ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضانوردان ماموریت «شنژو-۱۲» رکورد طولانی‌ترین حضور چین در فضا را شکستند

سه فضانورد ماموریت «شنژو-۱۲» در ادامه جاه‌طلبی‌های فضایی چین رکورد حضور فضانوردان این کشور در مدار را شکستند و پس از سه ماه انجام ماموریت به زمین بازگشتند. این سه نفر در ۹۰ روز گذشته ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵

سه فضانورد ماموریت «شنژو-۱۲» در ادامه جاه‌طلبی‌های فضایی چین رکورد حضور فضانوردان این کشور در مدار را شکستند و پس از سه ماه انجام ماموریت به زمین بازگشتند. این سه نفر در ۹۰ روز گذشته مشغول توسعه ایستگاه فضایی جدید چین بودند که هنوز در دست ساخت است.

به گزارش خبرگزاری «شینهوا»، بازگشت موفقیت‌آمیز این سه نفر به زمین رکورد طولانی‌ترین حضور فضانوردان چینی در مدار را شکست. رکورد قبلی با ۳۳ روز به فضانوردان ماموریت «شنژو-۱۱» تعلق داشت که در سال ۲۰۱۶ به فضا رفته بودند.

«نی هایشنگ»، «لیو بومینگ» و «تانگ هانگبو» سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۲ بودند که روی سومین آزمایشگاه مداری چین موسوم به ایستگاه فضایی «تیانگونگ» کار می‌کردند. تیانگونگ هم مثل ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌صورت ماژولار ساخته شده و بخش هسته‌ای آن که به اندازه اتوبوس است و «تیان‌هه» نام دارد، در ماه آوریل به مدار فرستاده شد.

طرح مفهومی ایستگاه فضایی تیانگونگ

این سه نفر در طول ۹۰ روز ماموریت خود وظایف مختلفی از جمله آزمایش سیستم بازیافت و تخلیه زباله، بررسی سیستم پشتیبان زندگی، آزمایش یک بازوی رباتیک، آزمایش لباس‌های فضانوردی و انجام دو راه‌پیمایی فضایی را برعهده داشتند.

فضانوردان چینی در اولین راه‌پیمایی فضایی پس از ۱۳ سال در ماه ژوئیه از ایستگاه خارج شدند و طی آن بومینگ و هانگبو عملکرد بازوی رباتیک ایستگاه را آزمایش و محل دوربین پانورامای تیانگونگ را جابه‌جا کردند. هایشنگ و بومینگ در دومین راه‌پیمایی چندین وسیله از جمله پمپ و دستگاهی به نام Foot Restraint را نصب کردند.

فضانوردان در نهایت سه روز پیش از طریق کپسول شنژو-۱۲ به زمین برگشتند و در مغولستان فرود آمدند. خبرگزاری دولتی چین می‌گوید آن‌ها در صحت و سلامت کامل به زمین رسیدند و به پکن منتقل شدند تا ارزیابی‌های پزشکی را پشت سر بگذارند. فضانوردان حالا باید از طریق برنامه‌های ورزشی، فیزیوتراپی و رژیم‌های غذایی خاص دوباره با شرایط زندگی در زمین وفق پیدا کنند.

چین در سال ۲۰۲۲ دو ماژول کوچک‌تر را به مدار می‌فرستد و آن‌ها را به تیان‌هه وصل می‌کند. انتظار می‌رود که کار ساخت ایستگاه فضایی تیانگونگ تا پایان ۲۰۲۲ تمام شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی