ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روبیکا می‌گوید هیچ‌وقت از ساترا مجوزی دریافت نکرده است

روابط عمومی روبیکا در واکنش به ادعای ساترا مبتنی بر لغو مجوز صوت و تصویر این اپلیکیشن، بیانیه‌ای در تکذیب این موضوع منتشر کرده و گفته که روبیکا از ابتدای کار هیچ مجوزی از ساترا ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۲

روابط عمومی روبیکا در واکنش به ادعای ساترا مبتنی بر لغو مجوز صوت و تصویر این اپلیکیشن، بیانیه‌ای در تکذیب این موضوع منتشر کرده و گفته که روبیکا از ابتدای کار هیچ مجوزی از ساترا نداشته که این سازمان بخواهد آن را باطل کند. یکی از نمایندگان مجلس نیز این موضوع را تصدیق کرده و ساترا را به «گرفتن ماهی از آب گل‌آلود» متهم کرده است!

روبیکا در این بیانیه جدیدش گفته که ما یک سوپراپلیکیشن هستیم و نه یک IPTV که بخواهیم از ساترا بابت فعالیت خود مجوز بگیریم. همچنین ساترا سال‌هاست که می‌خواهد علاوه بر IPTV ها که مسئول آن‌هاست، پیام‌رسان‌ها را هم وادار به اخذ مجوز خود کند که روبیکا زیر بار این مسئله نرفته است.

عصر دیروز پس از توییت‌های «علی سعد» از مجموعه ساترا برخی از رسانه‌ها به اشتباه این برداشت را کردند که مجوز صوت و تصویر فراگیر روبیکا به خاطر اقدامات اخیر توسط ساترا معلق شده، این در حالی است که به گفته ساترا، این مجوزها در سال گذشته معلق شده بودند؛ هرچند اساسا بیانیه روبیکا می‌گوید که مجوزی وجود نداشته است و مشخص نیست کدام یک از طرفین اطلاع‌رسانی اشتباهی را پیش گرفته‌اند.

برای شفاف شدن بیشتر موضوع متن بیانیه روبیکا را باید بخوانیم:

«این سوپراپلیکیشن با محوریت شبکه اجتماعی و پیام‌رسان است نه IPTV. طی سالیان گذشته ساترا همواره سعی کرده است که علاوه بر iptv ها و vod ها، پیام‌رسان‌ها را هم متقاعد به اخذ مجوز از ساترا کند که هیچکدام از پیام‌رسان‌ها از جمله روبیکا قبول نکردند. در خصوص بخش فیلم و سریال روبیکا نیز لازم به ذکر است که روبیکا در سال ۱۳۹۷ فقط برای مدت ۶ ماه و به‌صورت موقت مجوز از ساترا برای این قسمت داشت که همان موقع نیز منقضی شد و هیچگاه تمدید نشده است؛ زیرا روبیکا اقدام به عقد قرارداد با سایر پلتفرم‌های دارای مجوز نمود و انتشار محتوا از سیستم‌های این پلتفرم‌ها انجام می‌شود نه روبیکا.

در نهایت حتی در صورت وجود مجوزی برای ابطال از سوی ساترا، زیبنده یک نهاد حاکمیتی نیست که بدون انجام هیچگونه تحقیقاتی و اخذ توضیح بابت شایعات و اکاذیب منتشره علیه روبیکا در روزهای اخیر، از طریق یک رشته توئیت و نه حتی نامه‌ای رسمی، ابطال مجوز یک پیام‌رسان که حتی رسانه صوت و تصویر فراگیر نیز محسوب نمی‌شود و حتی درخواست مجوزی نداده، اعلام شود!»

در همین راستا «مجتبی توانگر» نماینده مجلس نیز با انتشار یک رشته توییت ضمن تصدیق آنچه روبیکا می‌گوید، گفته که صدا و سیما طی سال گذشته مذاکرات مفصلی با اپراتورها برای سهام‌داری در روبیکا داشته است که به نتیجه نرسیده است.

از سوی مقابل، ساترا تأکید کرده که روبیکا در مواردی قوانین کشور را نقض کرده و تخلفات پرشماری در دوران فعالیت خود داشته است. در همین راستا روز گذشته معاون تنظیم‌گری اجتماعی ساترا رشته‌توییتی منتشر کرد و در آن ضمن تأکید بر فعالیت‌های غیر قانونی روبیکا اعلام نمود که روند کار اپلیکیشن روبیکا باید اصلاح و قانونمند شود.

«علی سعد» در این رشته توییت به تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت و گزارش‌های کاربران مبنی بر جعل پروفایل‌هایشان در روبیکا اشاره کرده بود و گفته بود که ساترا در سال 99، با ابطال مجوز سرویس صوت و تصویر روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه‌ ملی، «اولین و تنها» نهاد اقدام‌کننده علیه تخلفات روبیکا بوده است.

پیگیری‌های دیجیاتو از ساترا دلالت بر این دارد که احتمالا به زودی مستندات رسمی مبنی بر اینکه روبیکا مجوزهایی از این مجموعه داشته منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمدرضا مرادی
    محمدرضا مرادی | ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

    سوپر اپلیکیشن
    ابتدا با شعار رایگان است
    تا خرید اشتراک و هزینه های بالا
    ساخت صفحات مشابه اینستاگرام
    و انتشار فیلم های خارجی(بعضاً بی پرده)
    و حال دادن تیک آبی به بعضی از پیج های فیک.

    فرض کنید دنبال پیج رسمی یک سلبریتی معروف ایرانی در روبیکا میگردید، یک پیج با تیک آبی و چندین پیج دیگر پیدا میکنید.
    مطمئنا به سراغ پیجی که تیک آبی را دارد میروید، چونکه فکر میکنید هویتش اثبات شده. اما همان پیج هم یک پیج فیک است.

مطالب پیشنهادی