ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفتگوی دیجیاتو با مدیرعامل جوانه: رویداد Reverse Pitch برای گزینش فرصت‌های سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود

مدیرعامل جوانه از برگزاری رویداد Reverse Pitch با هدف پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاری گروه هزاردستان خبر داد و آن را فرصت مناسبی برای افراد و تیم‌های داخل کشور دانست. او همچنین با انتقاد از وضعیت ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۲

مدیرعامل جوانه از برگزاری رویداد Reverse Pitch با هدف پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاری گروه هزاردستان خبر داد و آن را فرصت مناسبی برای افراد و تیم‌های داخل کشور دانست. او همچنین با انتقاد از وضعیت رگولاتوری در ایران، معتقد است خودتحریمی از تحریم‌ها آسیب‌زایی بیشتری دارد.

دیجیاتو در هفتمین قسمت از سری دوم آنتک به سراغ «نیما نامداری»، مدیرعامل جوانه رفت. هزاردستان پس از سرمایه‌گذاری‌های مختلف روی شرکت‌های بیرون آمده از دل گروه‌های خود یا تیم‌های بیرونی، به این نتیجه رسید که به یک نهاد تخصصی برای سرمایه‌گذاری‌ها و شراکت‌های گروه نیاز دارد، جوانه نیز در پاسخ به این نیاز متولد شد.

نامداری با اشاره به تولد شرکت‌های مختلف از دل دیوار و بازار، معتقد است مدل استارتاپ فکتوری برای گروه هزاردستان بهترین ساختار نبوده و این مجموعه نیاز به سرمایه‌گذاری روی تیم‌های بیرونی داشته است. تیم‌هایی مانند آواگیمز و آدرس از جمله این موارد هستند که به اعتقاد او موفق بوده و به رشد خود در دوران پساکرونا ادامه خواهند داد.

اما جوانه برای سرمایه‌گذاری سمت چه استارتاپ‌هایی می‌رود؟ وی در پاسخ به این سوال دیجیاتو اظهار داشت تمرکز جوانه روی استارتاپ‌هایی است که به رشد شرکت‌های درون گروه هزاردستان کمک کنند یا بازارهای جهانی را هدف قرار می‌دهند:

«به طور مثال استارتاپ‌هایی که همسو با کسب‌وکار دیوار هستند، فضای بسیار گسترده‌ای دارند همچنین استارتاپ‌های حوزه سالمندان یا ارائه خدمات مرتبط با خودرو از دیگر حوزه‌های علاقمندی ما برای سرمایه‌گذاری است.»

برگزاری رویداد Reverse Pitch در آینده‌ای نزدیک

به گفته نامداری، تا پایان پاییز رویداد Reverse Pitch توسط جوانه برگزار خواهد شد و هدف آن فراهم کردن فرصتی است برای افراد و تیم‌هایی که در ایران فعال بوده و می‌توانند به نیازها و دغدغه گروه هزاردستان پاسخ دهند. در Reverse Pitch یا همان رویداد کارآفرینی تقاصا محور، سازمان‌ها و صنایع نیازهای خود را برای تیم‌های استارتاپی ارائه می‌کنند و تیم‌های مرتبط بایستی به بهترین و بهینه‌ترین حالت محصولات و خدمات نوآوری خود را متناسب با نیازهای آن مجموعه خلق کنند.

او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا به سمت چنین برنامه‌ای رفتید، گفت:

«با توجه به این که تیم‌های زیادی در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری که به ویژه با موضوعات سرمایه‌گذاری مد نظر ما هم مرتبط باشند، کم است به سراغ آن رفتیم. همچنین این برنامه را تلاشی برای تیم‌سازی هم می‌توانیم در نظر بگیریم. در خلال آن نیز این فرصت را خواهیم داشت تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری خودمان را معرفی کنیم.»

پردازش ویدئو، ارائه خدمات گردشگری، خدمات نگهداری و مراقبت از سالمندان، کودکان و بیماران، قیمت‌گذاری کالاها و دارایی‌هایی که ماهیت پیچیده دارند، ارائه خدمات و تعاملات مبتنی بر موقعیت مکانی و تطبیق بهینه نیازمندی‌های کافرما و شرایط کارجو از جمله حوزه‌هایی است که جوانه به دنبال سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌هاست.

نامداری در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا به دنبال استارتاپ‌های با پتانسیل فعالیت بین‌المللی هستند، به منابع انسانی قابل اتکای بازار و دیوار اشاره کرده و معتقد است اگر نتوانند این نیازها را برآورده نکنند از پتانسیل نیروهای خود و بقیه جوان‌هایی که این دغدغه را دارند، به خوبی بهره نبرده‌اند. همچنین این موضوع می‌تواند برای کشور مفید باشد.

از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته تا گلایه از رگولاتوری

مدیرعامل جوانه در ادامه به سرمایه‌گذاری‌های این شرکت روی «سازیتو» و «دیتاآرت» اشاره کرده و گفت:

«مبلغ سرمایه‌گذاری روی این دو شرکت را اگر از لحاظ مقیاسی در اکوسیستم استارتاپی ایران نگاه کنیم، در حد راند A و B هستند. ما در نظر داریم سهام‌مان در استارتاپ‌ها حدود 30 درصد بوده و تمایلی برای سهامدار عمده شدن نداریم.»

سازیتو خدماتی مانند مدیریت سفارشات، درگاه پرداخت آنلاین و گزارش‌گیری را به کسب‌وکارهای خرد که مشتری آن هستند ارائه می‌کند. دیتاآرت نیز در زمینه هوش مصنوعی، طراحی محصول و اتوماسیون مارکتینگ فعالیت می‌کند و به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار بین المللی است.

طرح پیوند یکی از برنامه‌های جوانه برای سرمایه‌گذاری روی افراد با ایده‌های مناسب است. در این طرح یک حمایت مالی بلاعوض (Grant) تا سقف 5 میلیارد ریال به افراد اعطا می‌شود که مهارت‌های فنی و شخصیت حرفه‌ای متمایز داشته‌ باشند. اما به گفته نامداری تاکنون این گرنت به شخصی اعطا نشده است که همه‌گیری کرونا و عدم تعامل کافی با دانشگاه‌ها از جمله دلایل این موضوع است: «به زودی در این راستا رویدادهایی را با همکاری دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تهران برگزار خواهیم کرد تا این طرح نیز عملی شود.»

او در ادامه بحث خودتحریمی و فشارهای رگولاتوری را آسیب‌زاتر از تحریم‌ها دانست و گفت:

«در حال حاضر یک سری از استارتاپ‌ها زمانی که شروع به فعالیت می‌کنند کوچکتر از آن هستند که کسی به آن‌ها اهمیت بدهد اما زمانی که از یک مقطعی عبور کنند، ناگهان بزرگ شده و امکان تعطیل کردن آن وجود ندارد. از همین روی دولتی‌ها و رگولاتوری که از سال‌های قبل تجارب مختلفی را کسب کرده، سخت‌گیری‌های بسیاری روی استارتاپ‌های فعال در حوزه گردشگری و فین‌تک دارند. تا جلوی رشد و بزرگ شدن ناگهانی این استارتاپ‌ها را بگیرند.»

داستان حضور نامداری در جوانه

حضور نامداری در سمت مدیرعاملی جوانه، بخش دیگری از گفتگوی دیجیاتو با او بود. جابه‌جایی از فضای بانکی به فضای استارتاپی موضوع مرسومی در اکوسیستم حال حاضر نیست اما نامداری که معاون ارشد نوآوری و توسعه ارتباطات فردا (از زیرمجموعه‌های بانک آینده) بود اکنون در سمت مدیرعاملی یک شرکت سرمایه‌گذاری خطر پذیر قرار گرفته است. او در این باره به دیجیاتو گفت: «از دهه 80 در چند صنعت مختلف تجربه کاری دارم. ابتدا از بخش دولتی شروع کردم و در کمیته IT وزارت راه مشغول به کار بودم.»

نامداری که اوایل دهه 90 را در خارج از کشور سپری می‌کرد در سال 94 به ایران بازگشته و وارد حوزه بانکی شد. او علت علاقه خود به این موضوع را، سرمایه‌گذاری خوب بانک‌ها در حوزه دیجیتال عنوان کرد و با اشاره به مقدمات آشنایی خود با گروه هزار دستان به دیجیاتو گفت:

«ارتباط من با گروه هزاردستان از همان زمان آغاز شد که برای اجرای پروژه کیف پول و api با دیوار و کافه بازار ارتباط داشتیم. در سال 99 و پس از آن که حس کردم در حوزه شغلی خود به یک سقفی رسیدم، از ارتباط فردا استعفا دادم.»

او پس از استعفا، سرگرم شرکت «بلوط» و پروژه آن شده که اکنون سه ماه است آماده شروع به کار بوده اما به علت محافظه‌کاری سازمان بورس هنوز این اتفاق نیفتاده است. بلوط اولین پلتفرم پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خرد در ایران است.

نامداری بعد از آن که می‌بیند کارهای بلوط روی غلتک افتاده، خود را آماده کار دیگری دیده و به عنوان مدیرعامل جوانه مشغول به فعالیت می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی