسته دو برابر شده و به ۸ مگابایت می‌رسد و البته آرم توانسته تاخیر دسترسی به داده‌ها را هم کاهش دهد.

به سراغ هسته Cortex-A70 می‌رویم که با نود و فرکانس یکسان تا ۱۰ درصد از Cortex-A78 سریع‌تر است، اما از نظر مصرف بهینه انرژی با بهبود ۳۰ درصدی روبه‌رو هستیم. عملکرد یادگیری ماشینی این هسته هم ۲ برابر شده است.

به گفته ARM، چیپ‌های مجهز به A710 و پردازشگر گرافیکی Mali-G710 در بخش پردازشی تا ۳۳ درصد، GPU تا ۲۰ درصد و مصرف بهینه انرژی تا ۱۵ درصد از ترکیب A78/G78 عملکرد بهتری از خودش نشان می‌دهند.

آرم از هسته کم‌قدرت جدیدی به نام Cortex-A510 هم رونمایی کرده که در مقایسه با هسته قدیمی A55 تا ۳۵ درصد سریعتر است و مصرف انرژی آن هم ۲۰ درصد بهینه‌تر شده. در بخش یادگیری ماشینی هم با بهبود ۳ برابری عملکردش روبه‌رو هستیم. به گفته آرم، این هسته کم‌قدرت عملکردی مشابه با نسل قبلی هسته‌های پرقدرت Cortex-A دارد که خبر خوبی برای گوشی‌های اقتصادی و حتی میان‌رده به حساب می‌آید.

پردازشگر گرافیکی Mali-G710 و G610

پردازشگر گرافیکی Mali-G710 در مقایسه با نسل قبلی تا ۲۰ درصد سریعتر و ۲۰ درصد کم‌مصرف‌تر است و همچنین در بخش یادگیری ماشینی ۳۵ درصد عملکرد بهتری دارد. این GPU نه تنها در گوشی‌های پرچمدار، در کروم‌بوک‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پردازشگر گرافیکی بعدی، Mali-G610 است که اگرچه مبتنی بر Mali-G710 توسعه پیدا کرده، اما دستگاه‌های ارزان‌تری را هدف قرار داده و می‌تواند در گوشی‌های بالارده استفاده شود.

GPU بعدی Mali-G510 است که تا ۲ برابر سرعت بالاتر و تا ۲۲ درصد مصرف انرژی بهینه‌تری دارد. عملکرد یادگیری ماشینی آن هم دو برابر افزایش پیدا کرده. باید منتظر استفاده از این پردازشگر گرافیکی در گوشی‌های میان‌رده و تلویزیون‌های هوشمند باشیم.

آخرین پردازشگر گرافیکی، Mali-G310 است که برای گوشی‌های پایین‌رده طراحی شده و در بخش مربوط به واحدهای بافت تا ۶ برابر سریعتر است و عملکردش در رندر رابط کاربری اندروید هم دو برابر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی