ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ‌نورد استقامت استحکام سنگ مریخ را قبل از جمع‌آوری نمونه می‌سنجد

در پی شکست ماموریت نمونه‌برداری از خاک مریخ، ناسا تصمیم دارد تا این پروسه را به نحوی تغییر دهد تا قبل از پایان نمونه‌برداری، از وجود خاک در لوله نمونه مطمئن شود. تلاش قبلی برای ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

در پی شکست ماموریت نمونه‌برداری از خاک مریخ، ناسا تصمیم دارد تا این پروسه را به نحوی تغییر دهد تا قبل از پایان نمونه‌برداری، از وجود خاک در لوله نمونه مطمئن شود. تلاش قبلی برای جمع‌آوری نمونه احتمالا به دلیل خرد شدن نمونه مورد نظر موفقیت‌آمیز نبود. اما این بار مهندسان ناسا قصد دارند قبل از اقدام دوباره، دریل استقامت را به سنگی روی سطح مریخ بکوبند تا استحکام سنگی را قبل از دریل کردن بسنجند.

محققان ناسا احتمال می‌دهند که اولین اقدام برای نمونه‌برداری به این دلیل ناموفق بود که ترکیبات سنگ تعیین شده متفاوت از پیش‌بینی آن‌ها بود و مقاومت کافی را نداشت. حالا آن‌ها تصمیم دارند تا قبل از تلاش دوم در هفته آینده مقاومت سنگی دیگر را بسنجند. بسته به تصمیم تیم تحقیقاتی اگر این بار این سنگ استحکام کافی را داشت، بازوی رباتیک استقامت می‌تواند نمونه‌ای را از داخل سنگ در لوله‌ای تیتانیومی جمع‌آوری کند.

تیم تحقیقاتی استقامت برای اطمینان از وجود نمونه در لوله، پروسه نمونه‌برداری را با تغییرات کوچکی اصلاح کرد. آن‌ها تصمیم گرفتند تا قبل از مهر و موم لوله نمونه، با دوربین مست‌کم زد استقامت تصویری از داخل آن بگیرند و به زمین بفرستند. با توجه به این که لوله نمونه اول خالی ماند، از این به بعد استقامت ۴۲ لوله و یا ۴۲ فرصت دیگر دارد تا بتواند ماموریت نمونه‌برداری را انجام دهد. با این حال، ناسا تصمیم داشت تا نمونه‌ای از اتمسفر مریخ جمع‌آوری کند و به زمین بفرستد و حالا لوله نمونه اول دارای اتمسفر مریخ است و همچنان کاربرد دارد.

پس از این که استقامت تمام نمونه‌ها را جمع‌آوری کرد، تمام لوله‌ها را در جایی امن روی سطح مریخ باقی می‌گذارد. هدف نهایی محققان، ارسال ماموریتی به مریخ است تا این نمونه‌ها را برای بررسی بیشتر به زمین بازگرداند. چنین ماموریتی، دستاورد بزرگی در کاوش سیاره سرخ محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی