ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انجمن صنفی نمایش‌های ویدیویی آنلاین
تکنولوژی

دبیر انجمن صنفی VOD ها: فعلا برای تغییر روند دریافت مجوز زورمان به ساترا نمی‌رسد

رییس انجمن صنفی نمایش‌های ویدیویی آنلاین از تغییرات ساختاری این انجمن خبر داد و اعلام کرد که از این پس بررسی مشکلات، پیشبرد کارها و رسیدگی به اعتراضات در کمیسیون‌های زیر مجموعه این انجمن و ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۰

رییس انجمن صنفی نمایش‌های ویدیویی آنلاین از تغییرات ساختاری این انجمن خبر داد و اعلام کرد که از این پس بررسی مشکلات، پیشبرد کارها و رسیدگی به اعتراضات در کمیسیون‌های زیر مجموعه این انجمن و با حضور روزمره اعضا پیش خواهد رفت. همچنین دبیر انجمن نیز گفت که فعلا برای تغییر روند دریافت مجوز زورمان به ساترا نمی‌رسد.

نشست خبری دبیر انجمن صنفی نمایش‌های ویدیویی آنلاین (VOD, IPTV) روز شنبه، 23 مرداد ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در این نشست که به صورت آنلاین نیز پخش می‌شد، «محمد علی یوسفی‌زاده» رئیس انجمن صنفی نمایش‌های ویدیویی آنلاین به خروج انجمن از ساختار جمعی قبلی و تبدیل آن به یک تشکل مستقل خبر داد که اعضا بتوانند از طریق کمیسیون‌های متعدد مشکلات سرویس‌های نمایش ویدیویی آنلاین را به طور روزمره بررسی کرده و از کمک‌های انجمن به عنوان بازوی بیرونی و ارتباطی با نهاد‌های قانون‌گذار برای رفع آن‌ها استفاده کنند.

یوسفی‌زاده در این رابطه گفت: «در این صنعت تحول زیادی به طور مداوم رقم می‌خورد و ما تصمیم گرفتیم با توجه به شرایط فرهنگی و اقلیمی خاص کشور ایران در استفاده از این تکنولوژی‌ها و بیشتر تعاملی شدن سرویس‌ها، برنامه جدیدی را برای توسعه آن‌ها داشته باشیم. نگاه ما این است که برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم و برهمین مبنا در این انجمن صنفی اتفاق‌های مختلفی را بررسی کردیم، از جمله اینکه ما باید کنار هم باشیم و اعضای این صنف باید ایجاد سرویس را بررسی کنند تا پتانسیل بیشتری را کنار هم بیاوریم و برای رفع مشکلات با همت جمعی کار را پیش‌ ببریم.»

انجمن صنفی نمایش‌های ویدیویی آنلاین

یوسفی‌زاده ادامه داد: ««با جلسات متعددی که داشتیم، مقرر شد کمیسیون‌هایی ذیل انجمن داشته باشیم تا انواع مختلف سرویس‌های نمایش ویدیویی، پلتفرم‌ها، نحوه‌های ارائه سرویس‌ها و نحوه‌های تأمین محتوا در آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و مصوبه‌های لازم در مورد آن‌ها اجرا شود.»

رئیس انجمن در ادامه به چالش تعرفه‌گذاری برای سرویس‌هایی مثل VOD اشاره کرد. به گفته او، انجمن سعی بر اجرای مصوبه‌هایی دارد که هم تعرفه‌ها در شرایط سخت کشور روی مصرف‌کنندگان فشار نیاورد و هم سرویس‌دهندگان دستشان باز بوده و برای اعمال تغییرات در تعرفه‌های خود فضای کافی را داشته باشند. بر این اساس سرویس‌دهندگان می‌توانند بسته به تعداد محتوای مفید تولیدی در هفته، این که محتواهایشان حاوی تبلیغات باشد یا خیر و فاکتورهای دیگر وارد فضای استفاده از این مصوبات شوند.

در ادامه جلسه «محمدمهدی عسگرپور» دبیر انجمن صنفی نمایش‌های ویدیویی آنلاین ضمن پاسخ به پرسش خبرنگاران، اعلام کرد که متأسفانه رابطه خوبی میان نهادهای نظارتی و سیاست‌گذاری با پدیده‌های جدیدی همچون VOD ها شکل نگرفته است. بنابراین بخش اعظم تلاش‌های انجمن صنفی در ادامه کار باید بر روی ایجاد تفاهم میان نهادهای رگولاتوری و سرویس‌دهندگان VOD ها متمرکز شود.

در این جلسه خبرنگاران درباره مشکلات ارائه مجوز به آثار شبکه نمایش خانگی‌، ممیزی‌هایی که روی این آثار اعمال می‌شوند و اختلافات میان ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد که پیشرفت در حوزه VOD ها را کُند می‌کنند سؤالات متعددی پرسیدند که واکنش کلی عسگرپور به آن‌ها این بود که «فعلا زورمان به ساترا نمی‌رسد. اما شاید چند وقت دیگر برسد.»

انجمن صنفی نمایش‌های ویدیویی آنلاین

عسگرپور ضمن ابراز نگرانی بابت حجم ممیزی‌‌های اعمال شده در آثار شبکه نمایش خانگی، اعلام کرد که انجمن صنفی نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد که مفاهمه‌ای میان دستگاه‌های نظارتی و سرویس‌دهندگان VOD ایجاد کند. او همچنین درباره آینده رابطه میان ساترا و وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم گفت: «واقعیت این است که نمی‌دانم چه می‌شود و پیش‌بینی‌ کردن هم سخت است. بعضی‌ها می‌گویند برای توسعه می‌آیند ولی بعدا می‌فهمیم اتفاقا برای بستن آمده‌اند، به همین دلیل من بیشتر آن‌هایی را می‌پسندم که کمتر حرف می‌زنند. درباره وزیر جدید هم باید بگویم من خیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نمی‌شناسم ولی امیدوارم.»

دبیر انجمن ادامه داد: «بعضی وقت‌ها در تاریخ ما پیش آمده جریانی که فکر می‌کردید کاری (منفی) را انجام می‌دهد اتفاقا در جهتی دیگر حرکت کرده و جریانی که فکر می‌کردید اقدامی مؤثر انجام می‌دهد کاملا شرایط برعکس داشته است. به همین دلیل امیدوارم که در حوزه فرهنگ اتفاق‌های بهتری بیفتد، هر چند متأسفانه مجموعه شرایط کشور باعث شده این امیدواری روزبه‌روز کمتر شد و من خودم فکر نمی‌کردم روزی در صف ناامیدها باشم.»

عسگرپور همچنین در مورد وضعیت سانسورها گفت که در کشور ما ممیزی و سانسور پایان ندارد اما وظیفه انجمن صنفی این است که این موضوع را در گفتگو با نهادهای نظارتی تعدیل کند: «وقتی انجام ممیزی‌ها شبیه تلویزیون می‌شود دیگر برای مردم انگیزه‌ای باقی نمی‌گذارد. پس دو گزینه برایشان باقی می‌ماند؛ یکی اینکه دکمه صدا و سیمای خودمان را بزنند و ببینند و یا سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای بروند. بحث ما با دوستان در حوزه ممیزی همین است و من هم برای همین آمده‌ام.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی