ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیران زرین پال به اتهام تشویش اذهان عمومی بازداشت شدند [بروز رسانی]

رییس هیات مدیره انجمن فین‌تک در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد برادران امیری امروز بازداشت شده‌اند. علت این بازداشت هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما به نظر می‌رسد حضور این دو برادر روز شنبه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۰

رییس هیات مدیره انجمن فین‌تک در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد برادران امیری امروز بازداشت شده‌اند. علت این بازداشت هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما به نظر می‌رسد حضور این دو برادر روز شنبه صبح در جلوی بانک مرکزی و خواسته‌شان مبنی بر دیدار با معاون فنی بانک مرکزی دلیل این موضوع بوده است.

«مهدی شریعتمدار» در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید: «علی امیری دیروز مانند همیشه به بانک مرکزی رفت تا برای دیدار با آقای مهران محرمیان درخواست جلسه کند. حراست دلیل حضور را پرسیده و نهایتا برای امروز ساعت ۱۴ جلسه‌ای هماهنگ شده. اما امروز برادران امیری به جرم تشویش اذهان عمومی بازداشت شدند.» برخی می‌گوید این بازداشت توسط پلیس فتا صورت گرفته و برخی شنیده‌ها نیز حکایت از این دارد دادسرای ناحیه ۳۳ این دو برادر را بازداشت کرده است.

شریعتمدار به دیجیاتو می‌گوید که هیچ تجمعی از سوی شرکت‌های فین‌تکی در کار نبوده است و این موضوع را عجیب می‌خواند: «اولا هیچ تجمعی در کار نبوده. دوماً اگر انجمن فین‌تک بخواهد تجمعی داشته باشد از مسیر قانونی پیش می‌رود و نامه نگاری می‌کند. صرفا ۲ شرکت دیروز رفته‌اند بانک مرکزی درخواست جلسه کرده‌اند! اتفاقی که افتاده بسیار عجیب است.»

از دلایلی که برادران امیری به بانک مرکزی رفته بودند می‌توان به موضوع اجباری شدن ای‌نماد اشاره کرد که این دو کارآفرین از منتقدین سرسخت این طرح بودند و شکایتی را نیز با همکاری چند شرکت فین‌تکی دیگر نسبت به این موضوع به دیوان عدالت اداری داشتند.

برادران امیری در تمام سالهای فعالیت خود بارها و بارها از سوی دادسراهای سراسر کشور احضار شدند و این موضوع را تهدیدی برای کار آفرینان در کشور اعلام می‌کردند. چندی پیش بود که مصطفی امیری به یک سال حبس تعزیری از دادگاه کیفری همدان محکوم شده بود. پیش آمدن این چالش‌ها برای کارآفرینان در کشور طی روزهای گذشته چندین بار رخ داده و دیگر افرادی نظیر «محمد جواد شکوری مقدم» و «شاهین طبری» نیز طی روزهای اخیر به دادسرا احضار شدند و جریمه شدند. کارشناسان بر این باورند که این موضوع می‌تواند باعث دلسردی کارآفرینان و حتی مهاجرت آنها از کشور بشود.

بروزرسانی

زرین‌پال در پی بازداشت چندساعته برادران امیری، بیانیه رسمی را منتشر و درباره اتفاقات پیش آمده توضیحاتی را ارائه کرد:

«ما باور داریم که می‌شود با گفتگو و تعامل، به ساختن مسیرهای تازه امیدوار بود. در طول ماه‌های گذشته به دلیل تصمیم‌ها و قوانینی که از سوی بانک مرکزی برای پرداخت‌یارها وضع گردیده است، همواره سعی داشتیم با ایجاد فضای گفتگو و تعامل به راهکار درست‌تر و شفاف‌تری نسبت به این تصمیمات برسیم که با اقدامات فراقانونی نظیر اجباری شدن دریافت اینماد برای اخذ درگاه‌پرداخت برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین، انحصارات موجود در این حوزه و رقابت در زمین محدود شده توسط رگولاتور، یا باید شاهد مرگ دسته‌جمعی‌مان می‌بودیم، یا به هر طریقی راهی برای رساندن حرف‌های‌مان به منصب‌داران بانک مرکزی ایجاد می‌کردیم.»

آن طور که در این بیانیه آمده، علی و مصطفی امیری هم‌بنیان‌گذاران زرین‌پال روز شنبه سوم مهرماه به همراه پنج شرکت پرداخت‌یار دیگر به منظور درخواست برگزاری جلسه‌ای با بانک مرکزی، راهی آنجا می‌شوند. درخواست مورد پذیرش قرار گرفته اما دقیقا در روزی که جلسه باید برگزار شود، یعنی یکشنبه 4 مهر ماه، برادران امیری توسط پلیس فتا برای ادای توضیحات احضار می‌شوند.

طبق بیانیه زرین‌پال، برادران امیری به جرم تشویش علیه اذهان عمومی بازداشت و به دادسرای ناحیه 33 واقع در جنب زندان اوین منتقل می‌شوند که با پیگیری واحد حقوقی زرین‌پال، ادای توضیحات توسط برادران امیری و کافی نبودن ادله برای قاضی محترم پرونده، هم‌بنیان‌گذاران زرین‌پال با تعهد کتبی آزاد می‌شوند. این بازداشت منجر به از دست رفتن فرصت گفتگو با بانک مرکزی نیز می‌شود.

این بیانیه در ادامه چنین اتفاقاتی را عامل ناامیدی کارآفرینان و فعالان حوزه تجارت الکترونیک می‌داند:

«در طول بیش از 11 سال فعالیت زرین‌پال در صنعت پرداخت آنلاین ایران، تلاش برای ایجاد یک فضای مناسب و شفاف کاری در تجارت الکترونیک برای همگان، جز ارزش‌های کلیدی ما بوده و است؛ اما همواره دست‌اندازی‌های متعدد و گل‌آلود کردن فضا برای ماهی‌گیری توسط کسانی که با ایجاد شفافیت دچار تضاد منافع می‌شوند، نتیجه‌ای جز دلسردی و ناامیدی برای تمام کارآفرینان و فعالان پرتلاش تجارت الکترونیک ندارد. ما با تمام زخم‌هایی که تا امروز بر پیکر زرین‌پال به جا مانده است، از تلاش برای ایجاد تغییر و ساختن دست نخواهیم کشید و با همراهی همراهان دلسوزی که در تمام لحظات سخت در کنارمان هستند، مانند همین چند ساعتِ امروز، می‌جنگیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۴ مهر ۱۴۰۰

    خب الحمدلله این توطئه استکبار جهانی هم خنثی شد

مطالب پیشنهادی