ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مسیر دیده شدن: چگونگی قرارگیری رایگان اپ‌ها و بازی‌ها در بخش برگزیده‌های بازار

دیده شدن در میان انبوه برنامه‌ها و بازی‌های منتشر شده در «بازار» کار به ظاهر دشواری است اما به تازگی بازار دستورالعملی را منتشر کرده که چگونگی قرارگیری اپ‌ها و بازی‌ها در بخش برگزیده‌ها را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۸

دیده شدن در میان انبوه برنامه‌ها و بازی‌های منتشر شده در «بازار» کار به ظاهر دشواری است اما به تازگی بازار دستورالعملی را منتشر کرده که چگونگی قرارگیری اپ‌ها و بازی‌ها در بخش برگزیده‌ها را توضیح می‌دهد؛ آن هم به شکل رایگان.

لیست‌ها و بنرهای متنوعی وجود دارد که در صفحه‌ی اول بازار به کاربران پیشنهاد می‌شود. هر یک از این لیست‌ها ابزارهای رایگانی هستند که می‌توانند به معرفی بهتر برنامه و یا بازی شرکت‌ها به کاربران چند ده میلیونی بازار کمک کنند. لیست‌های «برنامه‌های جدید منتخب سردبیران»، «بروزرسانی‌های منتخب سردبیران» یا بنرهای «بالای صفحه» و «میان‌ صفحه» تنها چند نمونه از این ابزارهای رایگان هستند و راه یافتن به آنها کار چندان پیچیده‌ای نیست. مسلما قرار گرفتن در این لیست‌ها می‌تواند به دانلود بیشتر محصولات هم کمک کند.

ماهیانه بیش از ۵۰۰ بازی و برنامه در لیست‌ها و بنرهای صفحه اول بازار نمایش داده می‌شود. تمامی محصولات منتشر شده در بازار، درصورتی‌که طبق استانداردهای تعریف‌شده در این راهنما توسعه‌ پیدا کرده باشند، می‌توانند فرصت قرار گرفتن در لیست‌ها و بنرهای برگزیده‌ را به‌دست‌بیاورند؛ آن هم بدون آنکه هزینه‌ای برای این کار پرداخت شود.

توسعه دهندگان می‌توانند با بخش تیکت پشتیبانی ارتباط بگیرند و با سردبیران بازار در ارتباط باشند، افرادی که پیوسته در حال بررسی بازی‌ها و برنامه‌های منتشر شده هستند و محصولات منتخب را در میان آنها گزینش می‌کنند تا برای کاربران به نمایش در بیاید.

فرآیند انتخاب بازی‌ها و برنامه‌های برگزیده را می‌توان در دو دسته‌ی کلی تعریف کرد؛ فرآیند غیرسیستمی و فرآیند سیستمی. در فرآیند غیر سیستمی نیز انتخاب مداوم برنامه‌ها و بازی‌ها توسط سردبیران بازار صورت می‌گیرد. در این روش، سردبیران و کارشناسان بازار پیوسته محتوای برنامه‌ها و بازی‌ها و عملکرد فنی آن‌ها را از جهات مختلف بررسی می‌کنند و پس از تطبیق با استانداردهای تعریف‌شده، درمورد قرارگرفتن آن‌ها در لیست‌های مختلف تصمیم می‌گیرند. البته که درخواست مستقیم توسعه‌دهندگان نیز می‌تواند به رسیدگی سریع‌تر منجر شود و باید بدانید که بسته به زمان عرضه بازی و یا برنامه، کیفیت آن و استانداردهای رعایت شده، بازی‌ها و برنامه‌ها در لیست‌های مختلف قرار می‌گیرند.

فهرست زیر، همان لیست‌ها و بنرهایی هستند که در اول مطلب به آنها اشاره شد؛ مواردی که با عناوین متفاوت در صفحات مختلف بازار نمایش داده می‌شوند:

لیست برترین‌های جدید منتخب سردبیران

این لیست در دسته‌بندی‌‌ها و صفحه‌ی اول بازار نمایش داده می‌شود. برنامه‌ها یا بازی‌هایی که به‌تازگی منتشر شده‌اند، درصورتی‌که از تمامی استانداردهای لازم برخوردار باشند، ابتدا در لیست «برترین‌های جدید منتخب سردبیرانِ» صفحه‌ی دسته‌بندی خود نمایش داده می‌شوند. اگر این برنامه‌ها در صفحه دسته‌بندی روند موفقیت‌آمیزی را طی کنند، به لیست «برترین های جدید منتخب سردبیرانِ» صفحه‌ی اول بازار منتقل خواهند شد.

لیست بروزرسانی‌های منتخب سردبیران

برنامه‌هایی که به‌تازگی نسخه‌ی جدیدی از آن‌ها در بازار منتشر شده و تغییراتی عمده، مانند افزودن قابلیت‌های جدید، در آن‌ها رخ داده است در این لیست قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که بهبود یا برطرف‌کردن مشکلات قبلی برنامه و بازی تغییر عمده به شمار نمی‌رود.

لیست‌های موضوعی سردبیران

این لیست‌ها به‌صورت رویدادی و موضوعی توسط سردبیران بازار ایجاد می‌شوند و همیشگی نیستند. لیست‌های موضوعی سردبیران در صفحه‌ی اول بازار و صفحات دسته‌بندی‌ها نمایش داده می‌شوند. برنامه‌ها و بازی‌هایی در این لیست‌ها قرار می‌گیرند که از استانداردهای لازم برخوردار باشند و محتوای آن‌ها بیشترین ارتباط را با موضوع لیست‌ها داشته باشد.

بنر میان‌صفحه‌ (بنر ریسه)

بنر میان‌صفحه‌ یا بنر ریسه یکی دیگر از ابزارهای نمایش برنامه‌ها و بازی‌های منتخب است. بازی‌ها و برنامه‌هایی که مدتی از انتشار آن‌ها گذشته است، درصورت داشتن عملکرد مثبت در قالب بنر ریسه به نمایش درمی‌آیند. توسعه‌دهندگان می‌توانند بنر ریسه‌ی برنامه یا بازی خود را مطابق «قواعد طراحی و نوشتاری بنر ریسه» تهیه و برای بازار ارسال کنند.

بنر بالای صفحه

بنر بالای صفحه به کمپین‌های مشترک با توسعه‌دهندگان اختصاص پیدا می‌کند. توسعه‌دهندگانی که محصول‌شان از استانداردهای کیفی لازم برای قرارگرفتن در صفحه اول بازار برخوردار است، می‌توانند از این بنر استفاده کنند. این کمپین‌های مشترک با هدف تشویق کاربران به نصب برنامه‌ها یا خرید از آن‌ها برگزار می‌شود و کاربران پس از ورود به برنامه از جزئیات رویداد باخبر می‌شوند.

نمایش مجدد برگزیده‌ها

سردبیران بازار در فرآیند غیرسیستمی پیوسته در حال بررسی برنامه‌ها و بازی‌های منتشرشده هستند. درنتیجه، اگر یک محصول پس از قرارگرفتن در لیست‌ برگزیده‌ها عملکرد رو به رشدی داشته باشد، با نظر سردبیران فرصت نمایش دوباره در لیست‌ها را پیدا می‌کند. توسعه‌دهند‌گان برای انتخاب دوباره‌ی محصول خود باید درخواست جدید ثبت کنند. محصول شما درصورتی برای نمایش دوباره در لیست‌ها پذیرفته می‌شود که محتوا یا قابلیت جدیدی به آن افزوده شده و برای کاربران ارزش قابل‌توجهی خلق کرده باشد.

سنجش برنامه‌ها و بازی‌ها در فرآیند غیرسیستمی هم مطابق معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد. سردبیران بازار هر محصول را مطابق این استانداردها بررسی و برای نمایش در لیست‌ها انتخاب می‌کنند. مواردی مثل رضایت کاربران و رعایت حقوق آن‌ها، احترام به حریم شخصی کاربران، عملکرد صحیح و تجربه کاربری مطلوب، گرافیک، پایبندی به تعهدات در ارائه خدمات، پویایی محصول و رابط کاربری و اصالت و خلاقیت از جمله این موارد هستند که در منتخب شدن بازی‌ها و برنامه‌ها و قرار گرفتن‌شان در لیست‌های بازار تاثیر بسزایی دارند.

بازار جزییات بیشتری در این رابطه منتشر ساخته که می‌توانید در بخش راهنمای بازی‌ها و برنامه‌های برگزیده در وبلاگ توسعه‌دهندگان بازار آن را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی