ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اگر می‌خواهید خاطره خاصی در حافظه‌تان ثبت شود، عکس‌های کمتری بگیرید

تحقیقات سال‌های اخیر روانشناسان نشان می‌دهد که ثبت تصاویر متعدد در موقعیت‌های مکانی مختلف، موجب تضعیف عملکرد مغز در ترسیم و نگهداری خاطرات می‌شود و می‌تواند به فراموشی لحظات منتهی گردد. «الیزابت لوفتوس»، پروفسور روانشناسی ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

تحقیقات سال‌های اخیر روانشناسان نشان می‌دهد که ثبت تصاویر متعدد در موقعیت‌های مکانی مختلف، موجب تضعیف عملکرد مغز در ترسیم و نگهداری خاطرات می‌شود و می‌تواند به فراموشی لحظات منتهی گردد.

«الیزابت لوفتوس»، پروفسور روانشناسی از دانشگاه کالیفرنیا، ارواین اشاره دارد که ثبت تصاویر متعدد می‌تواند توانایی مغز در نگهداری خاطرات را مختل کند. این فرایند به دو روش مختلف صورت می‌گیرد؛ در حالت اول مغز ما چرخه ثبت و نگهداری خاطره را به تصاویر واگذار می‌کند و در حالت دوم، حواس پرتی ناشی از تصویربرداری موجب می‌شود تا نتوانیم تجسم درستی از لحظه در مغزمان شکل دهیم. البته اگر دقت خاصی روی ثبت تصاویر داشته باشید، ممکن است در آینده برای یادآوری لحظه مفید باشند.

وقتی افراد اتکای زیادی بر فناوری جهت به یاد آوردن موارد مختلف داشته باشند، حافظه خود را به مرور تضعیف می‌کنند. «لیندا هنکل»، پروفسور روانشناسی در دانشگاه فیرفیلد اذعان دارد که افزایش تمرکز بر فناوری برای به یادآوری موارد مختلف موجب محدود شدن توانایی حافظه در افراد می‌شود. هنگامی که شخص به جای ثبت لحظه در حافظه خود، روی دوربین و عکس حاصل از آن حساب باز می‌کند، دیگر توجه کافی را نخواهد داشت که جهت به یاد آوردن لحظات در آینده مهم است. برای مثال اگر به جای حفظ کردن یک شماره تلفن، آن را روی کاغذ بنویسید، به احتمال بسیار بیشتری آن را فراموش می‌کنید؛ زیرا اهمیت به حافظه سپردن برای مغز کم رنگ می‌شود. وی در مطالعه سال ۲۰۱۳ خود نشان داده است که بازدیدکنندگان موزه هنگام عکسبرداری از آثار هنری، با احتمال بیشتری نخواهند توانست جزئیات آن‌ها را در آینده به یاد آورند.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۱ نشان داد که افراد در به خاطر سپردن اطلاعاتی که روی اینترنت وجود دارند دچار مشکل می‌شوند؛ زیرا می‌دانند در آینده می‌توانند با دستگاه‌های مختلف دوباره به آن‌ها دسترسی داشته باشند. به پدیده گفته شده، اثر گوگل نیز گفته می‌شود که نقش فناوری از جمله موتورهای جستجو را در تضعیف حافظه انسان خاطر نشان می‌کند. روانشناسان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، هنگام عکسبرداری دقت بیشتری نسبت به جزئیات داشته باشد و به ثبت چند تصویر خوب اکتفا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی