ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی فیسبوک به اشتباه ویدیوی سیاه‌پوستان را در دسته نخستی‌سانان قرار داد

سیستم هوش مصنوعی فیسبوک در اقدامی عجیب، یک ویدیوی مربوط به سیاه‌پوستان را در دسته ویدیوهای نخستی‌سانان قرار داده بود که البته این شبکه اجتماعی ساعاتی پیش و پس از این اشتباه فاحش، از کاربران ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

سیستم هوش مصنوعی فیسبوک در اقدامی عجیب، یک ویدیوی مربوط به سیاه‌پوستان را در دسته ویدیوهای نخستی‌سانان قرار داده بود که البته این شبکه اجتماعی ساعاتی پیش و پس از این اشتباه فاحش، از کاربران عذرخواهی کرد. سیستم مربوطه در حال حاضر غیرفعال شده تا مشخص شود که چه چیزی باعث بروز این مشکل شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، کاربرانی که اخیرا ویدیوی حاوی سیاه‌پوستان از خبرگزاری «دیلی میل» را مشاهده کرده بودند، با پیامی از سوی فیسبوک مواجه شدند که از آن‌ها خواسته بود در صورت تمایل ویدیوهای مشابهی درباره نخستی‌سانان را تماشا کنند. این شرکت بابت بروز این اشتباه غیرقابل پذیرش از کاربران عذرخواهی و سیستم پیشنهاد فیسبوک را غیرفعال کرده تا ببیند چگونه می‌تواند جلوی وقوع مجدد چنین خطاهای فاحشی را بگیرد.

«دنی لِور»، سخنگوی فیسبوک در بیانیه‌ای در این باره گفت: «همان‌طور که گفته بودیم، علی‌رغم تمام بهینه‌سازی‌هایی که روی هوش مصنوعی‌مان انجام داده‌ایم، می‌دانیم که این فناوری بی‌نقص نیست و هنوز باید آن را اصلاح کنیم. از هر کسی که ممکن است این پیشنهادهای توهین‌آمیز را دیده باشد، عذرخواهی می‌کنیم.»

تبعیض نژادی و جنسیتی در هوش مصنوعی منحصر به شبکه‌های اجتماعی نیست. فناوری‌های تشخیص چهره هنوز نقایص بسیار زیادی دارند و در تشخیص افراد رنگین‌پوست و زنان اشتباهات زیادی می‌کنند. پارسال یک مورد تشخیص چهره اشتباه به بازداشت نادرست دو مرد سیاه‌پوست در دیترویت آمریکا منجر شد. در سال ۲۰۱۵ هم گوگل به اشتباه تصویر افراد سیاه پوست را به عنوان گوریل برچسب‌گذاری کرد.

فیسبوک چند ماه قبل برای حل بخشی از مشکلات سیستم خود مجموعه داده‌ای را که با کمک متخصصان هوش مصنوعی ایجاد کرده بود، به اشتراک گذاشت. این مجموعه داده شامل بیش از ۴۰ هزار ویدیو با هنرنمایی حدود ۳ هزار بازیگر استخدامی بود که سن و جنسیت‌های مختلفی داشتند.

فیسبوک در این پروژه حتی افرادی را استخدام کرد تا نورپردازی صحنه را تنظیم و رنگ پوست افراد را دسته‌بندی کنند. این شرکت قصد داشت با این کار به سیستم‌های هوش مصنوعی خود بیاموزد که نژادهای مختلف در شرایط نوری گوناگون چه شکل و ظاهری دارند. منتها به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها کافی نبوده‌اند و سیستم فیسبوک هنوز اشکالات اساسی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

    اشتباه یعنی چه؟ بالأخره یکی این غلط را کرده یا سیستم خودبخودی بهم ریخته؟

  • expire expre
    expire expre | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

    تبلیغ این گوه زار رو بردارین از تو سایتتون این آشغال کثافت هیچ اعتباری به آگهی نمیبخشه

  • expire expre
    expire expre | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

    هوش مصنوعی فیسبوک به اشتباه ویدیوی سیاه‌پوستان را در دسته نخستی‌سانان قرار داد

    آره ارواح عمشون اشتباه بود اونم رفته جایی که دقیقا توهین به سیاه پوستان هست و به نوعی فرهنگ نزاد پرستیشون پر رنگ تر کرد .از آمریکایی کثیف تر بازم خودشون هستن سالهاست با انواع و اقسام سیسات های کثیفشون کشورهایی مثل ما رو نابود کردن و اجازه هیچ رشدی رو به ما ندادن چون خودشون ملت احمقی هستن و کند ذهن که فقط جنایت و بهره کشی رو خوب بلدن

  • 68peyman
    68peyman | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

    از بایدن انتقاد کنی از ملی گرایی صحبت کنی کلا چیزی خلاف جریان غالب چپ جهانی پست کنی اکانتت ریپ و سپس به مدت های 3 روزه 7 روزه و 30 روزه بسته میشه چرا به این مسائل توجه نمیشه؟

مطالب پیشنهادی