ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جانشین تیم کوک
تکنولوژی

پس از کناره‌گیری تیم کوک در سال ۲۰۲۵، چه کسی مدیریت اپل را برعهده می‌گیرد؟

یک دهه از حضور تیم کوک در سمت مدیرعاملی اپل می‌گذرد و او به‌ صراحت اعلام کرده که قصد ندارد دوره ده‌ ساله دیگری نیز در این سمت باقی بماند. اما مدیرعامل بعدی اپل چه ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

یک دهه از حضور تیم کوک در سمت مدیرعاملی اپل می‌گذرد و او به‌ صراحت اعلام کرده که قصد ندارد دوره ده‌ ساله دیگری نیز در این سمت باقی بماند. اما مدیرعامل بعدی اپل چه کسی می‌تواند باشد و افراد ارشد کدام یک از بخش‌های این شرکت شانس بیشتری برای کسب این سمت دارند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

هفته پیش سالگرد ده‌سالگی انتصاب تیم کوک به سمت مدیرعاملی اپل بود؛ اکنون پس از گذشت ۱۰ سال کم کم نوبت آن می‌رسد که جانشین تیم کوک معرفی شود، البته تیم کوک تا سال ۲۰۲۵ این سمت را برعهده خواهد داشت.

در سال ۲۰۱۱ به نظر می‌رسید تیم کوک نمی‌تواند جای استیو جابز را بگیرد و او ذهن خلاق مدیرعامل بزرگ اپل را ندارد. اگرچه تیم کوک نتوانست محبوبیت جابز را به دست آورد، اما در کار خود بسیار موفق بود و توانست اپل را در مسیر پیشرفت و دستیابی به جایگاه کنونی‌اش به‌خوبی هدایت کند.

استیو جابز و تیم کوک

ارزش سهام اپل در دوران مدیرعاملی تیم کوک بیش از هزار درصد رشد کرده که باعث شده اپل به یکی از غول‌های فناوری دنیا تبدیل شود. در ضمن در این دوره ۱۰ ساله، اپل توانسته سرویس‌های جدیدی را راه‌اندازی کند و گجت‌های پوشیدنی متنوع و نمایشگرهایی با اندازه‌های متفاوت را روانه بازار کند.

با وجود اینکه مدیرعامل بعدی اپل با چالش‌های متفاوتی نسبت به چالش‌های مقابل تیم توک روبرو خواهد شد؛ اما چالش‌های جدید نیز همچنان بزرگ و دشوار خواهند بود. با وجود اینکه تیم کوک امسال ۶۱ ساله می‌شود، اما همچنان تا سال ۲۰۲۵ مدیرعامل اپل خواهد بود.

اپل قصد دارد یک میلیون سهم به کوک بدهد تا او تا سال 2025 سمتش را ترک نکند؛ البته کوک می‌تواند پس از 2025 نیز همچنان به‌عنوان مدیرعامل این شرکت باقی بماند و درصورتی‌که چنین قصدی داشته باشد، اعضای هیئت‌مدیره اپل بسیار خوشحال می‌شوند و از تصمیمش استقبال می‌کنند.

اما بعید است که کوک بخواهد همچنان مدیرعامل اپل باقی بماند. بیشتر کارمندان اپل معتقدند که کوک دیگر تمایلی به مدیرعاملی ندارد و تنها به این فکر می‌کند که محصول جدیدی به سبد محصولات اپل اضافه کند. احتمالا این محصول عینک‌های واقعیت افزوده خواهد بود و حتی شاید در آینده شاهد خودروهای اپل هم باشیم. در ضمن او معتقد است که اداره کردن یک شرکت در سیلیکون ولی معمولا کار افراد جوان است؛ بنابراین قصد ندارد بیشتر از مدت‌ زمان تعیین‌ شده به‌عنوان فرد اول اپل در جایگاه خود باقی بماند.

خود کوک باید در مورد ماندن یا نماندن در سمت مدیرعاملی بعد از سال ۲۰۲۵ (حتی قبل از آن) تصمیم بگیرد؛ اما به احتمال زیاد کوک با در نظر گرفتن مواردی مثل وعده اپل برای پرداخت یک میلیون تا سال ۲۰۲۵ و معرفی عینک‌های واقعیت افزوده این برند، تنها تا چهار سال دیگر مسئولیت هدایت اپل را برعهده خواهد داشت.

اپل قصد دارد هدست‌های واقعیت ترکیبی را که در آن‌ها فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی با یکدیگر ترکیب شده‌اند، سال آینده وارد بازار کند، اما ظاهرا عینک‌های واقعیت افزوده کوچک این برند که شبیه عینک‌های معمولی هستند، در اواسط دهه ۲۰۲۰ وارد بازار خواهند شد.

پس از مروری بر برنامه‌های احتمالی تیم کوک در سال‌های پیش رو، باید به سراغ مدیرعامل اپل پس از وی برویم و ببینیم چه فردی می‌تواند مدیریت باارزش‌ترین کمپانی جهان را برعهده بگیرد.

چه کسی جانشین تیم کوک خواهد شد؟

جانشین تیم کوک

کوک قبلا گفته به خاطر سن بالایش قصد ندارد دوره ۱۰ ساله دیگری هم به‌عنوان مدیرعامل باقی بماند. به نظر می‌رسد او در بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ خود را بازنشسته کند. درست است که تا آن زمان فاصله زیادی داریم، اما این موضوع را هم باید درنظر بگیریم که کوک شرکتی چند تریلیون دلاری با بیش از ۱۰۰ هزار کارمند را اداره می‌کند که محصولاتش در اکثر نقاط دنیا فروخته و استفاده می‌شود و سهام‌های اپل به‌قدری زیاد است که نوسان ارزش آن‌ها باعث نوسان کل بازار می‌شود.

 بنابراین سمت مدیرعاملی اپل اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد و آغاز گمانه‌زنی‌ها برای تعیین جانشین کوک، زود نیست. در ادامه به معرفی افرادی می‌پردازیم که اعضای اجرایی اپل و محتمل‌ترین‌ها گزینه‌ها برای تصدی این سمت به حساب می‌آیند؛ البته برخی افرادی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، برای دستیابی به این موفقیت بزرگ شانس چندانی ندارند و حتی انتصاب برخی از آن‌ها به سمت مدیرعاملی بعید به نظر می‌رسد؛ اما به هر حال تمام آن‌ها جزو شاخص‌ترین نیروهای ارشد اپل در بخش‌های مختلف هستند.

کیت آدامز (Kate Adams)

اترین لیدرمن (کیت) آدامز (Katherine Leatherman "Kate" Adams)

این فرد در حال حاضر به‌عنوان مشاور عمومی و معاون ارشد امنیت حقوقی و جهانی در اپل فعالیت می‌کند؛ اما به دلیل اینکه نیروی تازه‌واردی است و از سوی دیگر احتمالا اپل قصد دارد یکی از افراد متخصص در حوزه فناوری یا یکی از اعضای اجرایی در حوزه تولیدی خود را مدیرعامل کند، بعید است وکیل زبده‌اش را عهده‌دار این سمت کند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، واقعا متعجب می‌شویم.

ادی کیو (Eddy Cue)

دی کیو(Eddy Cue)

در حالی که بعید به نظر می‌رسد ادی کیو مدیرعامل بعدی اپل باشد، اجازه دهید با این فرد هم آشنا شویم. ادی کیو همچون کوک یکی دیگر از کارمندان باسابقه اپل با ۳۲ سال سابقه است و احتمالا تا زمانی در اپل خواهد بود که تیم کوک هم در این شرکت حضور داشته باشد.

کیو که در حال حاضر رئیس ارشد بخش خدمات و نرم‌افزار اپل است، می‌تواند جانشین خوبی برای کوک باشد و به همین دلیل در حال آماده‌سازی سه نفر از معاونان موردنظرش برای تصدی سمت خود در بخشی است که سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد دارد.

این سه معاون «پیتر استرن» (Peter Stern)، «الیور شوسر» (Oliver Schusser) و «جنیفر بیلی» (Jennifer Bailey) هستند و از میان این سه نفر، استرن بخش زیادی از مسئولیت‌های او را برعهده گرفته که شامل مدیریت بخش سرویس اپل تی‌وی پلاس، نیوز، آی‌کلود، فیتنس پلاس و سرویس باندل اشتراکی Apple One می‌شود.

وی در بخش توسعه تولید سمت مهم‌تری را نیز برعهده گرفته و با رفتن سرپرست بخش بازاریابی نرم‌افزاری اپل، مسئولیت این بخش و رایزنی‌های مرتبط با آن را نیز عهده‌دار شده است. استرن شانس زیادی برای جانشینی تیم کوک دارد؛ اما شوسر که مدیریت بخش سرویس اپل موزیک را بر عهده‌ دارد و بیلی که بر بخش سرویس اپل پی نظارت می‌کند و قبلا هم مدیر فروشگاه آنلاین بوده هم می‌تواند جزو گزینه‌های ممکن باشند.

کریگ فدریگی (Craig Federighi)

ریگ فدریگی (Craig Federighi)

فدریگی، نایب‌رئیس ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل جذابیت و پشتیبانی بیرونی لازم برای تصاحب این منصب بزرگ را دارد. او توانایی مدیریت و اداره یک شرکت را دارد و این موضوع برای هزاران مهندسی که اقدامات لازم برای به‌روزرسانی سالانه نرم‌افزارهای اپل را پیش می‌برند، کاملا ثابت شده است.

او که هشت سال کوچک‌تر از تیم کوک است، هم در دوران مدیرعاملی استیو جابز و هم در دوران مدیرعاملی تیم کوک در اپل حضور داشته و مهارت‌های فنی زیادی دارد؛ البته به نظر نمی‌رسد که فدریگی ترفیع شغلی بگیرد و به نظر می‌رسد برای همین عنوان شغلی خود، یعنی سرپرستی بخش مهندسی نرم‌افزار کاملا مناسب و ایده‌آل است.

 در حال حاضر در مورد واگذاری یا عدم واگذاری سمت مدیرعاملی به فدریگی نمی‌توان با قاطعیت سخن گفت، اما درصورتی‌که او بر این کرسی بنشیند، «کوین لینچ» (Kevin Lynch)، معاون فناوری اپل یا سباستین «مارینو-مس» (Sebastien Marineau-Mes)، یکی از افراد فعال در بخش توسعه سیستم‌عامل، جانشین او خواهند شد.

جان جیاناندریا (John Giannandrea)

ان جیاناندریا (John Giannandrea)

جیاناندریا، معاون ارشد بخش استراتژی یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی اپل جدیدترین کارمند اپل و عضو تیم کوک است. او قبلا کارمند گوگل بوده که در سال ۲۰۱۸ از این شرکت جدا شد و به اپل پیوست. وی در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تخصص دارد.

او در ابتدای ورودش به اپل با چالش‌ها و دشواری‌های زیادی مواجه شده و مسئولیت‌های جدیدی را برعهده گرفته که از میان آن‌ها می‌توان به نظارت بر پروژه خودروی خودران اپل اشاره کرد. به نظر نمی‌رسد که کارمندی تازه‌وارد و کسی که بیشتر در بخش‌های نه‌چندان بااهمیت اپل فعالیت می‌کرده، بتواند جانشین کوک شود.

گرگ جاسویاک (Greg Joswiak)

گرگ جوسویاک (John Giannandrea)

جاسویاک که باسابقه‌ترین کارمند تیم اجرایی تیم کوک محسوب می‌شود، به‌تازگی و در سال گذشته معاون ارشد اپل شده است. او بیش از هر فرد دیگری برای مدت زیادی به رهبران اپل نزدیک‌تر بوده است.

جاسویاک سال‌های زیادی در تمام فعالیت‌های مدیریتی و بازاریابی اپل کاملا درگیر بوده است و با تمام زیروبم این شرکت آشنایی دارد. در ضمن او اطلاعات بسیار زیادی در زمینه حوزه‌های متفاوت فناوری دارد و می‌تواند از لایق‌ترین افراد برای گرفتن سکان هدایت اپل باشد.

جوسویاک که چهار سال از کوک کوچک‌تر است، تمام عمر کاری خود را در اپل گذرانده و بدون تردید یکی از زبده‌ترین افراد بخش تولید محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین کاندیداها برای جانشینی تیم کوک به شمار می‌رود.

صبیح خان (Sabih Khan)

صبیح خان (Sabih Khan)

صبیح خان، معاون ارشد بخش عملیات یکی از اعضای تازه‌وارد تیم مدیریتی محسوب می‌شود. پس از استعفای جاناتان آیو (Jonathan Ive) ملقب به جانی آیو، نائب رئیس ارشد بخش طراحی صنعتی، به‌عنوان جانشین او انتخاب شد. با حضور او در تیم اجرایی، یک‌سوم از اعضای این تیم یعنی خان، کوک، ویلیامز و اوبراین جزو افراد اجرایی عملیاتی هستند.

بدون تردید اپل جایگاه کنونی خود در سال‌های اخیر را مدیون برخورداری از تیم عملیاتی قوی است. صبیح خان و جف ویلیام، هر دو به‌اندازه کوک برای هدایت اپل مناسب هستند و بعید نیست که یکی از این دو نفر مدیرعامل آینده باشند. اگر بخواهیم شانس این دو نفر برای تصدی این سمت را بررسی کنیم، باید بگوییم جف ویلیام شانس بیشتری دارد؛ اما خان سه سال جوان‌تر است؛ البته جوان‌تر بودن او تاثیری در انتخابش نخواهد داشت.

لوکا میستری (Luca Maestri)

لوکا می‌ستری (Luca Maestri)

میستری، معاون ارشد رئیس و مدیر ارشد مالی شرکت اپل همچون آدامز به‌عنوان یکی از افراد ارشد در حوزه امور مالی اپل، شایستگی مدیرعامل شدن را دارد؛ البته از سوی دیگر بعید به نظر می‌رسد که اپل فرد ارشد مالی خود را مدیرکل مجموعه کند.

دیردری اوبرایان (Deirdre O’Brien)

یردری اوبرایان (Deirdre O’Brien)

اوبرایان، معاون ارشد خرده‌فروشی و افراد، قبل از اینکه به این سمت منصوب شود، تمام سه دهه عمر کاری خود را در این شرکت گذرانده است. او در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب این سمت شد و پیش از آن چندین سمت در حوزه فروش، فعالیت‌های عملیات و امور مالی را در اپل بر عهده گرفته است. او در راه‌اندازی مغازه‌های خرده‌فروشی اپل در دو دهه گذشته نیز نقش بسیار مهمی داشته است.

اوبرایان، به‌عنوان سرپرست بخش خرده‌فروشی اپل، نظارت بر تعداد قابل‌توجهی از کارمندان شرکت را نیز برعهده داشته است. او سرپرستی منابع انسانی شرکت را نیز برعهده‌ دارد که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در شرکت محسوب می‌شود. او پنج سال از کوک کوچک‌تر است و درصورتی‌که عهده‌دار هدایت اپل شود، سال‌های زیاد دیگری در اپل باقی خواهد ماند. اوبرایان با توجه به دانش گسترده‌اش در مورد فرهنگ اپل و مشارکت و حضور در مهم‌ترین فعالیت‌ها و سمت‌های شرکت، قطعا یکی از کاندیداهای مدیرعاملی خواهد بود.

جانی سروجی (Johny Srouji)

جانی سروجی (Johny Srouji)

بسیاری از افراد بر این باورند که سروجی یکی از تاثیرگذارترین مدیران اپل در طول دهه اخیر بوده است. او و تیمش در اپل مسئول ساخت تراشه‌های جدیدی هستند که باعث می‌شوند عملکرد دستگاه‌های آیفون، آیپد، اپل واچ‌ و کامپیوترهای مک، هر سال نسبت به قبل به میزان قابل‌توجهی بهبود پیدا کند.

بدون تردید درصورتی‌که جانی سروجی و تیمش در اپل نبودند، این شرکت نمی‌توانست به موفقیت امروزش دست پیدا کند. سروجی به‌عنوان مدیری کارآمدی شناخته می‌شود که هزاران مهندس در سراسر جهان برای او احترام قائلند. سروجی سعی می‌کند محبوبیت و تاثیرگذاری اپل را گسترش دهد و بر بخش مودم اینتل که سومین شرکت بزرگ خریداری‌شده توسط اپل است، به‌درستی نظارت کند

در ضمن او قصد دارد فعالیت اپل در حوزه‌های دیگر را نیز گسترش دهد که شامل پروژه مودم سلولی خانگی و ساخت تلویزیون و دوربین‌های سفارشی‌سازی‌شده برای مشتریان خاص بر اساس سفارش آن‌ها می‌شود. جانی سروجی اهمیت ویژه‌ای برای اپل دارد و به همین دلیل قطعا یکی از گزینه‌های اصلی برای تبدیل‌ شدن به نفر اول اپل محسوب می‌شود؛ از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد یکی از افراد اجرایی کاملا موفق در پخش ساخت تراشه، لزوما بتواند در هدایت کل شرکت نیز موفق عمل کند.

جان ترنوس (John Ternus)

جان ترنس (John Ternus)

ترنوس، معاون ارشد مهندسی سخت‌افزار اپل جوان‌ترین عضو تیم اجرایی شرکت محسوب می‌شود و درصورتی‌که می‌توانست در پنج سال گذشته سمت مدیرعاملی را از آن خود کند، در آینده به باسابقه‌ترین فرد اپل تبدیل می‌شد و اگر مدیرعامل می‌شد می‌توانست بیش از ۱۰ سال در این سمت باقی بماند؛ یعنی بیشتر از تمام افراد معرفی‌شده در این فهرست.

وی در ابتدای سال میلادی جاری سمت معاون ارشد مهندسی سخت‌افزاری اپل را برعهده گرفت و از سال گذشته مسئولیت سخت افزار آیفون را برعهده داشته و مدت زیادی قبل از آن هم مسئول سخت‌افزار ایرپاد، کامپیوترهای مک و آیپد بوده است. اگر اپل تصمیم داشته باشد یکی از مدیران بخش توسعه را به‌عنوان مدیرکل شرکت برای مدت طولانی برگزیند، ترنوس با جذابیت و محبوبیت بالایش قطعا جزو یکی ازاین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

جف ویلیامز (Jeff Williams)

جف ویلیامز (Jeff Williams)

ویلیامز، مدیر عملیات شرکت آخرین فرد فهرست ما و محتمل‌ترین گزینه ممکن برای جانشینی کوک به شمار می‌رود. مطمئنا اگر کوک بخواهد کرسی‌اش در پنج سال آینده یا همین حدود به فرد دیگری بسپارد، ویلیام بیشترین شانس را به دست آوردن آن دارد.

ویلیامز در حال حاضر کل زنجیره تامین اپل و کلیه فعالیت‌های عملیاتی شرکت و تمام امور مرتبط با این دو بخش را مدیریت می‌کند؛ از تولید گرفته تا تامین قطعات موردنیاز و پشتیبانی فنی. وی در فرایند توسعه سخت‌افزاری اپل از ابتدا تاکنون نقش موثری داشته و بر طراحی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اپل واچ کاملا نظارت می‌کرده است.

ویلیامز به‌تازگی سرپرستی تیم‌های طراحی ساختاری و نرم‌افزاری را که قبلا جاناتان آیو آن‌ها را هدایت می‌کردنیز برعهده گرفته است. بدون شک ویلیامز دومین فرد مهم شرکت محسوب می‌شود؛ اما متاسفانه تنها سه سال جوان‌تر از تیم کوک است و به همین دلیل احتمالا توانایی جسمی لازم برای مدیریت ده‌ساله یا بیشتر را ندارد.

محتمل‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی تیم‌ کوک

جانشینان تیم کوک

با بررسی تمام جوانب می‌توانیم بگوییم ویلیامز، جاسویاک، اوبراین و ترنوس، جزو محتمل‌ترین گزینه‌های ممکن برای جانشینی تیم کوک هستند؛ البته باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که تیم کوک حداقل تا ۲۰۲۵ سکان‌دار هدایت اپل باقی خواهد ماند و مطمئنا اسامی فهرست کاندیداهای احتمالی برای این سمت و محتمل‌ترین کاندیداها در سال‌های آتی تغییر خواهد کرد و حتی تا ممکن است مدیرعامل اپل، فردی غیر از تمام افراد پیش‌بینی‌شده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی