ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ویندوز ۱۱ را می‌توان روی برخی سیستم‌های خاص بدون نیاز به TPM نصب کرد

پیش‌تر اعلام شده بود که ویندوز ۱۱ مایکروسافت برای نصب به تراشه TPM 2.0 نیاز دارد اما حالا به نظر می‌رسد که برخی دستگاه‌های خاص می‌توانند احتمالا از طریق برخی بیلدهای ویژه حتی بدون در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

پیش‌تر اعلام شده بود که ویندوز ۱۱ مایکروسافت برای نصب به تراشه TPM 2.0 نیاز دارد اما حالا به نظر می‌رسد که برخی دستگاه‌های خاص می‌توانند احتمالا از طریق برخی بیلدهای ویژه حتی بدون در اختیار داشتن این ویژگی، نسل بعدی ویندوز را نصب کنند. این ویژگی ظاهرا برای کشورهایی مثل چین و روسیه در نظر گرفته شده که از فناوری‌های رمزنگاری غربی استفاده نمی‌کنند.

ویندوز ۱۱ نیازمند کلید فیزیکی TPM یا پشتیبانی از fTPM است. همین مسئله باعث عدم دسترسی بسیاری از سیستم‌های مدرن به این سیستم عامل می‌شود. ولی اکنون مایکروسافت تصریح کرده که برخی سیستم‌ها بدون برخورداری از رمزپردازنده TPM می‌توانند ویندوز ۱۱ را نصب کنند. این شرکت با انتشار یک فایل ۱۶ صفحه‌ای اطلاعات بیشتری را درباره حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز ۱۱ منتشر کرده است.

همان‌طور که در تصویر زیر پیداست، مایکروسافت به بعضی از سیستم‌هایی که TPM 2.0 ندارند، اجازه نصب ویندوز ۱۱ را می‌دهد. بنابراین یا باید منتظر عرضه نسخه خاصی از ISO این سیستم عامل باشیم یا روشی برای دور زدن محدودیت TPM در هنگام نصب فراهم شود.

البته نصب ویندوز ۱۱ روی سیستم‌های فاقد این تراشه نیازمند تایید مایکروسافت است. این شرکت قرار است به برخی شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزار اجازه عرضه سیستم‌های تجاری با کاربرد خاص و سفارشی را بدهد.

پیش‌نیاز TPM برای ویندوز ۱۱ با انتقاداتی از سوی کاربران همراه شده، چون این تراشه کارکرد جدیدی را به سیستم اضافه نمی‌کند و همه قابلیت‌های ادعایی در حال حاضر روی ویندوز ۱۰ هم وجود دارد. تنها تفاوت در این‌جاست که کاربران ویندوز ۱۰ می‌توانند در صورت در اختیار داشتن تراشه TPM از این ویژگی‌ها استفاده کنند یا این کار را نکنند.

متاسفانه فایل جدید سیستم مورد نیاز ویندوز ۱۱ مورد جدیدی به فهرست پردازنده‌های پشتیبانی‌شده از اینتل و AMD اضافه نمی‌کند. بنابراین طبق ادعای این شرکت ویندوز ۱۱ روی محصولات قدیمی‌تر از نسل دوم پردازنده‌های AMD رایزن و نسل هشتم پردازنده‌های اینتل نصب نخواهد شد. نکته جالب این است که بسیاری از پردازنده‌های خارج از این فهرست مثل Skylake-X از تراشه TPM برخوردارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ تیر ۱۴۰۰

    تهش هیچ فرقی با ۱۰ نداره

  • shahriyar_asghari
    shahriyar_asghari | ۷ تیر ۱۴۰۰

    :microsoft: آخه چرا 😭

مطالب پیشنهادی