ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید: کویر لوت با دمای ۸۰.۸ سلسیوس گرم‌ترین مکان روی زمین است

پژوهشگران هرچند وقت یکبار به دنبال گرم‌ترین نقطه زمین می‌گردند و حالا اعلام کرده‌اند که کویر لوت و بیابان «سونورا» در آمریکای شمالی با دمای ۸۰.۸ سلسیوس، داغ‌ترین نقطه روی سطح زمین هستند. معمولا «دره ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

پژوهشگران هرچند وقت یکبار به دنبال گرم‌ترین نقطه زمین می‌گردند و حالا اعلام کرده‌اند که کویر لوت و بیابان «سونورا» در آمریکای شمالی با دمای ۸۰.۸ سلسیوس، داغ‌ترین نقطه روی سطح زمین هستند.

معمولا «دره مرگ» در کالیفرنیا به عنوان گرم‌ترین مکان در زمین درنظر گرفته می‌شود، البته علت چنین موضوعی دمای ۵۶.۷ درجه‌ای دمای هوا و نه سطح آن است.

حالا طبق پژوهشی جدید، داغ‌ترین نقطه سطح زمین مربوط به کویر لوت در کشورمان و بیابان سونورا در آمریکا با دمای ۸۰.۸ درجه سلسیوس می‌شود. البته این اولین باری نیست که کویر لوت به عنوان یکی از گرم‌ترین نقطه سطح زمین معرفی می‌شود و در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ هم دمای بسیار بالایی را تجربه کرده بود.

کویر لوت
کویر لوت

پژوهش دیگری در سال ۲۰۱۱ با ارائه داده‌ها، کویر لوت را یکی از داغ‌ترین نقطه سطح زمین معرفی کرده بود. در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ و همچنین ۲۰۰۹، این منطقه بالاترین دمای زمان را تجربه می‌کرد. در سال ۲۰۰۵ داده‌های اولیه دمای این ناحیه را ۷۰.۷ درجه سلسیوس عنوان کرد، اما طبق پژوهش جدید این دما باید بالاتر بوده باشد و محققان دمای آن را دستکم گرفته‌اند.

ناسا برای بررسی دقیق‌تر دما، نرم افزار ماهواره خودش را بروزرسانی کرده. با این آپدیت، محققان می‌گویند دمای کویر لوت ۱۰ درجه بالاتر از چیزی است که تصور می‌کردیم. البته کویر لوت در این زمینه تنها نیست و بیابان سونورا هم چنین وضعیتی را تجربه می‌کند، البته چنین وضعیتی به اندازه کشورمان پایدار نیست. از آنجایی که بیابان سونورا توسط کوه‌ها احاطه شده، دما به راحتی در آن افزایش پیدا می‌کند.

بیابان سونورا

در حال حاضر نمی‌دانیم تغییرات اقلیمی تا چه اندازه در چنین دماهای بالایی نقش داشته‌اند، اما ماهواره‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند گرم‌ترین روزهای زمین را ثبت کنند.

در مقابل داغ‌ترین نقطه سطح زمین، پژوهشگران سردترین مکان را هم اعلام کرده‌اند که آن، جنوبگان با دمای منفی ۱۱۰.۹ درجه سلسیوس است که ۲۰ درجه پایین‌تر از تخمین‌های قبلی به حساب می‌آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • zitanix
    zitanix | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

    شما خودت داری میگی امارات...، اینجا ایرانه
    امارات کارش درسته.

  • YAZDAN
    YAZDAN | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

    چه کار های بزرگی که نمیشه با این کویر کرد...

  • noisymind
    noisymind | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

    همین کویر لوت اگه تو امارات میبود الان آبادش میکردن و کلی جاذبه گردشگری درست میکردن توش!!

مطالب پیشنهادی