ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید: گونه دلتا کرونا خطر بستری شدن در بیمارستان را دو برابر می‌کند

پژوهش انجام شده توسط محققان اسکاتلندی نشان می‌دهد که خطر بستری شدن به دلیل ابتلا به نوع دلتا کرونا در مقایسه با گونه‌‌های دیگر از جمله گونه غالب در انگلیس، دو برابر بیشتر است. با ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

پژوهش انجام شده توسط محققان اسکاتلندی نشان می‌دهد که خطر بستری شدن به دلیل ابتلا به نوع دلتا کرونا در مقایسه با گونه‌‌های دیگر از جمله گونه غالب در انگلیس، دو برابر بیشتر است. با این وجود دریافت دو دوز واکسن می‌تواند برای این نوع کرونا بسیار موثر باشد.

براساس شواهد اولیه مطالعه انجام شده،‌ میزان محافظت واکسن‌ها در برابر نوع دلتا ویروس کرونا ممکن است کمتر از میزان اثربخشی آنها در برابر نوع آلفا کرونا باشد. در واقع نتایج اولیه نشان می‌دهند که نوع دلتا ویروس کرونا می‌‌تواند در برابر واکسن‌ها مقاوم‌تر باشد.

شایان ذکر است گونه دلتا کرونا اولین بار در هند و نوع آلفا کرونا در کنت،‌ جنوب شرقی انگلیس شناسایی شد. در مطالعه مذکور، ۱۹,۵۴۳ نفر از جمعیت ۵.۴ میلیون نفری اسکاتلند مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد، ۷,۷۲۳ مورد به نوع دلتا کرونا مبتلا شده بودند. از میان ۳۷۷ بیمار بستری نیز ۱۳۴ مورد دارای نوع دلتا کرونا بودند.

کرونا دلتا

«کریس رابرتسون»، استاد اپیدمیولوژی بهداشت عمومی دانشگاه «استراثکلاید» می‌گوید عواملی همچون سن و ابتلا به بیماری‌های مختلف دیگر می‌توانند در احتمال بستری شدن بیماران نوع دلتا کرونا تاثیرگذار باشند و احتمال بستری شدن را تا دو برابر افزایش دهند. اما وی معتقد است که دریافت واکسن می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

رابرتسون می‌گوید دریافت دو دوز واکسن یا دریافت یک دوز و در فاصله انتظار ۲۸ روزه برای دریافت دوز دوم، می‌‌تواند خطر بستری شدن در بیمارستان را تا حدود ۷۰ کاهش دهد.

نتایح اولیه حاکی از آن هستند که به فاصله دو هفته بعد از دریافت دوز دوم واکسن فایزر نیز خطر بستری شدن تا ۷۹ درصد کاهش می‌یابد. در حالی که این رقم برای نوع آلفا کرونا ۹۲ درصد برای واکسن آسترازنکا گزارش شده است.

تحقیقات انجام شده حاکی از آن هستند که در صورت دریافت واکسن آسترازنکا، ۶۰ درصد خطر بستری شدن با نوع دلتا ویروس کرونا و ۷۳ درصد در برابر ویروس آلفا کرونا را کاهش می‌دهد.

البته محققان در مورد مقایسه واکسن‌ها به این صورت با توجه به تفاوت گروه‌هایی که واکسن‌های مختلف را دریافت می‌کنند و تفاوت‌هایی که در سرعت ایجاد ایمنی در دریافت آنها وجود دارد، هشدار داده‌اند. محققان می‌گویند دریافت دو دوز واکسن اثربخشی بالاتری نسبت به یک دوز در برابر نوع دلتا ایجاد و به افزایش ایمنی بدن کمک می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • digiato-2019
    digiato-2019 | ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

    بس دیگه خدایا 😐 البته ی چیز هم بگم مرگ حقه مردم دیگه از کرونا و یا مرگ هم نمی ترسن من خودم هم دیگه نمی ترسم به جهنم اخرش مرگه دیگه

مطالب پیشنهادی