ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بازوی رباتیک ایستگاه فضایی بین‌المللی در برخورد با یک زباله فضایی آسیب دید

یک تکه زباله فضایی با ابعادی کوچک‌تر از آن که قابل ردیابی باشد، با ایستگاه فضایی بین‌المللی برخورد کرده و به بازوی رباتیک آن موسوم به «Canadarm2» آسیب رسانده است. این بازو هنوز قابل استفاده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

یک تکه زباله فضایی با ابعادی کوچک‌تر از آن که قابل ردیابی باشد، با ایستگاه فضایی بین‌المللی برخورد کرده و به بازوی رباتیک آن موسوم به «Canadarm2» آسیب رسانده است. این بازو هنوز قابل استفاده است، اما برخورد این زباله فضایی پوشش حرارتی آن را سوراخ کرده. این حادثه یک بار دیگر نشان می‌دهد که وجود زباله‌های فضایی در مدار پایینی زمین چقدر خطرناک است و چرا باید به شکل جدی‌تر به آن رسیدگی کرد.

بازوی رباتیک Canadarm2 با طول ۱۸ متر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کانادا در ایستگاه فضایی بین‌الملی است که به تعمیر ایستگاه و ورود فضاپیماهای خارجی کمک می‌کند. فضانوردان ۲۲ اردیبهشت حین بررسی‌های روتین ایستگاه متوجه شدند که یک زباله فضایی با این بازوی رباتیک برخورد داشته و به آن صدمه رسانده است.

اگر زباله بزرگی در نزدیکی مسیر حرکت ایستگاه فضایی قرار بگیرد، فضانوردان مسیر حرکت خود را تغییر خواهند داد تا از برخورد جلوگیری کنند. سازمان فضایی کانادا (CSA) می‌گوید: «نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که عملکرد بازو به‌رغم برخورد بدون مشکل ادامه دارد.» بنابراین Canadarm2 به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در عین حال سازمان‌های فضایی اطلاعات بیشتری درباره صدمات احتمالی گردآوری خواهند کرد.

اثر به جا مانده از برخورد زباله فضایی بر آنتن تلسکوپ هابل مربوط به سال ۱۹۹۷

مدار پیرامون زمین با افزایش شمار ماهواره‌ها، سخت‌افزارهای قدیمی و زباله‌های فضایی روزبه‌روز شلوغ‌تر می‌شود. در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار تکه زباله در مدار پایینی زمین وجود دارد، ولی اکثر آن‌ها بسیار کوچک‌ هستند. ایستگاه فضایی بین‌المللی گهگاه با برخورد این زباله‌های کوچک درگیر بوده و از آن‌ها صدمه دیده است. سازمان فضایی کانادا می‌گوید ایستگاه فضایی خوش‌شانس بوده که این زباله آسیب بیشتری به آن‌ها نرسانده است.

دفتر زباله‌های فضایی سازمان فضایی اروپا پارسال در گزارشی گفته بود: «برای تداوم بهره‌گیری از علم، فناوری و داده‌هایی که از فعالیت در فضا در اختیارمان قرار می‌گیرد، ضروری است که از دستورالعمل‌هایی در زمینه طراحی فضاپیماها و فعالیت‌های فضایی پیروی کنیم تا شمار زباله‌های فضایی کاهش یابد. هرچه در این باره بگوییم کم است. استفاده پایدار از فضا فقط با پیروی از این چارچوب ممکن می‌شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی