ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ستاد ملی کرونا: حذف سینوفارم از سبد واکسن کشور صحت ندارد

سخنگوی ستاد ملی کرونا موضوع حذف واکسن سینوفارم از سبد واکسیناسیون کشور را تکذیب کرد؛ موضوعی که ساعاتی پیش در رسانه‌ها از زبان رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا اعلام و گفته شده بود که اگر نتایج مطالعات مشخص شود که واکسن‌های سینوفارم استفاده شده در کشور کم ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۹

سخنگوی ستاد ملی کرونا موضوع حذف واکسن سینوفارم از سبد واکسیناسیون کشور را تکذیب کرد؛ موضوعی که ساعاتی پیش در رسانه‌ها از زبان رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا اعلام و گفته شده بود که اگر نتایج مطالعات مشخص شود که واکسن‌های سینوفارم استفاده شده در کشور کم کیفیت هستند، ممکن است تصمیماتی برای حذف این واکسن از سبد واکسیناسیون کشور گرفته شود.

با اینکه بیش از سه چهارم واکسن کرونای وارداتی کشور را سینوفارم تشکیل می‌دهد و عمده مردم کشورمان این واکسن را دریافت کردند؛ اما گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این وجود دارد که این واکسن از ایمنی زایی کمتری نسبت به سایر واکسن‌ها برخوردار است. برخی از رسانه‌ها گزارش دادند که واکسن‌های سینوفارم وارداتی به ایران از نوع کم کیفیت آن هستند.

در همین راستا رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در گفتگو با خبرگزاری رکنا در مورد این ادعا صحبت کرده و گفته که «باید یک مطالعه جامع روی یک جامعه آماری بالا پیرامون افرادی که واکسن سینوفارم زدند انجام شود و سطح آنتی بادی ایجاد شده آنها مشخص شود.» او تاکید کرده هیچ مستندی درباره کم کیفیت بودن واکسن های سینوفارم واردشده به کشور وجود ندارد: «اگر مطالعات نشان دهد واکسن های سینوفارم استفاده شده کم کیفیت بوده، ممکن است تصمیماتی درباره برچیده شدن این واکسن از سبد واکسیناسیون کشور گرفته شود.»

بعد از رسانه‌ای شدن این اظهار نظرات سخنگوی ستاد ملی کرونا در گفتگو با همشهری ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرده سینوفارم واکسن مورد تایید سازمان غذا و دارو ایران است که مجوز جهانی مصرف اضطراری هم دارد: «اثربخشی آن هم مورد مطالعه قرار گرفته است.» او تاکید کرده بررسی آثار متفاوت درباره واکسن‌ها نشان می‌دهد که سینوفارم در ایجاد ایمنی موثر بوده است: «باید به این مساله توجه داشت که واکسن ها ابزاری در پیشگیری از بیماری هستند اما همچنان باید رعایت  پروتکل ها مورد توجه باشد.  بر این اساس ما هیچ  برنامه ای برای تغییر یا حذف سینوفارم از سبد واکسیناسیون کشور نداریم. به ویژه این که تمام واکسن های وارد شده در کشور مورد تایید سازمان غذا و دارو بوده است.»

به گفته سخنگوی ستاد ملی کرونا ۶۷ درصد واکسیناسیون کشور با سینوفارم انجام شده و اثرات مثبت این واکسن به ویژه در سالمندان در پیک پنجم ثابت شده است: «بررسی ها در میزان بستری ها و افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده اند نشان می دهد که کاهش بستری و مرگ و میر به ویژه در میان سالمندان در مقایسه با پیک های قبلی قابل توجه است.» 

باید تاکید شود هیچ کدام از تولیدکنندگان واکسن کرونا ادعا نکرده اند که واکسن هایشان به صورت صد در صدی جلوی مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا را می گیرند. اما رییسی معتقد است که واکسیناسیون در هر شرایط «قطعا فواید زیاد واکسیناسیون عمومی بسیار بیشتر از معایب اندک آن است.»

لازم به ذکر است که سازمان بهداشت جهانی، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ واکسن سینوفارم چین را تایید و برای استفاده از آن مجوز اضطراری صادر کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی