ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واردات فایزر
تکنولوژی

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو: امکان خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن فایزر وجود دارد

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان این که قیمت واکسن‌های فایزر و مدرنا در حد قیمت سینوفارم و اسپوتنیک است اعلام کرد امکان خرید 20 میلیون دوز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون وجود دارد ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۱

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان این که قیمت واکسن‌های فایزر و مدرنا در حد قیمت سینوفارم و اسپوتنیک است اعلام کرد امکان خرید 20 میلیون دوز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون وجود دارد چرا که این شرکت‌ها در ایران نماینده دارند.

«ناصر ریاحی» در گفت‌وگو با میزان می‌گوید امکان خرید این واکسن‌ها وجود دارد اما قرار نیست 20میلیون دوز را فراد یا حتی 2 سال دیگر به ما تحویل دهند. براساس مذاکرات صورت گرفته شده، این واکسن‌ها به صورت تدریجی وارد کشور خواهند شد.

به گفته وی کوواکس از همان روز‌های ابتدایی ساخت واکسن، حدود 2 میلیارد دوز پیش خرید کرده و به نسبت جمعیت 25 درصدی هر کشور که اولویت با گروه‌های پرخطر است، به آن‌ها واکسن داده است. بنابراین سهمیه ایران در این بین حدود 17 میلیون است، که اگر پول آن را واریز کنند وارد کشور خواهد شد.

ریاحی با تاکید بر این که 20 میلیون دوز می‌تواند بدون نقش بخش خصوصی وارد کشور شود می‌گوید هزینه 20 میلیون دوز واکسن حدود 250 میلیون دلار می‌شود که بخش خصوصی ایران در حوزه سلامت این سرمایه را ندارد:

«البته این مبلغ را به صورت یک جا پرداخت نمی‌شود بلکه به مرور پرداخت می‌شود. ولی با وجود اینکه بخش خصوصی باید در گمرک واکسن را به دولت بفروشد و برای محموله بعدی مجدد امتیاز بگیرد روند طولانی و غیرعملی می‌شود؛ بنابراین در این زمان اگر ما با هرکدام از شرکت‌ها قرارداد ببندیم احتمالا آن‌ها می‌توانند ۲۰ درصد واکسن خریداری شده را تا پایان سال جاری میلادی تحویل دهند. این در حالی است که برای سال بعد مجدد باید با این شرکت‌ها صحبت کنیم تا شاید تا بهار سال آینده میلادی مقداری واکسن به ما تحویل دهند.»

اگرچه ریاحی به علت مذاکرات مسئولان، به صورت شفاف قیمت واکسن‌ها را اعلام نکرد اما به گفته او قیمت واکسن‌های فایزر و مدرنا پایین بوده و در حد قیمت سینوفارم و اسپوتنیک است: «شاید در سال آینده که کمی دنیا آرامش پیدا کند سازنده‌ها واکسن را بدون سود یا حداقل سود بفروشند. کما اینکه در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون نیمی از جمعیت واکسن فایزر در آمریکا ارزان شده است.»

معضل تهیه واکسن با پروسه طولانی تایید واردات

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان این که تمام شرکت‌های سازنده، واکسن را به دولت‌ها می‌فروشند، می‌گوید این امر به علت حذف دلال‌‌ها بوده اما در ایران دولت به بخش خصوصی نامه‌ای با تاییدیه وزارت بهداشت می‌دهد تا به آن کمپانی سازنده واکسن بگوید که این شرکت خصوصی از سوی من مجاز به تهیه واکسن است. دولت نیز تضمین می‌دهد که مسئولیت تمام و کمال و مباشرت تزریق را انجام دهد. همچنین بخش خصوصی به شرطی می‌تواند با شرکت‌های سازنده واکسن که در ایران نمایندگی دارند رایزنی کند که دولت به سرعت پول آن‌ها را پرداخت کند.

به گفته وی شرکت‌های خصوصی بیشتر تمایل دارند تا کار واردات واکسن برعهده دولت باشد زیرا راحت‌تر انجام می‌شود.

ریاحی در ادامه به نحوه واردات واکسن توسط بخش خصوصی اشاره کرده و گفت:

«پیش از این قرار بود بخش خصوصی واکسن را از محل مازاد خریداری کند. به عنوان مثال کشوری تعداد قابل توجهی واکسن خریده، ولی به هر دلیلی واکسیناسیون آن عقب افتاده، از آنجایی که واکسن‌ها دارای تاریخ مصرف هستند، آن کشور می‌تواند محموله مازاد را به شرکت تولیدکننده پس دهد یا به دیگر کشور‌ها بفروشد. ما به عنوان بخش خصوصی قرار بود این گونه واکسن تهیه کنیم. پنج بار برای تهیه واکسن از این روش اقدام کردیم، ولی صدور نامه دو ماه طول کشید همین امر منجر به از دست رفتن محموله واکسن شد. این در حالی است که خرید واکسن به این روش سرعت عمل زیادی می‌خواست چراکه دیگر کشور‌ها هم در بازار خرید واکسن مازاد حضور داشتند.»

او در پاسخ به این سوال که واردات واکسن‌های هندی به کجا رسید می‌گوید در یکی از این پیگیری‌ها توانستیم اعتبار اسنادی ثبت کنیم که متاسفانه دادستان هند فروش واکسن‌ها را ممنوع اعلام کرد: « به محض اینکه از سوی هند مانع برداشته شود، می‌توانیم آن واکسن را وارد کنیم. این بخش با ارز آزاد وارد می‌شود و کارفرما هزینه آن را پرداخت می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ شهریور ۱۴۰۰

    همون ها کهژاپن میخواد معدوم کنه دیگه، چند نفر هم مردن به خاطرش

    • AmirHossein
      AmirHossein | ۹ شهریور ۱۴۰۰

      اونا مدرنا بودن😒

    • AmirHossein
      AmirHossein | ۹ شهریور ۱۴۰۰

      پس چطور تا قبل از این میگفتن فایزر اثر نداره و فلج میکنه و اینا؟

  • omid afkhami
    omid afkhami | ۶ شهریور ۱۴۰۰

    جالبه خودشون میگن قیمت فایزر با سینوفارم یکیه،ازون ور هم میگن پولشو نداریم
    پس سینوفارمو چطوری تهیه میکنید؟

مطالب پیشنهادی