ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هفت ترفند بازاریابی که تولیدکنندگان موبایل دیگر نباید از آن‌ها استفاده کنند

دستیابی به فروش بالاتر و در دست گرفتن قدرت بازار، هدف اصلی تولیدکنندگان موبایل است و برندها برای دسترسی به این اهداف، معمولا دست به هرکاری می‌زنند و استراتژی‌های بازاریابی مختلفی را در پیش می‌گیرند. ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

دستیابی به فروش بالاتر و در دست گرفتن قدرت بازار، هدف اصلی تولیدکنندگان موبایل است و برندها برای دسترسی به این اهداف، معمولا دست به هرکاری می‌زنند و استراتژی‌های بازاریابی مختلفی را در پیش می‌گیرند. اما طول عمر برخی از روش‌های بازاریابی به سر رسیده و لازم است تولیدکنندگان موبایل برای همیشه با چنین رویکردهایی خداحافظی کنند.

بی‌شک، تولیدکنندگان با انواع ترفندهای بازاریابی آشنایی دارند ولی لازم است در شرایط فعلی و بلوغ کاربران، برخی روش‌های فرسوده و نخ‌نما برای همیشه کنار گذاشته شوند تا کاربران با اعتماد بیشتر و در شرایط بهتری بتوانند محصولات موردنظر خود را خریداری کنند.

در صنعت موبایل، امروزه دیگر کمتر پیش می‌آید که تولیدکنندگان بتوانند با نمایش تصاویر جعلی یا تقلب در نتایج بنچمارک‌‌ها، ذهن کاربران را گمراه کرده و از چنین ترفندهایی برای فروش بیشتر سوءاستفاده کنند. ولی متاسفانه هنوز چنین روش‌هایی کاملا از بین نرفته‌اند و برخی شرکت‌ها چنین رویکردهایی را در پیش می‌گیرند.

در این مطلب به سراغ هفت راهکار بازاریابی رفته‌ایم که توسط برخی تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی بهتر است برای همیشه کنار گذاشته شوند.

۱- طرح معاوضه دستگاه قدیمی با جدید

یکی از روش‌های بازاریابی و فروش،‌ معاوضه دستگاه قدیمی با محصول جدید است که به موجب آن کاربران می‌توانند با تحویل گوشی هوشمند قدیمی خود به تولیدکننده و با پرداخت مبلغی اضافی، دستگاه جدید را از همان برند خریداری کنند.

چنین رویکردی برای برنامه بازاریابی و فروش در عمل هیچ مشکلی ندارد و اکثر تولیدکنندگان موبایل نیز طی سال‌های اخیر چنین رویکردی را تقریبا کنار گذاشته‌اند و به جای آن از روش‌های دیگری مانند اعمال تخفیف‌ روی قیمت نهایی محصول با هدف فروش بیشتر تمرکز می‌کنند.

با مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین تولیدکنندگان موبایل همچون سامسونگ، به وضوح دیده می‌شود که دیگر خبری از طرح معاوضه دستگاه‌های قدیمی با جدید وجود ندارد و به جای آن، قیمت نهایی محصول در وب‌سایت فروشگاهی نمایش داده می‌شود. بیشتر برندهای تولیدکننده ترجیح می‌دهند پول نقد از مشتریان خود دریافت کنند و قیمت کامل محصول را نیز در فروشگاه مشخص می‌کنند، اما گاهی نیز دیده می‌شود که تخفیف‌هایی را به صورت نقدی با درنظر گرفتن حاشیه سود در نظر می‌گیرند تا به افزایش فروش آنها کمک کند.

به باور برخی، بهتر است شرکت‌ها در مورد قیمت واقعی محصول عملکرد شفاف‌تری داشته باشند تا اینکه دستگاه را با قیمت تبلیغاتی و بالاتر به بازار معرفی کنند و سپس با رویکردهای اعمال تخفیف به فروش بیشتر آن کمک کنند.

۲- تبلیغات روی فروش مدل‌هایی که اصلا امکان خرید برای آنها وجود ندارد

گاهی اوقات چنین حالتی پیش می‌آید که شرکت‌های تولیدکننده برای مثال موبایلی را تبلیغ می‌کنند ولی در عمل مشتریان نمی‌توانند چنین دستگاهی را خریداری کنند. برای مثال در سال جاری میلادی، وان پلاس در تبلیغات خود اعلام کرد که وان پلاس ۹ پرو را با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی و قیمت ۹۶۹ دلاری عرضه می‌کند.

متاسفانه به دلیل مشکلات ناشی از کمبود جهانی تراشه، ابتدا عرضه چنین مدلی به تعویق افتاد و درنهایت هم لغو شد. در نهایت کاربران می‌توانستند به جای مدل مذکور، نسخه‌ای از وان پلاس ۹ پرو را با حاظه ۲۵۶ گیگابایتی و قیمت ۱۰۶۹ دلاری خریداری کنند. همین اتفاق برای وان پلاس نورد ۲ در هند نیز اتفاق افتاد و این شرکت ابتدا در تبلیغات خود از عرضه نسخه ۱۲۸/۶ گیگابایتی وان پلاس نورد ۲ خبر داده بود ولی در نهایت نسخه ۱۲۸/۸ گیگابایتی را در دسترس کاربران قرار داد که قیمت بالاتری داشت.

اگر واقعا بروز چنین مشکلاتی به کمبود جهانی تراشه مربوط شود، قابل درک است، اما با وجود کمبود چیپ هم، چنین تبلیغاتی می‌تواند ناامید کننده باشد و از نظر رویکردهای تبلیغاتی روش درستی نیست. مشتریان ابتدا با قیمت پایین‌تری برای خرید نسخه‌ای از دستگاه موردنظر مواجه می‌شوند ولی در نهایت امکان خرید آن را ندارند و مجبورند نسخه دیگری با قیمت بالاتر را خریداری کنند.

۳- مانور تبلیغاتی در مورد برخی مشخصات غیرواقعی

یکی دیگر از ترفندهای بازاریابی که توسط برخی برندهای گوشی‌های هوشمند به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ تمرکز روی برخی مشخصات غیرواقعی است تا از این طریق توجه مشتریان را به جلب کنند.

برای مثال در سال ۲۰۲۰، سامسونگ برای تبلیغات گلکسی S20 اولترا روی زوم ۱۰۰ برابری تمرکز کرده بود. در حالیکه زوم ۱۰۰ برابری در عمل، آن چیزی که در تبلیغات روی آن مانور داده شده بود را به نمایش نمی‌گذاشت و در نهایت کیفیت تصویر تا زوم ۳۰ برابری قابل قبول بود. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی، تولیدکنندگان موبایل به دنبال جلب توجه در بازار هستند. البته سامسونگ تنها شرکتی نیست که چنین رویکردهایی داشته است.

شیائومی نیز در مورد زوم دیجیتالی ۱۲۰ برابری می ۱۰ اولترا اغراق آمیز عمل کرده بود. همین مساله در مورد نرخ تازه‌سازی نمایشگر دستگاه یا سرعت شارژ باتری آن نیز دیده می‌شود. 

در بسیاری از تبلیغات شرکت‌هایی همچون شیائومی و اوپو روی سرعت شارژ ۱۰۰ یا ۱۲۰ وات مانور داده می‌شود. در برخی موارد فناوری شارژ سریع در عمل نیز می‌تواند در زمانی کمتر از ۲۰ دقیقه باتری دستگاه را شارژ کند، اما چنین سرعت‌هایی در اغلب موارد باعث تخریب باتری می‌شود. حتی فناوری شارژ ۵۰ تا ۶۵ وات نیز می‌تواند فشار زیادی به باتری وارد کند، اما تولیدکنندگان در تبلیغ چنین مشخصاتی اشاره‌ای به سایر ابعاد آن نمی‌کنند.

۴- تاکتیک تبلیغاتی بهترین و اولین بودن

یکی از تاکتیک‌های تبلیغاتی که سال‌هاست در بازار دیده می‌شود، تمایل تولیدکنندگان به نام بردن از خود به عنوان اولین یا برترین بودن در موضوعی است و از این رویکرد در تبلیغات استفاده می‌کنند.

سونی طی سال‌های گذشته یکی از شرکت‌های تولیدکننده‌ای بوده که از این تاکتیک بسیار استفاده کرده. برای مثال در تبلیغات سونی اکسپریا Z2 این شرکت ادعا می‌کند که دارای بهترین دوربین فیلمبرداری جهان در گوشی‌های مقاوم در برابر نفوذ آب است. این در حالی است که در آن مقطع زمانی که سونی چنین ادعایی را مطرح می‌کرد، گوشی‌های ضد آب چندان در بازار رایج نبودند. در نتیجه به نظر می‌رسد سونی با چنین تبلیغاتی سعی کرده عنوان بهترین در جهان را به شکلی از آن خود کند.

چنین رویکردهایی به شکل‌های مختلف توسط سایر تولیدکنندگان موبایل نیز دیده می‌شود. برای مثال ریلمی در تبلیغات خود گفته بود که از اولین موبایل اقتصادی با چیپست خاصی در هند رونمایی کرده است. با وجودی که ممکن است این شرکت از عرضه گوشی با قیمت مقرون به صرفه با تراشه‌ای خاص به خود ببالد ولی در نهایت معلوم نیست که واقعا در سطح جهان اولین شرکتی باشد که چنین کاری را انجام داده است.

۵- تاکید بر فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در همه جا

یکی دیگر از آزاردهنده‌ترین شیوه‌های بازاریابی، سوءاستفاده از فناوری هوش مصنوعی است که تقریبا تولیدکنندگان از آن هم برای قابلیت‌های سخت افزاری و هم برای ویژگی‌های نرم افزاری استفاده می‌کنند.

در برخی برندها دیده می‌شود که دوربین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تنها از این قابلیت برای تشخیص صحنه و سوژه به صورت هوشمندانه استفاده می‌کنند. بی‌شک در توسعه محصول از یادگیری ماشینی استفاده شده ولی موضوع مهم آن است که تشخیص صحنه سال‌هاست که وجود دارد ولی با این وجود برندها ترجیح می‌دهند در بازاریابی محصول به فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره کنند.

حتی برخی برندها هوش مصنوعی را به عنوان یک ویژگی به مشخصات محصول اضافه می‌کنند. حتی برخی شرکت‌ها همچون ایسوس به شارژ مبتنی بر هوش مصنوعی در تبلیغات خود اشاره می‌کنند که می‌تواند موبایل را براساس عادات قبلی کاربر، شارژ کند. برخی برندهای دیگر نیز ازشارژ هوشمند را برای شارژ بهینه باتری به کار می‌برند.

برای مثال ذنفون 5Z یکی از دستگاه‌هایی است که به وفور در تبلیغات آن از هوش مصنوعی کمک گرفته شده. در توضیح ویژگی‌های این موبایل گفته می‌شود دستگاه مذکور به قابلیت شارژ مبتنی بر هوش مصنوعی، AI Boost (نوعی ویژگی عملکردی)، AI Scene (تشخیص صحنه)، AI Ringtone (تنظیم میزان صدای زنگ بر اساس نویز محیط) و AI Photo Learning (ویرایش‌‌های پیشنهادی) مجهز است.

شرکت‌های دیگری همچون اوپو، ویوو، شیائومی، ال‌جی و برخی دیگر از شرکت‌ها نیز بارها از ویژگی‌هایی مانند قفل گشایی موبایل با هوش مصنوعی، عکاسی پرتره مبتنی بر هوش مصنوعی و بسیاری دیگر از قابلیت‌های نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی در تبلیغات خود یاد کرده‌‌اند.

۶- تقلب در ارائه نتایج آزمایش‌های مربوط به عملکرد دستگاه

برخی تولیدکنندگان موبایل برای به نمایش گذاشتن برخی قابلیت‌های گوشی‌های خود به تقلب روی می‌آورند و رویکردی را در پیش می‌گیرند که نتایج بنچمارک‌ها اشتباه شود تا اینطور به نظر برسد که دستگاهی با عملکرد فوق‌العاده را عرضه می‌کنند. یکی از این موارد برای مثال به طول عمر باتری دستگاه مربوط می‌شود که گاهی اوقات با تقلب، اطلاعات تبلیغاتی اشتباهی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

برای مثال وان پلاس در گوشی‌های سری وان پلاس ۹ از برخی برنامه‌های بهینه‌سازی استفاده کرده بود که می‌توانستند روی عملکرد دستگاه تاثیرگذار باشند. بنچمارک استفاده از چنین اپ‌هایی را نوعی تقلب می‌داند و چون در زمان تست دستگاه‌ها چنین برنامه‌هایی فعال بوده، گیک‌بنچ مدعی است نتایج تست‌ها قابل اتکا نیستند و نتایج را حذف کرد.

یکی دیگر از همین موارد، پرونده Batterygate اپل بود که درنهایت باعث شد ۳۴ ایالت آمریکا از اپل به خاطر کند کردن عمدی آیفون‌ها، این شرکت را به پرداخت غرامت ۱۱۳ میلیون دلاری علاوه بر جریمه ۵۰۰ میلیون دلاری قبلی مجبور کنند.

بسیاری از شرکت‌ها در شرایط فعلی نیز هنوز در مورد برخی ویژگی‌های دستگاه‌های خود با کاربران رویکرد شفاف و روشنی را پیش نمی‌برند و از شگردهای تبلیغاتی برای پیشبرد اهداف خود سوءاستفاده می‌کنند.

۷- مانور تبلیغاتی روی تعهداتی که بخشی از وظیفه تولیدکنندگان است

به غیر از گوگل،‌ در حال حاضر سامسونگ جزو برترین تولیدکنندگانی است که نسبت به بقیه برندها، از آپدیت‌های اندروید برای دستگاه‌های خود پشتیبانی خوبی ارائه می‌دهد و در واقع کاربران پرچمداران عرضه شده از سال ۲۰۱۹ به بعد و گوشی‌های تاشو و حتی دو نسل آخر مدل‌های سری A سامسونگ از جمله گلکسی A51، گلکسی A71، گلکسی A90 به بعد می‌توانند به مدت چهار سال آپدیت امنیتی و سه سال بروزرسانی سیستم عامل را دریافت کنند.

سامسونگ از این رویکرد برای تبلیغات دستگاه‌های خود استفاده می‌کند و البته برخی تولیدکنندگان دیگر بازار نیز چنین سیاستی را دنبال می‌کنند. در این بین برندهایی مانند اوپو، ویوو و حتی وان پلاس از این زاویه نسبت به سامسونگ عقب‌ترند.

در مورد اوپو، سری فایند X3 سه سال بروزرسانی سیستم عامل را دریافت می‌کند، اما این موضوع در مورد اوپو فایند X2 صادق نیست. در همین بین ویوو نیز اعلام کرده که سری X70 سه سال آپدیت سیستم عامل را دریافت می‌کند، اما سری X60 که اوایل سال جاری میلادی رونمایی شد، از این زاویه خوش شانس نبود.

وان پلاس نیز که به سنت دیرین خود در زمینه آپدیت‌های نرم افزاری پیشتاز بوده، اخیرا اعلام کرده که سری وان پلاس ۸ و بعد از آن،‌ سه سال بروزرسانی سیستم عامل و چهار سال آپدیت امنیتی را دریافت می‌کنند، اما این موضوع در مورد سری نورد و سایر گوشی‌های ارزان قیمت این شرکت صدق نمی‌کند.

در حالیکه تولیدکنندگان چنین تعهداتی را در مورد دریافت آپدیت سه ساله به پرچمداران خود محدود می‌کنند و روی آن مانور تبلیغاتی می‌دهند، شاید چنین رویکردی تا حدی امری طبیعی باشد و نیازی به تبلیغات نیز نداشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا ارژنگ
    آریا ارژنگ | ۱۰ مهر ۱۴۰۰

    یادش بخیر 8ss یه زمانی یه سایتی این ترفند هارو میزد الان شدن طراح سایت😂

  • آریا ارژنگ
    آریا ارژنگ | ۱۰ مهر ۱۴۰۰

    :google: یادش بخیر 8ss یه زمانی یه سایتی این ترفند هارو میزد الان شدن طراح سایت😂

مطالب پیشنهادی