ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزینه‌های پیشنهادی معاون علمی و فناوری به رئیس جمهور معرفی شدند

بیش از ۱۸۰ نفر از فعالان زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری کشور در نامه‌ای به رئیس جمهوری، سورنا ستاری، محمدصادق خیاطیان یزدی و محمد صاحبکار خراسانی را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی خود به عنوان معاون ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۶

بیش از ۱۸۰ نفر از فعالان زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری کشور در نامه‌ای به رئیس جمهوری، سورنا ستاری، محمدصادق خیاطیان یزدی و محمد صاحبکار خراسانی را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی خود به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری معرفی کردند.

فعالان زیست‌بوم علم و فناوری با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، به اهمیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره و تاکید کردند که این معاونت تاثیرات گسترده‌ای در حمایت از چرخه ملی نوآوری و توسعه فناوری داشته است.

در بخش اول این نامه که خطاب به رییس دولت منتشر شده آمده: «با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان به استحضار می‏رساند معاونت علمی و فناوری رییس جمهور بعنوان متولی اصلی زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، با سابقه قریب به پانزده سال به عنوان نهادی فرا دستگاهی، تاثیرات گسترده‌ای در حمایت از چرخه ملی نوآوری و توسعه فناوری داشته است و به لطف خداوند متعال و همت فرزندان این مرز و بوم دستاورد‌های علمی و نوآورانه در سنوات گذشته قابل توجه بوده است که می‌تواند سرمنشاء تحولات اساسی در صنایع و حوزه‌های مختلف باشد.»

توجه دولت به اقتصاد دانش بنیان

همچنین فعالان و نخبگان زیست بوم علم و فناوری کشور با اشاره به رویکرد رییس‌جمهور نسبت به اقتصاد دانش‌بنیان در این نامه چنین آورده‌اند: «رویکرد جنابعالی از همان روز‌های مناظرات انتخاباتی و تاکید بر تغییر رویکرد دولت از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌بنیان در جلسه معرفی کابینه در مجلس شورای اسلامی، نشاندهنده شناخت کامل حضرتعالی از نقش شرکت‌های دانش بنیان و فناور در تحقق اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف فناوری و نوآوری دارد.»

همچنین در ادامه این نامه آمده: «از آنجایی که در کنار اقدامات مثبت و تاثیرگذار انجام شده، خلا‌ها و نیازمندی‌های بسیار‌ی همچون توسعه تعاملات بین‌المللی، عدم اعتماد و اولویت محصولات ساخت داخل، تمایل مدیران به واردات و لزوم رسوخ فناوری‌های "های‌تک" به صنایع سنتی، سرمایه گذاری در طرح‌های کلان ملی، اتصال شرکت‌های دانش بنیان و فناور به شرکت‌های بزرگ صنعتی، تجاری‌سازی محصولات فناور، توسعه متوازن فناوری در کشور با نگاه ویژه به مناطق کم برخوردار و سیاستگذاری و قانون گذاری ویژه برای فعالان و‌کسب و‌کار‌های فناور نیز وجود دارد.»

بر اساس این نامه: «انتظارفناوران و فعالان علم و فناور‌ی کشور از گزینه معاونت علم و فناوری رییس جمهور فردی است که ضمن آشنایی کامل با زیست بوم علم، فناوری و نوآوری و اجزای آن همچون شتابدهنده ها، شرکت‌های خلاق و دانش بنیان، مراکز نوآوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری، توان سیاستگذاری و راهبری کلان و همراستاسازی همه بخش‌های دولت را داشته باشد.»

نگاهی به گزینه‌های احتمالی معاونت علمی و فناوری

در بخش پایانی این نامه نیز، افرادی که برای این معاونت بعد از بررسی‌های انجام شده مناسب و راهگشا به نظر می‌رسند، معرفی شدند.

سورنا ستاری

گزینه اول معرفی شده در این نامه «سورنا ستاری» است. او پیش از این معاون علمی و فناوری رییس جمهور، مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت را در کارنامه کاری خود داشته است. همچنین آخرین مدرک تحصیلی او، دکترای رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف است.

از سویی دیگر دومین گزینه، «محمد صادق خیاطیان» عنوان شده است. او ریاست مرکزشرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عضویت در هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، عضویت در هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، را در کارنامه کاری خود دارد.

محمد صادق خیاطیان

خیاطیان همچنین، استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، دکترای مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی نیز بخش دیگری از رزومه و کارنامه کاری‌اش محسوب می‌شود.

«محمد صاحبکار خراسانی»، گزینه سومی است که فعالان زیست‌بوم فناوری به رییس جمهور پیشنهاد کرده‌اند. او نیز معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه را در کارنامه خود دارد که با توجه به انتصابات قبلی دولت سیزدهم این گزینه را پررنگ‌تر می‌کند.

امحمد صاحب کار خراسانی

خراسانی همچنین عضو هیات علمی گروه سیاست نوآوری پژوهشکده مطالعات فناوری و رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در کارنامه دارد. او مدیرکل دفتر سیاستگذاری علم و فناوری و مدیرکل امور استان‌ها در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور است و همچنین دارای مدرک دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی