ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زنگ خطر آتش در ایستگاه فضایی بین‌المللی به صدا در آمد

ناسا اعلام کرد که در ایستگاه فضایی بین‌المللی زنگ خطر آتش به صدا در آمده است. این زنگ خطر در ماژول روسی «زوزدا» (به معنی ستاره) روشن شده که به گزارش ناسا در این بخش ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

ناسا اعلام کرد که در ایستگاه فضایی بین‌المللی زنگ خطر آتش به صدا در آمده است. این زنگ خطر در ماژول روسی «زوزدا» (به معنی ستاره) روشن شده که به گزارش ناسا در این بخش یک باتری در حال شارژ بوده است. با این حال مشخص نیست که شارژ شدن باتری دلیل این اتفاق بوده یا خیر.

وقتی که آلارم به صدا در آمد، تمام هفت نفر خدمه ایستگاه فضایی در حال استراحت بودند، اما پس از شنیدن صدای زنگ خطر از ایستگاه‌های استراحت خود بیرون آمدند تا به این موقعیت اضطراری رسیدگی کنند. طبق گفته‌های آژانس فضایی روسیه، روس‌کازموز (Roscosmos)، اعضای خدمه بلافاصله فیلتر تهویه هوای داخل ماژول را روشن کردند. آن‌ها پس از اینکه از وضعیت موجود مطمئن شدند، به ایستگاه‌های خود بازگشتند و استراحت شبانه خود را کامل کردند.

ماژول زوزدا

همچنین روس‌کازموز اعلام کرد که تمامی سیستم‌های ایستگاه فضایی در حالت عادی خود هستند و ناخالصی ناچیزی در ترکیبات هوای ایستگاه گزارش شده است. ناسا نیز در توییتر خود این اتفاق را تائید کرد و گفت که بوی سوختگی خفیفی در ایستگاه حس می‌شد که با فیلترهای تهویه هوا بر طرف شد. فضانورد فرانسوی، توماس پسکه که در اوایل بهار امسال به ایستگاه فضایی رسید گفت که این بوی سوختگی شبیه به سوختن پلاستیک یا قطعه‌ای الکترونیکی بود که به بخش آمریکایی ایستگاه فضایی نفوذ کرد.

این آلارم تنها یک هفته پس از اعلام ترک خوردن ماژول روسی «زاریا» ـ به معنی سپیده دم ـ به صدا در آمد. در هفته گذشته مهندسان مربوطه گزارش کرده بودند که شکاف‌هایی سطحی در بدنه ماژول زاریا به وجود آمده است. چنین اتفاقی خبر بسیار بدی برای این ماژول است، چرا که این شکاف‌ها با گذشت زمان بیشتر می‌شوند و در بخش‌های دیگر بدنه پخش می‌شوند. مسئولان مربوطه قبلا نیز اعلام کرده بودند که اکثر تجهیزات ایستگاه فضایی پس از ۲۰ سال کهنه می‌شوند و حوالی سال ۲۰۲۵ میلادی، «بهمنی» از مشکلات برای این ایستگاه آسمانی پیش می‌آید. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۴ و حتی ۲۰۲۸ میلادی دوام بیاورد. تمامی این‌ها به تحمل ایستگاه فضایی و چگونگی حل شدن مشکلات پیش آمده بستگی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی