ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جاسوسی دولت ترامپ از نمایندگان کنگره آمریکا با دریافت اطلاعات از اپل

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ اطلاعات حداقل دو نفر از نمایندگان کنگره آمریکا را از اپل خواسته بود. این شرکت مدعی است که بدون اطلاع از مقصود دولت اطلاعات را واگذار کرده و در اولین ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ اطلاعات حداقل دو نفر از نمایندگان کنگره آمریکا را از اپل خواسته بود. این شرکت مدعی است که بدون اطلاع از مقصود دولت اطلاعات را واگذار کرده و در اولین فرصت پس از انقضای محرمانگی درخواست‌ها، موضوع را به اطلاع کاربران رسانده است.

به گزارش نیویورک تایمز، اپل در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ (۶ فوریه ۲۰۱۸) در احضاریه‌ای از سوی وزارت دادگستری آمریکا نام و اطلاعات تلفن مربوط به ۱۰۹ آدرس ایمیل و شماره تلفن را تحویل دولت ترامپ داده است. منتها در این میان اطلاعات حداقل دو نماینده کنگره آمریکا و خانواده‌های آن‌ها هم ارائه شده است. این درخواست ظاهرا بخشی از تحقیقات گسترده دولت ترامپ در زمینه افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده بوده است.

این گزارش حالا اپل را در معرض اتهام برای همکاری در جاسوسی از نمایندگان کنگره قرار داده و البته بر موضوع درخواست‌های پرشمار دولت برای کسب اطلاعات درباره کاربران تاکید می‌کند. اپل می‌گوید از مقصود دولت اطلاعی نداشته و مثل همه ۲۵۰ درخواستی که هر هفته به‌طور میانگین دریافت می‌کند، آن‌ها را تحویل داده است.

شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اپل، گوگل و مایکروسافت معمولا چاره‌ای جز اجابت این درخواست‌ها ندارند چون از نظر قانونی مکلف به همکاری هستند. احضاریه‌ها هم گاهی اوقات ابهام دارند و شرکت‌ها نمی‌توانند ماهیت یا موضوعات تحقیقات را متوجه شوند. البته شرکت‌ها قادرند این احضاریه‌ها را به چالش بکشند و اپل هم مدعی است که در شش ماه نخست ۲۰۲۰ حدود ۴ درصد از درخواست‌ها معادل ۲۳۸ درخواست را به چالش کشیده است.

اپل پارک

گوگل در همین راستا سال جاری با درخواستی پیرامون همین تحقیقات در مقابل مطالبه دولت برای دریافت اطلاعات چهار خبرنگار نشریه نیویورک تایمز مقاومت کرد. با این حال، اکثر شرکت‌ها در اکثر مواقع این درخواست‌ها را می‌پذیرند.

سخنگوی اپل، «فرد سِینز» در بیانیه‌ای می‌گوید این شرکت به‌طور منظم به محض انقضای تاریخ محرمانگی درخواست‌ها، کاربران خود را در جریان این درخواست‌ها قرار می‌دهد. مایکروسافت هم می‌گوید در سال ۲۰۱۷ احضاریه‌ای را در رابطه با ایمیل خصوصی یک کاربر دریافت کرده که پس از انقضای تاریخ محرمانگی با اطلاع دادن به آن فرد متوجه شده که وی یکی از کارمندان کنگره بوده است.

بازرس کل مستقل وزارت دادگستری آمریکا دیروز تحقیقاتی را در زمینه تصمیم دادستان فدرال برای گردآوری مخفیانه اطلاعات از نمایندگان و خبرنگاران آغاز کرد. نمایندگان دموکرات کنگره نیز خواستار ارائه توضیحات و شهادت دادستان کل قبلی، «ویلیام بار» درباره موضوع کسب اطلاعات از اپل و مایکروسافت شدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی