ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا با Joby Aviation سرویس تاکسی‌های هوایی برقی را آزمایش می‌کند

ناسا با همکاری شرکت Joby Aviation آزمایش پرواز وسایل نقلیه برقی نشست و برخاست عمودی (eVTOL) را که در جامعه تحت عنوان «خودروهای پرنده» شناخته می‌شوند، آغاز کرد. این آزمایش بخشی از یک کارزار ملی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

ناسا با همکاری شرکت Joby Aviation آزمایش پرواز وسایل نقلیه برقی نشست و برخاست عمودی (eVTOL) را که در جامعه تحت عنوان «خودروهای پرنده» شناخته می‌شوند، آغاز کرد. این آزمایش بخشی از یک کارزار ملی برای بررسی عملکرد این وسایل در دنیای واقعی و گردآوری اطلاعات در این زمینه است.

شرکت آمریکایی «جابی» که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده، اولین کمپانی فعال در حوزه eVTOL است که در کارزار ملی «حمل و نقل هوایی پیشرفته» (AAM) با ناسا همکاری می‌کند. جابی پیش‌تر در تاریخ ۳۰ اوت (۸ شهریور) آزمایش‌هایی را در منطقه «بیگ سر» کالیفرنیا انجام داده بود و تا ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) به این آزمایش‌ها ادامه می‌دهد.

ناسا در خلال این آزمایش‌ها یک ناظر صرف نخواهد بود و به جمع‌آوری اطلاعات درباره عملکرد این پرنده و داده‌های آکوستیکی می‌پردازد که در مدل‌سازی‌ها و شبیه‌سازی کانسپت‌های آینده حوزه هوافضا استفاده خواهد شد. به عبارت دیگر، این سازمان به‌طور دقیق پروفایل صوتی این هواپیما را تحت نظر می‌گیرد.

نکته حائز اهمیت درباره وسایل eVTOL نویز بسیار پایین آن‌هاست که باعث می‌شود برای پرواز بر فراز شهرها خیلی بهتر از هلیکوپترها باشند. ناسا می‌گوید در طول این پروازهای آزمایشی درباره چگونگی حرکت هواپیما، مقدار صدا و نحوه ارتباط وسیله با کنترلرها اطلاعات گردآوری می‌کند. این سازمان می‌خواهد در آینده آزمایش‌های مشابهی را با سایر شرکت‌های فعال در زمینه eVTOL انجام دهد.

ناسا همچنین در نگارش قوانین تاکسی‌های هوایی برقی با اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) همکاری خواهد کرد. کارزار ملی ناسا گام راهبردی مهمی برای شتاب‌دهی به برنامه AAM ناسا است.

وظیفه ناسا تشویق شرکت‌ها به توسعه فناوری‌های هوانوردی پیشرفته است، اما از آن سو FAA باید قوانینی را برای فعالیت در این حوزه تبیین کند. جابی و سایر شرکت‌های eVTOL امیدوارند در نهایت از FAA مجوز بگیرند، اما این فرآیند احتمالا مدت‌ها طول خواهد کشید. برخی کارشناسان می‌گویند برای صدور اولین مجوز eVTOL باید حداقل پنج سال دیگر منتظر بمانیم. ولی جابی اعلام کرده که می‌خواهد اولین سرویس تاکسی هوایی خود را در سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی