ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ‌نورد استقامت به زودی ماموریت‌های اصلی خود را شروع می‌کند

مریخ‌نورد استقامت ناسا در بهمن ماه ۱۳۹۹ به سیاره مریخ پا گذاشت. لحظاتی پس از فرود تصاویری را از سطح مریخ و داده‌هایی از فرود خود را به زمین فرستاد تا از موفقیت‌آمیز بودن ماموریت ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

مریخ‌نورد استقامت ناسا در بهمن ماه ۱۳۹۹ به سیاره مریخ پا گذاشت. لحظاتی پس از فرود تصاویری را از سطح مریخ و داده‌هایی از فرود خود را به زمین فرستاد تا از موفقیت‌آمیز بودن ماموریت خبر دهد. اکنون استقامت وارد ماموریت‌های اصلی خود می‌شود.

ممکن است فکر کنید با چنین شروعی، استقامت از همان ابتدا آزمایش‌های علمی خود را آغاز کرده است، اما باید بدانید که همه چیز به تازگی شروع شده است.

استقامت ماشینی بزرگ و پیچیده است که تعداد زیادی ابزار آلات پیشرفته علمی با خود به همراه دارد. همانند سایر آژانس‌های فضایی، ناسا برای خود دستورالعمل‌های مشخصی دارد که باید قدم به قدم انجام شوند. در راستای این دستورالعمل‌ها، استقامت باید در هفته‌ها و ماه‌های اول فعالیت‌های کوچکی انجام می‌داد تا از صحت آن اطمینان حاصل شود.

چنین فعالیت‌هایی برای استقامت به معنی انجام تست‌های طولانی‌مدت تمامی موتورها و ابزارهای علمی بود. با این حال، انجام چنین تست‌هایی نباید تا خرداد ماه ادامه پیدا می‌کرد.

نقشه اولین ماموریت علمی استقامت

استقامت برای ناسا تنها ابزاری نبود که در سیاره سرخ فرود آمد. به همراه آن اولین هلی‌کوپتر مریخی یعنی نبوغ نیز در دل مریخ‌نورد استقامت به مریخ رفت تا شروعی تازه را در اکتشافات فضایی رقم بزند. این هلی‌کوپتر کوچک یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماموریت مریخ ۲۰۲۰ برای ناسا محسوب می‌شود. ناسا نیز هیچ تاخیری در این ماموریت اعمال نکرده و به سرعت به انجام تست‌های اولیه پرداخته است.

اما چرا ماموریت‌های استقامت به تاخیر افتاد؟ دلیل اصلی آن، به وابستگی نبوغ به استقامت مربوط می‌شود. نبوغ برای دریافت دستور پرواز و ارسال داده‌های خود به استقامت نیاز داشت. این مریخ‌نورد نقش یک ایستگاه ارتباطی را برای نبوغ داشت. همچنین استقامت برای تایید صحت پروازهای نبوغ از فاصله مناسبی از آن تصویربرداری می‌کرد و به مرکز کنترل ماموریت جی‌پی‌ال ناسا می‌فرستاد.

نبوغ در این مدت پروازهای خود را با موفقیت کامل انجام داد و حتی فراتر از انتظارات ناسا نیز پیش رفت. با این حال استقامت در فاصله زیاد از نبوغ به انجام تست‌های آزمایشی ابزارهای علمی شگفت‌انگیز خود نیز پرداخت و حدود ۷۵ هزار عکس و اولین صدا از مریخ را به زمین فرستاد. ناسا حالا اعلام کرده که استقامت آماده انجام ماموریت‌های اصلی خود است و به زودی ۴ کیلومتر مربع از سطح مریخ را بررسی خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی