ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید: بهبودیافتگان کرونا به مشکلات شناختی دچار می‌شوند

مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که بیماران کرونا پس از بهبودی به مشکلات جدی شناختی دچار شده‌اند. این تحقیق می‌گوید هرچه بیماری وخیم‌تر باشد، ماندگاری مشکلات شناختی بیشتر می‌شود و بیمارانی که کارشان به دستگاه ونتیلاتور ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که بیماران کرونا پس از بهبودی به مشکلات جدی شناختی دچار شده‌اند. این تحقیق می‌گوید هرچه بیماری وخیم‌تر باشد، ماندگاری مشکلات شناختی بیشتر می‌شود و بیمارانی که کارشان به دستگاه ونتیلاتور می‌رسد ممکن است IQ آن‌ها تا ۷ امتیاز کاهش پیدا کند.

بر اساس تحقیقی که نتایج آن در ژورنال The Lancet منتشر شده، مهم‌ترین نقایصی که محققان در کارکرد شناختی بیماران کشف کرده‌اند مربوط به حوزه‌های استدلال، برنامه‌ریزی و توجه انتخابی بوده است. محققان می‌گویند این یافته‌ها با یافته‌های قبلی در تحقیقات مربوط به کرونای مزمن و اثرات آن بر «مه مغزی» و دشواری در تمرکز هماهنگی دارد.

«آدام همپشایر»، محقق «امپریال کالج لندن» می‌گوید: «ارتباط نگران‌کننده‌ای میان بیماری کووید-۱۹ و دامنه گسترده‌ای از کارکردهای شناختی در زمانی که بیماری تازه به حالت مزمن رفته وجود دارد. البته باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد تا مشخص شود که این نقایص چقدر در بیمار باقی می‌ماند و اساس بیولوژیکی و فیزیولوژیکی آن چیست.»

کرونا

از جمله عواملی که به عنوان فاکتور تاثیرگذار در بروز مشکلات شناختی در این مقاله از آن نام برده شده می‌توان به کمبود اکسیژن خون اشاره کرد که می‌تواند به آسیب عصبی منجر شود. با این حال، محققان تاکید کرده‌اند که هنوز باید اطلاعات بیشتری درباره اثرات عصبی کرونا گردآوری شود.

«درک هیل»، محقق دانشگاه کالج لندن (UCL) می‌گوید این مقاله اگرچه جالب توجه به نظر می‌رسد اما نمی‌توانیم آن را قطعی تلقی کنیم: «این مقاله بررسی نمی‌کند که کووید باعث بدتر شدن قابلیت‌های شناختی شده یا نه، بلکه ارزیابی آن روی افرادی است که پس از ابتلای احتمالی به کووید نسبت به گروه کنترل در آزمایش‌های شناختی بدتر عمل کرده‌اند. این روش تحقیق نسبت به روش تحقیق طولی که همان فرد را قبل و بعد از بیماری بررسی می‌کند، احتمال خطای بیشتری دارد.»

با این همه، همپشایر متذکر می‌شود: «باید مراقب باشیم چون به نظر می‌رسد که ویروس می‌تواند روی قابلیت‌های شناختی ما اثر بگذارد. البته ما از چگونگی، چرایی و دوام این مشکلات درک کاملی نداریم، اما به چنین اطلاعاتی به شدت نیازمندیم. در این میان، ریسک نکنید و واکسن بزنید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی