ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ [تماشا کنید]

هواوی سری جدید لپ‌تاپ‌های اقتصادی میت‌بوک دی را وارد بازار کرده که اگرچه از نظر ظاهری شباهت زیادی با نسل قبلی دارند اما با پردازنده نسل یازدهم اینتل، عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. میت‌بوک دی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

هواوی سری جدید لپ‌تاپ‌های اقتصادی میت‌بوک دی را وارد بازار کرده که اگرچه از نظر ظاهری شباهت زیادی با نسل قبلی دارند اما با پردازنده نسل یازدهم اینتل، عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ اولین لپ‌تاپ از این خانواده است که می‌تواند یکی از بهترین اولترابوک‌های ۱۵ اینچی بازار لقب بگیرد. در ادامه این لپ‌تاپ زیبا و خوش‌ساخت را بررسی می‌کنیم.

مشخصات هواوی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱

  • پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i5-1135G7
  • پردازشگر گرافیکی اینتل Iris Xe
  • نمایشگر ۱۵.۶ اینچی IPS با رزولوشن فول اچ‌دی
  • ۱۶ گیگابایت حافظه رم
  • ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی SSD از نوع PCIe
  • باتری ۴۲ وات‌ساعتی و شارژر ۶۵ واتی
  • وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵.۱
  • مجهز به حسگر اثر انگشت
  • وزن ۱.۵۶ کیلوگرم
  • رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای
  • قیمت حدود ۲۷ میلیون تومان

میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ با نسخه اوریجینال ویندوز ۱۰ وارد بازار شده و با گارانتی ۱۸ ماهه شرکت مادیران عرضه می‌شود.

بررسی ویدیویی لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو از یوتوب

طراحی و کیفیت ساخت

میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با نسل قبلی ندارد و اگر این لپ‌تاپ را کنار مدل سال قبل قرار دهید، نمی‌توانید تشخیص دهید که کدام‌یک جدیدتر است. این موضوع دو جنبه مثبت و منفی دارد. جنبه مثبت این است که طراحی لپ‌تاپ میت‌بوک دی ۱۵ هنوز قدیمی نشده و حتی برای سال ۲۰۲۱ هم جذابیت دارد. جنبه منفی هم این است که حس تغییر و به‌روز شدن را به شما القا نمی‌کند.

بدنه آلومینیومی میت‌بوک دی ۱۵ جدید بسیار باکیفیت است و حتی دست کشیدن روی آن نیز حس خوبی به شما می‌دهد. این لپ‌تاپ فقط ۱.۵۶ کیلوگرم وزن و ۱۶.۹ میلی‌متر ضخامت دارد و یک اولترابوک ۱۵ اینچی است که به‌راحتی می‌توانید آن را همه‌جا همراه خود داشته باشید.

زمانی که در لپ‌تاپ را باز می‌کنید با طراحی شیک و مینیمالی روبرو می‌شوید که هیچ چیز اضافه‌ای ندارد. حاشیه‌های نمایشگر در سه‌طرف حدود ۵.۳ میلی‌متر و نسبت نمایشگر به بدنه هم ۸۷ درصد است، پس می‌توان لقب «فول ویو» را شایسته این طراحی دانست. کیبورد لپ‌تاپ مثل نسل قبل، طراحی مناسبی دارد. فاصله کلیدها از هم و فاصله حرکتی آنها بسیار خوب است و تایپ کردن را به فرایندی لذت‌بخش تبدیل می‌کند، هرچند اگر فیدبک کلیدها کمی بیشتر بود، بسیار بهتر میشد. فقدان کلیدهای پرکاربرد Home و End و PageUp و PageDown می‌تواند کمی ناامیدکننده باشد، به‌خصوص برای افرادی که استفاده زیادی از این کلیدها دارند. همچنین هواوی می‌توانست امسال با افزودن بک‌لایت به کیبورد، حال‌وهوای مدرن‌تری به این لپ‌تاپ بدهد چون در حال حاضر اکثر لپ‌تاپ‌های میان‌رده از این ویژگی بهره می‌برند.

حضور وب‌کم داخل کیبورد و بین کلیدهای F6 و F7 نیز تصمیم عجیب دیگری از هواوی است که همچنان به اجرای آن اصرار می‌ورزد. این وب‌کم هیچگاه نمای مناسبی را از چهره شما نشان نمی‌دهد و باید خودتان را جابجا کنید تا به‌درستی در قاب تصویر قرار بگیرید.

تاچ‌پد هواوی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ یکی از بهترین تاچ‌پد‌هاییست که در این رده قیمتی می‌بینید. این تاچ‌پد ابعاد نسبتاً بزرگ و دقت بسیار بالایی دارد و از ژست‌های حرکتی چند لمسی و درایورهای مایکروسافت پرسیژن نیز پشتیبانی می‌کند. حسگر اثر انگشت فیزیکی نیز با دکمه پاور ترکیب شده و امکان روشن کردن همزمان دستگاه و ورود به ویندوز را ممکن می‌کند.

میت‌بوک دی ۱۵ جدید از نظر درگاه‌های ارتباطی نیز تفاوتی با نسل قبل ندارد. لبه سمت چپ شاهد حضور دو درگاه USB 2.0 و جک هدست هستیم و لبه سمت راست نیز درگاه USB-C و درگاه USB 3.1 و خروجی HDMI را میزبانی می‌کند. افزودن درگاه تاندربولت به این لپ‌تاپ می‌توانست ارزش خرید آن را بسیار بالاتر ببرد. البته استفاده از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵.۱ را می‌توان در زمره تغییرات مثبت آن قرار داد.

نمایشگر

لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ مثل نسل قبل از پنل ۱۵.۶ اینچی IPS با رزولوشن فول اچ‌دی استفاده می‌کند که کیفیت قابل قبولی دارد، هرچند نمایشگرهای بهتر از این را می‌توانید در این رده قیمتی پیدا کنید.

همانند اکثر پنل‌های IPS شاهد زاویه دید خوبی هستیم، یعنی با تغییر زاویه دید، دقت رنگ‌ها و کنتراست تصویر تغییر زیادی نمی‌کند. رنگ‌ها نیز نسبتاً دقیق هستند اما کمی به سردی تمایل دارند. کنتراست کلی تصویر هم طبق اعلام هواوی ۸۰۰:۱ است که رقم بالایی محسوب نمی‌ شود.

تمام موارد فوق مشکل زیادی برای شما ایجاد نمی‌کند اما حداکثر روشنایی ۲۵۰ نیتی نمایشگر را می‌توان نقطه ضعف اصلی آن در نظر گرفت. این میزان روشنایی در محیط‌های داخلی کفایت می‌کند اما در محیط خارجی و فضای پرنور باید دنبال سایه باشید تا بتوانید محتوای صفحه را ببینید.

سخت‌افزار و کارآیی

هواوی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ از پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i5-1135G7 استفاده می‌کند که عملکرد فوق‌العاده‌ای برای استفاده روزمره دارد. در کنار این پردازنده ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD پرسرعت از نوع PCIe نیز در این لپ‌تاپ تعبیه شده تا در مجموع، ترکیب سخت‌افزاری قدرتمندی را شاهد باشیم.

برای ارزیابی سخت‌افزار میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ ابتدا سراغ حافظه SSD می‌رویم. هواوی در این لپ‌تاپ از حافظه SSD مدل SN730 ساخت شرکت وسترن دیجیتال استفاده کرده است. این حافظه از نسل سوم درگاه PCIe استفاده می‌کند و طبق اعلام سازنده، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن مدل ۵۱۲ گیگابایتی آن به‌ترتیب به ۳۴۰۰ و ۲۷۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. نتیجه تست کریستال دیسک مارک نیز این اعداد را تأیید می‌کند.

در تست‌های ما حداکثر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات به‌ترتیب به ۳۴۱۵ و ۲۷۱۷ مگابایت بر ثانیه رسید که در رده بهترین حافظه‌های SSD نسل سوم PCIe قرار می‌گیرد. البته می‌دانید که حافظه‌های PCIe نسل چهارم با سرعت دوبرابری نسبت به نسل قبل، راه خود را به دنیای لپ‌تاپ‌ها باز کرده‌اند.

برای تست کارآیی پردازنده اصلی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ از برنامه سینه‌بنچ R23 استفاده کردیم. این برنامه در دو حالت تک هسته‌ای و چند هسته‌ای، تمام توان پردازنده را برای رندر کردن یک تصویر سنگین و پیچیده به‌کار می‌گیرد. نتایج به‌دست آمده را در تصویر زیر می‌بینید.

پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i5-1135G7 در حالت تک هسته‌ای ۱۳۶۳ و در حالت چند هسته‌ای ۵۷۷۷ امتیاز گرفته است. امتیاز تک هسته‌ای در حد بهترین پردازنده‌های موجود در بازار است و امتیاز چند هسته‌ای هم بین بهترین نتایج در دنیای لپ‌تاپ قرار می‌گیرد، هرچند به پردازنده‌های قدرتمند سری H نمی‌رسد. جدول زیر مقایسه این نتایج را با چند لپ‌تاپ دیگر نشان می‌دهد.

همان‌طور که می‌بینید این پردازنده در دو حالت تک هسته‌ای و چند هسته‌ای در مقایسه با نسل قبل به‌ترتیب ۲۵ و ۶۵ درصد قوی‌تر عمل می‌کند. اگرچه لپ‌تاپ ای‌دیتا XPG Xenia Xe نیز به همین پردازنده مجهز شده اما به دلایل نامشخص در تست سینه‌بنچ امتیاز بسیار پایین‌تری گرفته است.

تست بعدی پی‌سی مارک ۱۰ است که توان کلی سخت‌افزار برای اجرای فعالیت‌های روزمره، تولید محتوای دیجیتال و بهره‌وری را می‌سنجد. نتیجه به‌دست آمده و مقایسه با چند لپ‌تاپ دیگر را در ادامه می‌بینید.

لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ در این تست با اختلاف ۲۵ درصدی نسبت به مدل AMD سال گذشته و با اختلاف ۱۵ درصدی نسبت به مدل اینتل سال گذشته، عملکرد بسیار بهتری دارد و حتی از لپ‌تاپ ای‌دیتا XPG Xenia Xe با پردازنده مشابه نیز بهتر عمل می‌کند.

لپ‌تاپ میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ برای بازی ساخته نشده اما با توجه به قدرت بالای پردازشگر گرافیکی اینتل Iris Xe می‌توانید برای اجرای بعضی بازی‌های نه‌چندان سنگین روی آن حساب کنید. البته احتمالاً اجرای بسیاری از بازی‌ها به دستکاری تنظیمات گرافیکی نیاز داشته باشد. نتایج تست تری‌دی مارک و مقایسه آنها با چند دستگاه دیگر را در ادامه می‌بینید.

همان‌طور که می‌بینید، پردازشگر گرافیکی مجتمع اینتل Iris Xe حتی از کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس MX250 نسل قبل هم قوی‌تر عمل می‌کند. بنابراین می‌توانید بازی‌هایی مثل کانتر استرایک (CS:GO) یا GTA V را با تغییر تنظیمات گرافیکی روی این دستگاه اجرا کنید. البته به دلایل نامشخص، امتیاز بنچمارک‌های گرافیکی این لپ‌تاپ اندکی کمتر از لپ‌تاپ ای‌دیتا XPG Xenia Xe با پردازنده مشابه است.

پخش صدا

هواوی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ دو اسپیکر ۲ واتی برای پخش صدا در اختیار دارد که زیر دستگاه قرار گرفته‌اند و صدای قابل قبولی را پخش می‌کنند. کیفیت کلی صدا خوب است و بلندی آن هم برای تماشای ویدیو یا مکالمه ویدیویی در محیط‌های نه‌چندان شلوغ کفایت می‌کند اما برای پخش موسیقی نمی‌توانید روی آنها حساب کنید. عملکرد کلی اسپیکرها نسبت به نسل قبل هیچ تفاوتی نکرده است.

باتری و شارژ

هواوی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ باتری ۴۲ وات‌ساعتی دارد، یعنی همان ظرفیتی که در نسل قبلی نیز به‌کار گرفته شده بود. این ظرفیت برای یک لپ‌تاپ ۱۵ اینچی نسبتاً گران‌قیمت چندان قابل قبول نیست، به‌خصوص وقتی می‌دانیم هواوی میت‌بوک دی ۱۴ با ابعاد کوچک‌تر، باتری ۵۶ وات‌ساعتی دارد. نتیجه تست باتری این لپ‌تاپ با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای‌فای روشن را در زیر می‌بینید.

رقم ۸ ساعت برای این ظرفیت باتری رقم خوبیست و با مدل AMD سال گذشته نیز برابری می‌کند. بدین ترتیب می‌توانید بین ۵ الی ۶ ساعت برای استفاده عمومی روی آن حساب کنید یا حدود ۲ ساعت حداکثر توان سخت‌افزار را به‌کار بگیرید. برای مقایسه می‌توان به شارژدهی ۱۳ ساعته میت‌بوک دی ۱۴ و رکوردشکنی ۱۶ ساعته ای‌دیتا XPG Xenia Xe اشاره کرد.

سرعت شارژ لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ بسیار خوب است. این لپ‌تاپ با شارژر ۶۵ واتی همراه‌اش طی نیم ساعت تا ۵۵ درصد، طی یک ساعت تا ۸۵ درصد و طی کمتر از ۹۰ دقیقه فول شارژ می‌شود.

جمع‌بندی

هواوی میت‌بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ یک اولترابوک زیبا و خوش‌ساخت است که اگرچه در رده محصولات اقتصادی هواوی جای می‌گیرد اما قیمتی نزدیک به میان‌رده‌ها دارد. هواوی این لپ‌تاپ را با کمترین تغییرات ظاهری نسبت به نسل قبل روانه بازار کرده اما از نظر سخت‌افزاری، پیشرفت‌های قابل توجهی را در آن می‌بینیم. پردازنده نسل یازدهم اینتل و وای‌فای ۶ دو ویژگی مهم و رقابتی این دستگاه هستند.

اگر هواوی ویژگی‌های تازه‌ای مثل نور پس‌زمینه برای کیبورد یا درگاه تاندربولت را به این لپ‌تاپ اضافه می‌کرد، کیفیت و حداکثر روشنایی نمایشگر آن را کمی بهبود می‌بخشید و ظرفیت باتری آن را ارتقاء می‌داد، میت‌بوک دی ۱۵ جدید به یکی از بهترین اولترابوک‌های بازار بدل می‌شد. اکنون بدون این ویژگی‌ها، این لپ‌تاپ را می‌توان یکی از قوی‌ترین اولترابوک‌های بازار دانست اما با قیمت ۲۷ میلیون تومانی، رقابت سختی را پیش رو خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

    با این قیمت میشه لپ تاپ های بدون گارانتی یا استوک خیلی بهتر از این خریداری کرد. درضمن توی سال ۲۰۲۱ استفاده از پورت USB 2 خنده‌داره. تازه انتظار میرفت با توجه به وجود اینتل نسل یازده، درگاه تاندربولت۴ داشته باشه :/

  • reza almasi
    reza almasi | ۲۸ شهریور ۱۴۰۰

    بیست و هفت میلیون ۵ سال پیش پژو پارس خریدم حالا باید لپ تاپ بخری. زیبا نیست؟

    • alimardaniiii
      alimardaniiii | ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

      این کامنت ، این ساعت و ثانیه رو به خاطر بسپار
      با توجه به تکرار روند گذر زمان و افزایش قیمت ها

      همین قیمت ها دو سال دیگه زیبا میشه ! 😐

    • محسن الیا
      محسن الیا | ۱۴ آبان ۱۴۰۰

      زیبایی تو ایران معنی پیدا کرد

مطالب پیشنهادی