ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اثر بخشی واکسن
تکنولوژی

وزارت بهداشت ایران: نزدیک به 90 درصد افراد واکسینه شده به بستری ناشی از کرونا دچار نشدند

نتایج میانی یک مطالعه اپیدمیولوژیک روی حدود 41 هزار نفر واکسینه شده در ایران نشان می‌دهد اثربخشی واکسن‌های استفاده شده در پیشگیری از بستری 88.6 درصد بوده است. همچنین طبق این مطالعات، نزدیک به 97 ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

نتایج میانی یک مطالعه اپیدمیولوژیک روی حدود 41 هزار نفر واکسینه شده در ایران نشان می‌دهد اثربخشی واکسن‌های استفاده شده در پیشگیری از بستری 88.6 درصد بوده است. همچنین طبق این مطالعات، نزدیک به 97 درصد افراد واکسینه شده به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند.

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نامه‌ای به عین اللهی، وزیر بهداشت نتایج میانی یک مطالعه روی حدود 41 هزار فرد واکسینه شده در ایران را ارائه کرد که تاکنون نتایج واکسیناسیون 40 هزار نفر از افراد مورد مطالعه، استخراج شده است. 54درصد از این افراد واکسن سینوفارم، 32درصد واکسن آسترازنکا و 14 درصد باقیمانده واکسن‌های برکت و اسپوتنیک را دریافت کرده‌اند.

بر اساس این نتایج، از مجموع 40 هزار و 798 نفری که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته‌اند، 1469 مورد به کرونا مبتلا شده‌اند؛ درواقع حدود 3.5 درصد از این افراد به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت 96.5 درصد از افراد واکسینه شده به کرونا مبتلا نشده‌اند. میانگین سن مبتلایان 57 سال بوده و 48 درصدشان مرد بوده‌اند.

میزان بروز بستری به علت ابتلا به کرونا به تفکیک وضعیت ایمنی در افراد واکسینه شده از میان این جمعیت، نشان می‌دهد که تنها 0.45 درصد از افرادی که بیش از 14 روز از دریافت دوز دوم واکسن‌شان می‌گذرد بر اثر ابتلا به کرونا بستری شدند.

بر اساس این مطالعه، میزان اثربخشی واکسن‌های کرونا در ایران در پیشگیری از بستری ناشی از ابتلا به کرونا، 88.6 درصد اعلام شده است.

لازم به ذکر است این مطالعه در 7 دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، رشت، بیرجند، مشهد، سنندج، زاهدان و کرمان از اوایل سال جاری در حال انجام است. در این طرح قرار است حداقل 30 هزار نفر از دریافت کنندگان هر یک از واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، برکت و اسپوتنیک به مدت 17 هفته پس از دریافت دوز دوم (25 هفته برای آسترازنکا) به صورت فعال مورد پیگیری قرار گرفته و عوارض مهم قابل انتساب به واکسن، ابتلا به کووید، بستری به علل مختلف از جمله به علت ابتلا به کرونا و نهایتا مرگ در این افراد وثبت و پی‌آمدهای مهم مورد اشاره مورد تجزیه و بررسی قرار گیرد.

گزارش کامل درباره نتایج مطالعه صورت گرفته را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mos99
    mos99 | ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

    فایده نداره این!
    اکثر کسانی که مشکل خورده اند با دوز اول بوده که هیچ اسمی آماری از اونا نیست الان اینجا

    • mos99
      mos99 | ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

      اصلاح میکنم هست دوز اول هم

مطالب پیشنهادی