ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اگزوز جمع‌شونده؛ پتنت جدید فورد برای بهبود توانایی‌های آفرود

شرکت آمریکایی فورد با ابداع سیستمی نسبتا ساده، به دنبال افزایش توانایی‌ حرکتی خودروهای شاسی‌بلند در مسیرهای آفرود است. این سیستم که پتنت آن به تازگی ثبت شده، ساختاری جمع‌شونده را برای اگزوز ایجاد می‌کند. ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

شرکت آمریکایی فورد با ابداع سیستمی نسبتا ساده، به دنبال افزایش توانایی‌ حرکتی خودروهای شاسی‌بلند در مسیرهای آفرود است. این سیستم که پتنت آن به تازگی ثبت شده، ساختاری جمع‌شونده را برای اگزوز ایجاد می‌کند. چنین ساختاری زاویه خروج را بهبود می‌دهد که آن هم به نوبه خود ارتقای توانمندی‌های آفرود را در پی دارد.

رشد استقبال مردم از خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور، باعث شده توجه خودروسازان به شاسی‌بلندهای جان‌سخت و آفرودی دوباره افزایش پیدا کند. فورد یکی از این خودروسازان است که با معرفی نسل جدید برانکو نشان داد به دنبال کسب سهمی بیشتر از بازار شاسی‌بلندهای آفرودی است. حال این شرکت با ثبت پتنت مذکور به نوعی دیگر توجه ویژه به دوستداران خودروهای آفرود را علنی کرده است.

پتنت فورد در ایالات متحده و آلمان ثبت شده؛ در این پتنت لوله خروجی اگزوز بصورت کشویی طراحی شده و طول آن متغیر است. در مواقع مورد نیاز، مثل بالا رفتن یا پایین آمدن از یک شیب زیاد یا عبور از روی موانع مرتفع که احتمال برخورد دهانه اگزوز با زمین وجود دارد، سیستم ابداعی فورد لوله انتهایی را جمع کرده و در زیر سپر مخفی می‌کند.

فورد در توضیحات این پتنت گفته بیرون‌زدگی اگزوز از بدنه، به‌ویژه زیر سپر، باعث کاهش زاویه خروج شده و ممکن است بخاطر برخورد با موانع دچار صدمه نیز شود، این امر هم به نوبه خود حس بدی القا کرده و توانایی‌های آفرود را محدود و کم نشان می‌دهد.

اگزوز کشویی فورد هنگام قرار دادن خودرو در حالت رانندگی آفرود بطور خودکار فعال شده و اقدام به مخفی کردن آن در پشت سپر می‌کند. با وجود کاربردی بودن، هنوز مشخص نیست که نوآوری فورد در مدل‌های تولیدی شرکت به کار گرفته خواهد شد یا خیر؛ اما از آنجایی که این کمپانی روی مدل‌های آفرود تمرکز کرده، احتمال استفاده از آن خیلی بالا ارزیابی می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی