ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فایزر از ایمنی و اثربخشی ۹۱ درصدی واکسن کرونا برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال خبر داد

فایزر می‌گوید واکسن کرونا این شرکت برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال ایمن است و تا ۹۱ درصد از بروز بیماری علامت‌دار جلوگیری می‌کند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هم تایید کرده که مزیت ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

فایزر می‌گوید واکسن کرونا این شرکت برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال ایمن است و تا ۹۱ درصد از بروز بیماری علامت‌دار جلوگیری می‌کند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هم تایید کرده که مزیت استفاده از این واکسن بیشتر از ریسک بروز عوارض جانبی نادر آن است.

فایزر در تحقیقات خود ۲۲۶۸ کودک را دنبال کرده که دارونما یا دوز کمتری از واکسن کرونای این شرکت را دریافت کرده بودند. در این آزمایش از دو دوز واکسن استفاده شده اما هر دوز به اندازه یک نهم دوزهای تزریقی به بزرگسالان بوده است. در نهایت با توجه به کشف ۱۶ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در میان گروه دارونما و ۳ مورد ابتلا در گروه واکسینه، پژوهشگران نتیجه گرفته‌اند که کارآمدی این واکسن حدود ۹۱ درصد است. از میان این ۱۹ نفر هیچ‌کدام به گونه‌های حاد بیماری دچار نشدند، اما شدت علائم در افراد واکسینه بسیار کمتر از افراد گروه دارونما بود.

به‌علاوه، کودکانی که واکسینه شدند، به سطحی از آنتی‌بادی دست پیدا کردند که برابر با نوجوانان و جوانان بود. واکسیناسیون کودکان از آن جهت اهمیت پیدا کرده که آمار بستری کودکان در ماه گذشته در آمریکا رکورد زد. ایالات متحده حدود ۲۸ میلیون کودک ۵ تا ۱۱ ساله دارد.

از سوی دیگر، سازمان غذا و دارو با بررسی داده‌های شرکت فایزر اعلام کرده که تزریق واکسن تقریبا در همه حالت‌ها برای جلوگیری از بستری و مرگ ناشی از کرونا نسبت به عوارض جانبی احتمالی واکسن ارجحیت دارد. با این حال، فایزر هنوز برای تزریق واکسن به این دامنه سنی مجوز نگرفته و در روزهای آینده قرار است در این باره تصمیم‌گیری شود.

سازمان غذا و دارو روزهای آینده پیش از تصمیم‌گیری نهایی این سوال را از گروهی از مشاوران مستقل می‌پرسد و بعد نظر خود را اعلام می‌کند. اگر FDA به فایزر مجوز بدهد، واکسیناسیون کودکان احتمالا از اوایل ماه نوامبر آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی