ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افشای جزئیات جدیدی از پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل

در حالی که اینتل هنوز از نسل دوازدهم پردازنده‌هایش رونمایی نکرده، شاهد افشای اطلاعات مربوط به پردازنده‌های نسل سیزدهم آن موسوم به «رپتور لیک» (Raptor Lake) هستیم. گزارشی جدید توان طراحی حرارتی نسخه دسکتاپ این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

در حالی که اینتل هنوز از نسل دوازدهم پردازنده‌هایش رونمایی نکرده، شاهد افشای اطلاعات مربوط به پردازنده‌های نسل سیزدهم آن موسوم به «رپتور لیک» (Raptor Lake) هستیم. گزارشی جدید توان طراحی حرارتی نسخه دسکتاپ این پردازنده‌ها را مشخص می‌کند.

چند روز پیش گزارشی درباره مصرف انرژی و توان طراحی حرارتی پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل موسوم به «آلدر لیک» (Alder Lake) منتشر شد و حالا شاهد چنین اتفاقی برای نسل بعدی آن‌ها هستیم.

پردازنده‌های Raptor Lake-S در سال ۲۰۲۲ جایگزین پردازنده‌های دسکتاپ Alder Lake-S خواهند شد. این محصولات بطور مستقیم با پردازنده‌های رافائل AMD که با معماری Zen 4 و لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته می‌شوند، رقابت خواهند کرد و شاهد رقابت سنگینی هم خواهیم بود.

طبق گزارشی جدید، پردازنده‌های رپتور لیک دسکتاپ در سه خانواده از راه می‌رسند که شامل نسخه‌های K با توان طراحی حرارتی ۱۲۵ وات، نسخه استاندارد با توان طراحی حرارتی ۶۵ وات و نسخه‌های کم‌مصرف با توان طراحی حرارتی ۳۵ وات می‌شوند.

این پردازنده‌های جدید از قابلیت تازه‌ای بهره می‌برند که امکان افزایش بهینه فرکانس هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف را فراهم می‌کند. بنابراین در هنگام انجام کارهای سنگین، کاربران عملکرد بالاتری را تجربه خواهند کرد.

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل

توان موردنیاز پردازنده‌های رپتور لیک نسبت به آلدر لیک افزایش می‌یابد، هرچند این اختلاف چندان زیاد نخواهد بود. برای مثال نمونه ۱۲۵ واتی رپتور لیک-اس در رده‌بندی PL1 به توان ۱۲۵ وات در حالت عملکرد بالا و رده‌بندی PL2 به توان ۲۵۳ وات در حالت عملکرد بالا نیاز دارد که این اعداد نسبت به نمونه‌های نسل دوازدهم بالاتر است.

این موضوع درباره پردازنده‌های ۶۵ و ۳۵ واتی هم صادق است، البته در حالت کلی با افزایش حداکثر توان موردنیاز کمی نسبت به نسل دوازدهم روبه‌رو هستیم. پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل احتمالا سال آینده میلادی از راه می‌رسند و از سوکت‌های LGA 1700 و پلتفرم سری ۶۰۰/۷۰۰ با رم DDR5 پشتیبانی خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی