ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

نگاه نزدیک دیجیاتو به آیفون ۱۳ پرو مکس

اپل هر سال جملات تکراری اما مهم را در رابطه با آیفون جدید بیان می‌کند؛ بهترین دوربین‌های موجود در یک گوشی هوشمند، بهترین نمایشگر دنیای موبایل، قدرتمند‌ترین سخت‌افزار در میان رقبا و پیشرفته‌ترین نمایشگری که ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۶ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

اپل هر سال جملات تکراری اما مهم را در رابطه با آیفون جدید بیان می‌کند؛ بهترین دوربین‌های موجود در یک گوشی هوشمند، بهترین نمایشگر دنیای موبایل، قدرتمند‌ترین سخت‌افزار در میان رقبا و پیشرفته‌ترین نمایشگری که تاکنون ساخته‌ایم. تمامی این حرف‌ها فارغ از بار تبلیغاتی که دارد، ادعاهایی هستند که باید بررسی شوند. اپل ۹۵ درصد مواقع از این بررسی‌ها سربلند بیرون می‌آید اما موضوعی که اهمیت بیشتری دارد، این است که کدام یک از این تغییرات معنادارتر هستند و کاربر نهایی متوجه آن‌ها می‌شود؟ به نظر من آیفون ۱۳ پرو مکس، توانسته ۴ مورد از ادعا‌های خود را به بهترین شکل اثبات کند. بیایید نگاه نزدیکی به آیفون ۱۳ پرو مکس داشته باشیم.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

آیفون ۱۳ پرو مکس در چهار بخش تغییرات اساسی را به خود دیده و به نظر اپل توانسته کاستی‌های نسل قبل را به خوبی جبران کند. باتری، مجموعه دوربین‌ها، نمایشگر و مثل همیشه سخت‌افزار. البته کیفیت کلی ساخت همانند نسل قبل همچنان جزو بهترین‌های بازار است و حتی اپل توانسته آن را بهبود بدهد (بخوانید مستحکم‌تر و سنگین‌تر)، اما به اندازه چهار تغییر دیگر ملموس نیست.

این شد باتری، اپل!

آیفون ۱۳ پرو مکس نسبت به نسل قبلی خودش، ۲.۵ ساعت شارژدهی بیشتری دارد. ۲.۵ ساعت شاید در نگاه اول چندان به چشم نیاید، اما این سری اپل واقعا توانسته یک باتری درست و حسابی را در بزرگ‌ترین آیفون خود قرار دهد. من در مدت محدودی که گوشی را داشتم، توانستم نزدیک ۱۰ ساعت به صورت مدام از این گوشی استفاده کنم.

آیفون ۱۳ پرو مکس

با این حال این مورد را در نظر بگیرید که اگر گنشین ایمپکت را با نهایت تنظیمات گرافیکی اجرا کنید، باتری گوشی در ۳۰ دقیقه ۱۶ درصد کاهش پیدا می‌کند و گوشی بسیار بسیار داغ می‌شود. با این حال باتری آیفون ۱۳ پرو مکس، الان شده آن باتری حجیمی که از آیفون انتظار داشتیم.

دوربین‌ها بالاخره حرفه‌ای شدند

اپل امسال توجه ویژه‌ای به هر ۳ دوربین اصلی آیفون کرده و این بار دیگر دوربین اولترا واید فقط آن جا نیست که اپل از رقبای خود کم نیاورد. آیفون ۱۳ پرو مکس به دوربین اصلی با سنسور بزرگتر و دیافراگم بسیار بازتر با اف ۱.۵ مجهز شده که به گفته اپل تا ۲.۲ برابر نور بیشتری را جذب می‌کند. ابعاد پیکسل‌های سنسور اصلی آیفون ۱۳ پرو مکس، به ۱.۹ میکرون رسیده و حالا تنها از اچ‌تی‌سی وان کوچکتر است.

آیفون ۱۳ پرو مکس

دوربین اولترا واید بیشترین تغییرات را به خود دیده و امسال بالاخره به سیستم فوکوس خودکار مجهز شده و می‌تواند هم عکس‌های ماکرو بگیرد و هم در حالت ماکرو فیلم‌برداری صحنه آهسته انجام دهد. مورد دیگر این است که امسال بالاخره می‌توانید با این دوربین در حالت شب عکاسی کنید و در کمال تعجب عکس‌های خوبی هم بگیرید!

البته حالت ماکرو یک ایراد اساسی دارد. شما در هیچ حالتی به صورت دستی نمی‌توانید وارد حالت ماکرو شوید و اپل بنا به صلاح‌دید خودش به حالت ماکرو سوییچ می‌کند. برای فعال‌سازی این حالت شما کافیست به ۴ سانتی‌متری سوژه برسید تا حالت ماکرو فعال شود. سپس می‌توانید تا ۲ سانتی‌متری سوژه نزدیک شوید و به عکاسی بپردازید، ولی به یاد داشته باشید که به محض این که از سوژه دور شوید، دوربین از حالت ماکرو خارج می‌شود و به دوربین اصلی سوییچ می‌کند.

آیفون ۱۳ پرو مکس

دوربین تله‌فوتو نیز تغییراتی را داشته و اکنون فاصله کانونی آن به ۷۷ میلی‌متر رسیده و این بدان معنی است که شما قادر خواهید بود تا ۳ برابر به صورت اپتیکال زوم داشته باشید. همچنین زوم دیجیتال نیز به حداکثر ۱۵ برابر رسیده که اصلا پیشنهاد نمی‌کنم از آن استفاده کنید.

دو ویژگی بعدی که مخصوص به آیفون‌های سری ۱۳ است، استایل‌های عکاسی و حالت سینمایی هستند. ویژگی اول به شما اجازه می‌دهد که تصویر نهایی ثبت شده با آیفون را بین ۵ حالت مختلف تغییر دهید. البته دقت کنید که این حالت‌ها، فیلتر نیستند و در حین پردازش تصویر ثبت شده به تصویر نهایی اضافه می‌شود. حالت سینمایی هم می‌توانید مانند حالت پرتره برای فیلم در نظر بگیرید. توصیف این حالت با کلمات کار پیچیده‌ای است. در نتیجه شما را به ویدیوی فوق ارجاع می‌دهم.

آیفون ۱۳ پرو مکس

در کل کیفیت عکس‌ها در تمامی شرایط مطلوب است و معمولا اولین عکسی که با گوشی می‌گیرید، بهترین عکس است. برای مشاهده تصاویر ثبت شده توسط آیفون ۱۳ پرو مکس، ویدیوی فوق را از دست ندهید. همچنین به زودی بررسی کامل دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو مکس را می‌توانید در کانال یوتوب دیجیاتو مشاهده کنید.

کمی دیر ولی ۱۲۰ هرتزی

تغییر معنادار بعدی مربوط به نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس می‌شود. نمایشگر همان پنل قبلی یعنی «Super Retina XDR» است که اکنون کمی عبارت «With ProMotion» را نیز با خود به یدک می‌کشد. به زبان ساده نمایشگر ۱۲۰ هرتزی شده و به صورت خودکار و بسته به محتوای نمایش داده شده، نرخ رفرش را تنظیم می‌کند.

آیفون ۱۳ پرو مکس

روانی صفحه را از لحظه‌ای که گوشی را روشن می‌کنید متوجه می‌شوید و خود سیستم‌عامل هم به صورت خودکار تلاش می‌کند تمامی اپ‌ها را به نرخ رفرش بالا مجهز کند. البته برنامه‌ها به مرور با نرخ فرش ۱۲۰ هرتزی بهینه می‌شوند اما تجربه شرایط فعلی هم بسیار روان و ایده‌آل است.

آیفون ۱۳ پرو مکس

تغییر دوم نمایشگر می‌شود ناچ کوچکتر که هیچ تاثیری در کارکرد گوشی ندارد و فقط چند میلی‌متری کوچکتر شده. برای مثال انتظار داشتم کوچک شدن ناچ منجر به نمایش اطلاعات بیشتر بخش‌های کنار ناچ شود، اما اپل تنها به فاصله بیشتر بین المان‌ها بسنده کرده و از فضای اضافی بهره کافی را نمی‌برد.

سخت‌افزار؛ همان همیشگی

چیپست به کار رفته در آیفون ۱۳ پرو مکس هم بروز شده و اکنون از چپیست «A15 Bionic» به همراه ۶ گیگابایت رم بهره می‌برد. این چیپست در تست گیک‌بنچ ۵ حدود ۱۰ درصد در پردازش تک هسته‌ای و ۲۰ درصد در پردازش چند هسته‌ای عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. به زبان ساده شما هر بازی یا اپلیکیشنی که در آیفون ۱۲ اجرا می‌کردید را می‌توانید اجرا کنید و شاهد هیچ تاخیری در اجرای هیچ برنامه‌ای نباشید.

آیفون ۱۳ پرو مکس

البته بازی گنشین ایمپکت این گوشی را به حدی داغ می‌کند که شاید نتوانید برای طولانی مدت گوشی را در دست بگیرید. همچنین مصرف باتری را بیش از اندازه افزایش می‌دهد. من احتمال می‌دهم این بازی هنوز برای نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و این پردازنده بهینه نشده چرا که در آیفون‌های قبلی شاهد لگ در حین اجرای بازی نبودم.

بخرم، صبر کنم یا نخرم؟

آیفون ۱۳ پرو مکس

اگر دنبال جدیدترین آیفون موجود در بازار هستید، آیفون ۱۳ پرو مکس و ۱۳ پرو بهترین گزینه‌های شما هستند. نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، بهترین دوربین‌های ممکن و نمایشگری که حالا از همیشه روان‌تر است، بهترین تجربه را برای شما به ارمغان می‌آورد. اما اگر آیفون‌های سری ۱۱ یا ۱۲ را دارید، می‌توانید از این نسل چشم‌پوشی کنید چرا که به نظر می‌رسد اپل تغییرات ظاهری فراوانی را برای نسل بعدی در نظر گرفته است. اما اگر آیفون قدیمی دارید و به دنبال یک آپگرید اساسی هستید، تمامی آیفون‌های سری ۱۳ می‌توانند شما را راضی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی